[OPINIE] O pasarelă și doi „găinari”

Scris de Redacția
932 vizualizări 17 minute de lectură

Filmul indian care a inspirat acest titlu era numit de fapt, „O floare și doi grădinari”. Dar la Stâlpeni floarea este ofilită și se numește pasarela pietonală peste calea ferată Stâlpeni, iar grădinarii, cheltuiesc bani publici ca să creadă lumea că sunt gospodari și „aproape (de) oameni”, deși unul vindea ciuperci și pielea ursului din pădure înainte de a fi primar, iar celălalt, la bază muncitor și manager Securitate, a avut tupeul ca anul trecut când Ciolacu ne cerea tuturor să strângem cureaua și impunea taxe mai mari pentru toți, să mărească organigrama CJ Argeș cu încă 55 de posturi. Adică îl durea la bască de deficitul bugetar.

Pe amândoi îi puteți vedea cocoțați pe niște bannere puse săptămâna asta pe stâlpii din Stâlpeni, deși campania electorală începe oficial în 10 mai. Dar chiar, cine să îi amendeze că încalcă legea? Primarul care a fumat în Căminul de la Rădești? Poliția care i-a dat avertisment primarului, deși legea zicea că e cazul de amendă? De pe ele ne privesc sfidător cei doi cam ca în filmul indian, unde protagoniștii principali se uitau de sus la fata săracă. Ca să înțelegem probabil că ei sunt mai presus de nevoile celor pe care ar trebui să îi servească, că așa zice la lege privitor la atribuțiile și obligațiile funcției.

Dar cum spuneam, ce contează legea și normalitatea la Stâlpeni?

Nu vă grăbiți însă a trage concluzia că evenimentul lunii la Stâlpeni îl reprezintă aceste cearceafuri roșii agățate prin localitate înainte de campania electorală. Nu, este închiderea accesului pe pasarela pietonală de lângă Gara Stâlpeni, deoarece din cauza indiferenței de ani buni a autorităților locale și centrale, se pune în pericol sănătatea și viața locuitorilor comunei.  A acelora care sunt nevoiți să traverseze linia de cale ferată, pentru a ajunge la cursuri la liceu sau la gară, ca să circule cu trenul. Unul pe care partidul a avut grijă să fie de prin 1930, tot ca adâncă expresie a grijii pentru cetățeni.

Pasarela a fost construită în 1977. Data execuției coincide cu cea a construcției Căminului cultural de la Livezeni și este importantă pentru că după cutremurul din 1977 s-au schimbat toate normativele de construcție, pentru a rezista la cutremur. Datele apar în extrasul de Carte Funciară nr. 81578 al comunei Stâlpeni, la „Descrierea imobilului”, „Construcții”: „A1.28, număr topo 81578-C28,  loc. Stâlpeni, Pasarela pietonală Stația Stâlpeni 130+112, nr. inventar 100449, anul construirii 1977 , S desf.=340mp”. Iar proprietar este STATUL ROMÂN, „drept de PROPRIETATE-domeniul public, dobândit prin Lege, cota actuala 1/1”, cu drept de administrare către MINISTERUL TRANSPORTURILOR și CONCESIUNE în favoarea Căii Ferate CFR SA.

Conform extrasului, pasarela pietonală de la Stâlpeni aparține așadar domeniului public, confirmat și de faptul că această construcție, împreună cu parcul de lângă, sunt înscrise în „Inventarul bunurilor ce aparțin domeniului public al comunei Stâlpeni”, conform anexei din Hotărârea Consiliului local Stâlpeni nr. 24 din 23.06.2003. Așadar, chiar dacă este dată în administrare unui minister și în concesiune unei companii de stat primarul, ca reprezentant al statului în comuna Stâlpeni, este unul dintre cei care ar trebui să fie preocupați de starea de folosință a acesteia.

Prin urmare, primarul care apare pe bannerele cocoțate pe stâlpi zilele acestea este unul dintre responsabilii pentru această situație. Ce a făcut acesta în raport cu acest obiectiv de siguranță pentru cetățeni? Din imaginile de pe Google Street pe care le puteți vedea mai jos, a vopsit stâlpii de susținere cu var, cam la înălțimea de 1 metru. Acum, să ne iertați, dar profesoara de agricultură de pe vremea când eram la școală la Livezeni spunea că se dau cu var doar pomii, pentru ca animalele să nu le roadă coaja și să îi protejeze. Ce animale ar roade stâlpii pasarelei de la Stâlpeni nu știm să vă spunem, dar nici nu avem pretenția că suntem mai competenți decât cel care a decis așa ceva.

L-am întrebat pe Gabi Șerbănoiu pe whattsapp de ce s-a închis pasarela și, deși a văzut mesajul, nu a dorit să dea un răspuns, în ciuda faptului că promitea că, dacă sunt probleme care într-adevăr privesc interesul public, va răspunde la întrebări. Nu o fi de interes public închiderea pasarelei? Nu a avut timp? E prea ocupat să își facă campanie electorală? Nu avem un răspuns încă.

O mică paranteză, deoarece s-ar putea ca primarul să spună totuși că pasarela nu aparține „de primărie”, așa cum spunea și despre șanțurile de pe DN73, că nu sunt responsabilitatea comunei Stâlpeni: „… respectivul canal face parte din infrastructura DN 73 și nu se află în administrarea Primăriei Stâlpeni, ci a CNAIR”. Ce a răspuns atunci CNAIR? Că Șerbănoiu nu știe legislație: „Răspunsul furnizat de reprezentanții comunei Stâlpeni nu are la bază legislația în vigoare”.

Sperăm că acum știe, deoarece pe lângă postul de consilier juridic încadrat cu personal și făcut de „șef de compartiment” pentru un venit mai mare, primarul a cerut și consiliul local a aprobat, contractarea și de servicii juridice externalizate. Așadar acum, cu atâția bani publici cheltuiți, nu poate să spună că nu știe, că este responsabil și că trebuia să prevină închiderea pasarelei și a accesului pietonal la pasarela CF.

Mai mult, el este responsabil inclusiv pentru existența riscului ca cei care traversează calea ferată să pățească ceva. Că atunci când e vreme frumoasă și liniile sunt goale, mai este cum mai este, dar când trebuie să treci peste liniile ferate, prin ploaie și zăpadă, urcând pe scările alunecoase ale vagoanelor staționate, cu bagaje și copii mici în brațe, iar vizibilitatea fiind scăzută, altfel stau lucrurile. Doamne ferește!

Faptul a fost confirmat de consilierul local Dumitru Constantin, impiegat de mișcare la gara Stâlpeni. Acesta mi-a confirmat că a exista un caz, de curând, în care câțiva copii erau să fie accidentați de tren. Și că accesul a fost interzis de către CFR, în urma sesizărilor că pasarela prezenta pericol de accidentare. Pericol reprezentat de elementele metalice ieșite în exterior, a lipsei pe anumite porțiuni sau șubrezirii unor parapeți metalici, iar alte persoane care au trecut pe acolo înainte de închidere, spunea despre unele găuri apărute în podea.

Hai să presupunem și situația în care primăria nu avea bani și nu putea renova/reabilita/reface… pasarela Stâlpeni. Mai ales că s-a umflat aparatul funcționăresc de a ajuns bugetul comunei ca peste 90% să fie pentru funcționare și sub 10% pentru dezvoltare, și aceasta susținută din fonduri europene, nu proprii. Din care doar o mică parte este meritul primarului Șerbănoiu, restul fiind asocieri sau proiecte făcute de alții, cum au fost achiziția buldoexcavatorului sau a microbuzului proaspăt aprobat, prin Agenția Fondului de Mediu.

Și că, neavând fonduri, primăria nu putea face toate cele necesare pentru ca accesul pe pasarela de la Stâlpeni să se închidă. Atunci să ne întrebăm: cine este Ministrul Transporturilor, entitatea care are pasarela în folosință? Nu cumva Sorin Grindeanu, membru PSD, partidul din care fac parte și cei doi „grădinari” cocoțați pe bannere? Nu puteau să-i trimită o scrisoare, ori o cerere de intervenție, pentru repararea pasarelei, atât primarul cât și președintele CJ Argeș, Ion Mînzînă?

Sau, dacă aceștia erau ocupați, oare nu putea interveni vicepreședintele Consiliului Județean, Marius Nicolaescu, persoană cu legături cu Stâlpeniul? Ori doamna viceprimar, atunci când se mai duce acasă pe la părinții ministrului Simona Bucura – Oprescu, cu treabă. Să o fi rugat pe aceasta să vorbească cu ministrul Grindeanu să repare pasarela, fiind din același partid cu toții.

Ați prins ideea, că așa cum s-a intervenit după cum se aude, pentru tot felul de interese sau persoane pentru funcții și avantaje mărunte, se putea cere politic sau instituțional ca închiderea pasarelei CF din motive obiective să nu se întâmple. N-a fost să fie!

Că nu s-a vrut, că nu s-a putut, că nu a interesat autoritățile, că „partidul”, oricare ar fi el, vrea doar voturi fără să facă nimic pentru comună, că se pune inutil sănătatea și viața locuitorilor în pericol, că se va face, poate la Paștele Cailor, … nimic din toate astea nu întoarce o realitate pe care o puteți vedea și resimți din plin la Stâlpeni. Una cu cetățeni abandonați unei stări de fapt tot mai triste și unei lipse de oportunități și de siguranță, datorată unor „găinari” plătiți să facă ceea ce trebuie pentru cetățeni și care uită imediat după alegeri de ce sunt acolo

Dar care ne privesc de sus și, cu tupeu, ne cer să îi mai punem patru ani pe funcții, ca să facă același lucru. Că doar merită, nu?

Articol scris de Florin Enache și Andrei Văcaru


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandări

Scrie un comentariu

*Prin trimiterea comentariilor, ești de acord cu politica de confidențialitate privind prelucrarea datelor personale.


Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate