[INVESTIGAȚIE] Presiunea administrației comunei Stâlpeni pe societatea de apă continuă să producă avarii

Scris de Andrei Văcaru
771 vizualizări

La finalul anului trecut, SC APA TOP SERV STÂLPENI SRL, societatea de apă și canalizare a comunei, se afla în situația financiară de a avea datorii de 307.000 lei conform declarației fostului administrator, domnul Fica Adrian și de a avea o conducere provizorie, prin demisia administratorului firmei depusă și înregistrată cu numărul 9646 din 14 decembrie 2022.

În locul domnului Fica, acționarii societății de apă și canalizare nu au numit niciun administrator provizoriu, fapt confirmat de convocatorul ședinței de consiliu local de astăzi, unde la punctul 3 se ia în discuție încetarea mandatului administratorului prin demisie, iar la punctul 4 de pe ordinea de zi, se numește un administrator provizoriu.

Am mai spus de multe ori că respectarea legii la Stâlpeni este facultativă sau „după ureche”, dar aici cineva se joacă nu numai cu propria funcție, dar și cu o societate pe care s-a pus foarte multă presiune și în care s-au investit milioane de lei bani publici. Și nu vorbesc despre o singură persoană, ci despre mai multe, așa cum veți citi în continuare.

Luând faptele cronologic, domnul Adrian Fica era administrator cu contract al SC APA TOP SERV STÂLPENI SRL, la data depunerii demisiei, respectiv 14 decembrie 2022. Demisia este, conform Codului Muncii, art. 81 aln. (1), un „act unilateral de voință al salariatului, prin notificare scrisă”. Aceasta a fost comunicată angajatorului, contractul individual de muncă încetând „după îndeplinirea unui termen de preaviz” care este conform aceleiași legi, art. 81 aln. (4), de 45 de zile lucrătoare pentru personalul de conducere. Adică până în 17 februarie 2023.

Privind această procedură a demisiei, putem afirma că domnul Fica a respectat condițiile legale. Ba mai mult, a anunțat despre acest demers Consiliul Local Stâlpeni, care este asociatul unic al societății comerciale în cauză, prin participarea sa la ședința din 14 decembrie, așa cum se poate vedea aici.

Conform legii, imediat după demisie, este obligatoriu să se numească un administrator provizoriu până la întrunirea adunării generale ordinare, care poate decide să le acorde mandatul în mod definitiv sau nu. Ori în cazul de la Stâlpeni, nu a fost numit niciun astfel de provizorat, fapt care conduce la ideea că fostul administrator, în baza preavizului, a fost administratorul provizoriu al firmei până la finalul perioadei de 45 de zile lucrătoare conform legii. Iarăși, din acest punct de vedere nu avem ce să reproșăm domnului Fica Adrian, deoarece a îndeplinit această sarcină legală.

Însă, în perioada de preaviz (și astfel, de provizorat), acționarii SC APA TOP SERV STÂLPENI SRL, respectiv consilierii locali, au fost convocați în ședință în data de 31 ianuarie 2023, așa cum se poate vedea pe convocator aici și în înregistrarea ședinței aici. Ori legea specifică foarte clar că mandatul provizoriu încetează la întrunirea adunării generale a acționarilor, în cazul de la Stâlpeni, până la ședința de consiliu local din 31 ianuarie 2023.

La acea ședință, în loc să se numească un nou administrator sau să prelungească mandatul administratorului provizoriu, doar s-a luat act la rubrica „diverse” de demisa depusă cu aproape o lună și jumătate în urmă. Poate veți spune că în lipsa unei noi numiri, se poate prelungi mandatul provizoriu al domnului Fica Adrian, doar că legea societăților comerciale spune altceva. Că, pentru a se desemna un administrator de societate comercială trebuie îndeplinite două condiții: 1. să existe acceptul administratorului, respectiv voința sa de a îndeplini funcția de administrator și 2. să fie semnat un contract ferm încheiat de administrator cu acționariatul societății.

Ori după 31 ianuarie 2023 nu putem vorbi nici de o prelungire a mandatului domnului Fica Adrian, deoarece a refuzat acest lucru prin demisie, nici de vreun nou contract care să arate că societatea are un alt administrator. În plus, încetarea mandatului unui administrator trebuie notificată la Registrul Comerțului, iar o dată cu această notificare se transmite și numele noului administrator care se face public. Ori așa ceva nu există, atâta timp cât societatea nu are încheiat un contract cu un nou administrator.

Ba mai mult, mergând pe calea ilegalității, a interpretării legii „după ureche”, dar și a indolenței, primarul a convocat în baza „guvernanței corporative” pe toți asociații firmei de apă și canal, respectiv pe toți consilierii locali, în 14 februarie pentru a rezolva situația. Însă adunarea, din informațiile mele, nici nu a avut cvorumul necesar, adică minim 7 membri, fiind nestatutară, nici nu a identificat vreun posibil alt administrator.

Cât este de vină primarul Gabi Șerbănoiu și cât este vina consiliului local în acest „eșec” putem face supoziții, dar amintesc un pasaj din interviul luat domnului Fica la începutul lunii:

Reporter: Cineva a vrut să arate cu orice preț că și dumneavoastră veți eșua, punându-se presiune?

Adrian Fica – Da, exact. Asta a dus la această demisie.

Păi cine a pus presiune ca domnul Fica să plece, de ce nu a pus presiune și pe consiliul local să i se găsească acestuia un înlocuitor competent sau mai competent? Nu cumva „s-a lucrat” fără cap, doar distrugând, fără a găsi soluții de rezolvare? Vă las pe dumneavoastră să răspundeți.

Astăzi este convocat consiliul local pentru a se numi „un administrator provizoriu”, așa cum spuneam că este pe ordinea de zi, la punctele 3-4. Asta însemnând, conform celor întâmplate, „provizoriu după provizoratul prin preaviz” al domnului Fica, ca să spun așa. Provizoriu până la întrunirea AGA din 31 ianuarie 2023, adică o lipsă de conducere până astăzi, urmată de un nou provizorat, de data asta ce va fi stabilit după ședința de astăzi, între minim 4 luni și maxim 2 ani, conform proiectului HCL ce îl are ca inițiator pe primarul Gabi Șerbănoiu.

Respectiv încă minim 4 luni și maxim 2 ani în care societatea nu are conducere, în fapt, deși la Registrul comerțului apare ca administrator tot domnul Adrian Fica, cel al cărui mandat a expirat cu tot cu provizorat în 31 ianuarie 2023 (vezi foto). Așa cum nu apar nici măririle de capital făcute în 2019 și luna trecută prin HCL, în valoare totală de peste 400.000 de lei.

„…Prin expirarea termenului, mandatul administratorului încetează de drept, astfel că administratorul nu mai poate reprezenta valabil societatea și nici nu mai poate efectua vreun act de administrare. Ajungem la concluzia că orice neglijență, nehotărâre ori situație conflictuală apărute în cadrul organelor decizionale, care împiedică desemnarea unui nou administrator care să intre în funcție la data expirării mandatului administratorului precedent, ar trebui să ducă la dizolvarea societății pe motiv că aceasta devine lipsită de organele statutare, în temeiul art. 2371 din Legea nr. 31/1990.” Sursa: Juridice.ro

Ce înseamnă asta? Că firma poate fi dizolvată oricând, că oricine din 31 ianuarie 2022 și până în maxim 4 ani, putea și poate cere dizolvarea societății, motivând lipsa organelor statutare. Aceasta fiind responsabilitatea EXCLUSIVĂ a administratorului unic, respectiv a CONSILIUL LOCAL STÂLPENI, a fiecărui consilier local în parte, indiferent de partid.

Mai adaug informația primită pe surse că din cei 7 angajați rămași, 3 sunt cu probleme de sănătate, internați sau în concedii medicale. Iar administratorul public, Mesteacăn Eugen, îi sună mereu și pune presiune pe ei să meargă de urgență la muncă, deoarece cei 4 nu mai fac față.

Asta pentru că tot am vorbit de presiune pe firma de apă. Una care, la un moment dat, nu are cum să nu producă avarii. Cum ar fi demisia domnului Fica, pe care mulți cetățeni din comună îl regretă că a demisionat sau faptul că nimeni nu își asumă un mandat de administrator în locul acestuia.


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandari

Scrie un comentariu

*Prin trimiterea comentariilor, ești de acord cu politica de confidențialitate privind prelucrarea datelor personale.


Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate