[ADMINISTRAȚIE] Proiecte sociale, noi majorări salariale în primărie și controverse pe ordinea de zi a ședinței CL Stâlpeni convocată pentru 30.01.2025

Scris de Andrei Văcaru
305 vizualizări

Mâine, 30 ianuarie 2025, la ora 16:30, va avea loc ședința ordinară a Consiliului Local Stâlpeni, convocată prin Dispoziția nr. 12/23.01.2025 de către primarul Gabi Șerbănoiu. Pe ordinea de zi se află 15 puncte, dintre care mai multe ridică semne de întrebare privind gestionarea fondurilor publice și respectarea legislației în vigoare.

Ajutoare sociale și marginalizare între realitate și populism

Primele puncte pe ordinea de zi vizează aprobarea planurilor și regulamentelor pentru acordarea ajutoarelor sociale, în conformitate cu Legea 196/2016 privind venitul minim de incluziune. Astfel, consilierii vor trebui să aprobe planul de acțiuni pentru beneficiarii ajutorului de incluziune, metodologia de identificare a persoanelor marginalizate și programul de măsuri pentru prevenirea marginalizării sociale. În același registru, se discută și aprobarea planului anual de acțiuni privind serviciile sociale, precum și ajutoarele de urgență.

Întrebarea care rămâne este dacă aceste măsuri sunt bugetate corespunzător, dacă vor fi aplicate eficient sau doar bifate pe hârtie pentru a justifica cheltuirea fondurilor. Un exemplu cinic este faptul că în cazul unui cetățean al comunei căruia i-a luat foc locuința în 22 noiembrie, a primit ajutorul de „urgență” abia după aproape 3 săptămâni de la nefericitul eveniment. Conform dispoziției de primar 595/10.12.2024, i s-au acordat doar 6.000 lei ajutor de urgență, o sumă mică față de nevoile majore ale unui locuitor care s-a văzut cu toată averea făcută scrum.

Un alt subiect sensibil este aprobarea numărului de asistenți personali pentru persoanele cu handicap grav. Curtea de Conturi a identificat la finalul anului trecut nereguli în retribuirea acestora, ceea ce lasă loc de îndoială asupra corectitudinii gestionării acestor fonduri și competențelor angajaților din primărie. Deși sprijinirea persoanelor cu dizabilități este esențială, administrația locală trebuie să asigure respectarea legislației pentru a evita astfel de cazuri ca cele constatate de controlul Curții de Conturi.

Salarii mai mari pentru unii angajați, în contradicție cu „ordonanța trenuleț”

Un alt punct controversat de pe ordinea ședinței este proiectul privind majorarea salariilor pentru funcționarii contractuali ai primăriei, începând cu 1 ianuarie 2025. Beneficiarii includ Dinculescu Viorica, Baicu Vasile și toți angajații din Compartimentul Situații de Urgență și Gospodărie Comunală, administratorul public Mesteacăn Eugen (contract încheiat de drept prin incompatibilitate), consilierul personal al primarului Driga Ionela Larisa și asistentul medical Bucurescu Vasile.

Această majorare intră însă în contradicție cu prevederile Ordonanței de Urgență nr. 156/2024 („ordonanța trenuleț”), care impune înghețarea salariilor bugetarilor pentru anul 2025 la nivelul lunii noiembrie 2024. Mai mult, salariile angajaților primăriei au fost deja crescute de două ori în 2024, iar Curtea de Conturi a stabilit că mare parte din aceste majorări au fost calculate greșit, banii urmând să fie returnați.

În acest context, proiectul ridică semne de întrebare asupra legalității sale și asupra responsabilității financiare a administrației locale, în condițiile în care primăria nu a avut bani de salarii la începutul anului, fiind nevoită să se împrumute cu peste 300.000 lei până la 31 martie 2025.

Autorizarea activităților comerciale, după eșecul reglementării „la paușal” de anul trecut

Un alt punct de interes este actualizarea regulamentului de eliberare a acordului de funcționare pentru activitățile comerciale. Anul trecut, administrația locală a fost acuzată că a copiat un regulament de la alte primării fără adaptare locală și fără a reglementa corect situația agenților economici. De asemenea, obligativitatea unor societăți comerciale de a obține astfel de autorizări, deși activitatea lor nu se supune activităților comerciale în piețe, a însemnat un abuz din partea primarului Șerbănoiu, inițiatorul proiectului de HCL din 2024.

În plus, Curtea de Conturi a descoperit că persoane care administrau piața publică erau plătite ilegal, fără contract de muncă și a solicitat încetarea situației impuse de administrația locală, precum și intrarea în legalitate. Este interesant de văzut dacă prin noul proiect de HCL, primăria va reuși să remedieze aceste probleme sau va continua să încalce legea.

Risipă de resurse pentru digitalizare

Un alt proiect de hotărâre prevede încheierea unui protocol cu Consiliul Județean Argeș pentru primirea gratuită a unor echipamente IT. Acest aspect ridică însă întrebarea despre viabilitatea proiectului de digitalizare al primăriei prin PNRR, despre care am arătat că era deja supradimensionat și pentru care Șerbănoiu a făcut cele mai scumpe achiziții din județ pentru consultanță și două proiecte tehnice. Dacă o parte din echipamente sunt primite gratuit de la Consiliul Județean, ce impact va avea acest lucru asupra fondurilor alocate digitalizării prin proiectul primăriei?

Pe ordinea de zi se mai află și aprobarea Regulamentului de Organizare și Funcționare al Consiliului Local, cel anterior trimițând consilierii să depună rapoartele de activitate la primăria Tăureni. De asemenea, se vor discuta aprobarea modalității de completare a Registrului Agricol, reorganizarea Serviciului Voluntar pentru Situații de Urgență și aprobarea proiectului tehnic de execuție pentru canalizarea din satele Livezeni și Dealu Frumos. Acesta din urmă a fost deja marcat de probleme, lungimea rețelei de canalizare fiind redusă față de planurile inițiale cu aproape jumătate.

Continuă „embargoul” lui Șerbănoiu privind proiectele consilierilor locali care nu sunt de la PSD

Un aspect notabil este faptul că niciun proiect de hotărâre inițiat de consilierii locali, unele cu o vechime de aproape 3 luni, nu a fost introdus pe ordinea de zi, ceea ce demonstrează că primarul Șerbănoiu continuă stilul totalitar de a menține un control total asupra deciziilor luate în Consiliul Local. Astfel, toate proiectele supuse la vot în această ședință, la fel ca toate din mandatul 2024-2028 sunt propuse exclusiv de primarul Șerbănoiu.

Rămâne de văzut dacă aceste proiecte vor fi dezbătute în mod real sau vor trece fără opoziție, așa cum s-a întâmplat în multe ședințe anterioare, cu ajutorul consilierului AUR Modreanu Liviu, care a asigurat prin votul său majoritatea dorită de PSD la Stâlpeni.


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandari

Scrie un comentariu

*Prin trimiterea comentariilor, ești de acord cu politica de confidențialitate privind prelucrarea datelor personale.


Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate