Conform unui proiect de hotărâre inițiat de primarul comunei pentru ședința de consiliu local convocată a se desfășura joi, 27.04.2023, se vor mări cu 10% salariile angajaților din administrația din Stâlpeni. Prin această inițiativă se va aproba și anularea HCL nr. 17 din 23.02.2023, prin care Consiliul Local Stâlpeni stabilise plafonarea salariilor funcționarilor primăriei și ale personalului contractual pentru tot anul 2023.
În referatul de aprobare a proiectului de majorare, semnat de primarul comunei, se invocă o lege care stabilește pentru primar și viceprimar calculul salariului de bază în raport cu salariul minim stabilit la 1 ianuarie. Cu toate acestea, aceste funcții de demnitate publică nu apar în anexa proiectului ce reprezentă grila de salarizare. Din calculele făcute conform Legii 103 din 13 aprilie 2023 se poate deduce că primarul va beneficia de un venit minim brut de 4,5 x 3000 = 13.500 lei, iar viceprimarul de 3,5 x 3000 = 10.500 lei.
Cum „nivelul veniturilor salariale se stabilește, în condițiile prevăzute la alin. (1) si (3), fără a depăși nivelul indemnizației lunare a funcției de viceprimar”, așa cum se specifică în raportul de aprobare a proiectului de HCL, se poate ușor observa că este foarte probabil ca motivul real al solicitării acestor creșteri salariale să fie de fapt creșterea plafonului maxim care limita veniturile de bază ale angajaților din primărie.
Întăresc această concluzie prin faptul că articolul 2 din hotărârea de plafonare adoptată în februarie precizează că „în anul 2023, salariile de bază aferente funcțiilor din cadrul familiei ocupaționale „Administrație”, utilizate în aparatul de bază al primarului comunei Stâlpeni se mențin la nivelul aferent lunii decembrie 2022, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții”. Ori funcțiile sunt aceleași ca în februarie 2023, iar condițiile nu s-au schimbat.
Iată care sunt propunerile de creștere a salariilor, conform proiectului de HCL:
Funcția | Salariu de bază, plus vechime și coeficient (lei) |
Diferență (lei) |
Procent % | |
februarie 2023 (HCL 17) | aprilie 2023 (propunere) | |||
Secretar general | 7280 | 8040 | 760 | 10 |
Consilier juridic gr.5 | 6626 | 7289 | 663 | 10 |
Referent superior 1 , gr. 5 | 6363 | 6999 | 636 | 10 |
Inspector superior, gr. 5 (1) | 6607 | 7268 | 661 | 10 |
Inspector superior, gr. 5 (2) | 6626 | 7289 | 663 | 10 |
Inspector superior, gr. 5 (3) | 6625 | 7287 | 662 | 10 |
Inspector superior, gr. 4 (1) | 6458 | 7104 | 646 | 10 |
Inspector superior, gr. 4 (1) | 6296 | 6926 | 630 | 10 |
Consilier achiziții principal, gr. 3 | 6031 | 6634 | 603 | 10 |
Inspector asistent gr. 1 | 5800 | 6380 | 580 | 10 |
Referent superior gr. 5 | 4920 | 5412 | 492 | 10 |
Auditor asistent | 5500 | 6050 | 550 | 10 |
Inspector debutant, gr. 0 | 4998 | 5498 | 500 | 10 |
Inspector 1A, gr. 5 | 6520 | 7172 | 652 | 10 |
Administrator public | 7120 | 8041 | 921 | 13 |
Inspector 1, gr.3 | 5954 | 6549 | 595 | 10 |
Referent 1, gr. 5 | 5800 | 6380 | 580 | 10 |
Paznic, gr. 5 | 3009 | 3310 | 301 | 10 |
Guard, gr. 4 | 3084 | 3392 | 308 | 10 |
Muncitor necalificat, gr. 5 | 3695 | 4065 | 370 | 10 |
Bibliotecar referenr, gr. 5 | 4798 | 5278 | 480 | 10 |
Consilier personal | 5400 | 5940 | 540 | 10 |
Asistent medical, gr. 5 | 4800 | 5280 | 480 | 10 |
Muncitor necalificat | 4000 | 4400 | 400 | 10 |
De remarcat trei aspecte importante.
Primul este acela al noului nivel de salarizare propus pentru administratorul public cu 13% mai mare față de februarie 2023 și cu 3% mai mare decât al celorlalte funcții din primărie.
Al doilea aspect, care poate fi o ilegalitate, este dispariția din grila – anexă a proiectului de HCL a indemnizațiilor pentru primar și de viceprimar, așa cum erau ele specificate în HCL nr. 17/2023. Ilegalitate deoarece, conform legii 153/2017, art. 11, „(1) pentru funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupaționale «Administrație» din aparatul propriu (al) primăriilor (…), salariile de bază se stabilesc prin hotărâre a consiliului local”, adică și salariile pentru primar și viceprimar. Iar votarea propriului venit, așa cum a procedat în februarie viceprimarul Machedon Nicoleta, reprezintă o stare de incompatibilitate sancționată de lege.
Iar al treilea aspect, îl reprezintă ordonanța guvernului anunțată a fi adoptată luni, 24.04.2023, prin care se vor stabili înghețarea cheltuielilor cu personalul în toate instituțiile de stat la nivelul anului 2022, precum și înghețarea cheltuielilor de funcționare ale instituțiilor la nivelul din 2022, acest lucru putând face proiectul de HCL inițiat de primarul Gabi Șerbănoiu contrar legilor în vigoare.
Foto: Freepik
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News