Problema absențelor și întârzierilor profesorilor de la ore nu este una nouă, dar ea încă afectează grav sistemul educațional din România. La Stâlpeni, directoarea Postelnicu Elena recunoștea acum ceva timp în urmă, într-o discuție cu aceasta, că rezultatele slabe ale liceului pe care îl conduce sunt influențate și de lipsa de interes a unor profesori care fie întârzie, fie nu se prezintă la ore. Cu toate acestea, măsuri concrete împotriva acestor comportamente au întârziat să apară.
Un fenomen generalizat și ignorat
Această problemă nu este specifică doar instituțiilor școalre din Stâlpeni. Așa cum reiese dintr-un interviu acordat EduPedu.ro de ministrul Educației, Daniel David, absenteismul profesorilor este o realitate întâlnită frecvent în școlile din țară. Ministrul a indicat că directorii ar trebui să monitorizeze situația, iar părinții să sesizeze inspectoratele școlare dacă nu se iau măsuri. Totuși, realitatea arată că această soluție este, de multe ori, inutilă.
Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Argeș, condus de Dumitru Tudosoiu, este un exemplu elocvent al lipsei de transparență și acțiune. Într-un articol publicat în Gazeta de Stâlpeni, menționam că ISJ Argeș nu a mai emis comunicate de presă din 2021, iar solicitările făcute în baza Legii 544/2001 privind accesul la informații publice rămân deseori fără răspuns. Dacă inspectoratul ignoră cererile oficiale, ce șanse au părinții să obțină sprijin pentru a rezolva problema absenteismului profesorilor?
O perspectivă internațională și soluții care rămân doar în teorie
Problema absențelor cadrelor didactice nu este un fenomen unic în România. În Franța, Curtea de Conturi a raportat în 2022 că absențele profesorilor sunt frecvente, iar doar în cazuri mai lungi de 15 zile se găsesc înlocuitori sistematic. Această situație afectează atât calitatea educației, cât și încrederea în sistemul educațional. Totuși, în Franța există mecanisme mai bine reglementate pentru gestionarea acestor situații, cum ar fi planificarea înlocuirilor încă din primele zile de absență.
Pentru a rezolva această problemă la nivel local și național în România, se impun câteva măsuri urgente, precum monitorizarea strictă la nivelul unității de învățământ, directorii trebuind să monitorizeze prezența cadrelor didactice la ore și să aplice sancțiuni clare în caz de absențe nemotivate sau întârzieri repetate.
Așa cum sugera ministrul Daniel David, o altă soluție ar putea fi sesizarea autorităților superioare, dacă directorii nu iau măsuri. Părinții ar trebui să protesteze și să sesizeze inspectoratul școlar. Însă, având în vedere lipsa de răspuns din partea ISJ Argeș, această soluție ar trebui dublată de acțiuni civice sau jurnalistice mai ample, cum ar fi solicitări colective sau presiuni publice prin mass-media.
De asemenea, transparența și comunicarea deschisă pot schimba situația. Inspectoratele școlare ar putea să devină mai transparente și mai receptive la cererile venite din partea cetățenilor și a presei. Publicarea periodică a rapoartelor de inspecție școlară și a măsurilor luate ar putea aduce o schimbare semnificativă.
Dar cea mai eficientă metodă pare a fi aplicarea unor sancțiuni mai aspre și graduale în cazul constatării existenței unui comportament de acest gen din partea profesorilor. Uneori, ca și în cazul altor comportamente sancționate prin amenzi usturătoare și în lipsa eficienței altor măsuri, astfel de soluții pot duce la reducerea acestui fenomen.
Profesorii ar trebui să conștientizeze că absenteismul lor afectează promovabilitatea elevilor
Fenomenul absenteismului profesorilor este o problemă complexă care afectează atât performanța elevilor, cât și încrederea comunității în sistemul educațional. La Stâlpeni, lipsa de acțiune din partea conducerii liceului și a inspectoratului școlar perpetuează această situație. Soluțiile există, însă ele depind de voința și responsabilitatea celor implicați în educație, dar și de conștientizarea care ar trebui să existe la nivelul corpului profesoral că acest fenomen afectează promovabilitatea și viitorul elevilor.
Așa cum menționa ministrul Educației, Daniel David, părinții pot și trebuie să acționeze. Dar pentru ca acești pași să aibă efect, e nevoie de un sistem educațional care să nu ignore problemele semnalate, ci să le rezolve prompt și eficient.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News