Impunerea declarațiilor de interese pentru profesori, în conformitate cu Ordinul Ministerului Educației nr. 3.051/2024 aplicabil de la 1 februarie, a stârnit nemulțumiri în rândul cadrelor didactice, unii declarând că această măsură ar putea avea consecințe serioase asupra sistemului educațional. Un aspect sensibil al acestor prevederi este interdicția strică asupra meditațiilor plătite pentru elevii claselor la care profesorii predau, o practică destul de frecventă până în prezent.
Această obligație pentru profesori vine într-un context în care aceștia se simt deja umiliți, în urma refuzului majorărilor salariale promise de guvern, în schimbul încetării grevei generale din 2022, ceea ce a adăugat deja tensiuni în relația profesorilor cu autoritățile. Condițiile actuale, care le interzic meditațiile plătite cu elevii din clasă, sunt percepute ca o intervenție suplimentară în drepturile lor profesionale și personale, deși aceste interdicții sunt prevăzute deja în lege.
Această dublă presiune ar putea alimenta resentimentele și ar conduce la decizii radicale, cum ar fi renunțarea la catedră și orientarea către alte profesii, având consecințe potențial semnificative asupra educației și relației profesor-elev. Având în vedere veniturile mici din educație, unii profesori ar putea să renunțe la catedră, ceea ce ar putea conduce la o scădere a nivelului profesional al cadrelor didactice, cu impact direct asupra calității predării și a relației profesor-elev.
Un alt aspect ține de diferența dintre drepturile și obligațiile cadrelor didactice. „Nu înțelegem de ce o parte dintre drepturile prevăzute de Legea Educației, în special cele care se referă la anumite aspecte financiare, au fost prorogate, în timp ce obligațiile sunt de actualitate. Dacă tot facem prorogări, atunci să facem nu doar pe ceea ce se cheamă drepturi ale cadrelor didactice, ci și pe ceea ce se cheamă obligații ale acestora” a declarat un lider sindical pentru Ziarul de Iași.
De asemenea, dispoziția nu distinge între situațiile specifice în care profesorii se pot afla, precum programele europene destinate reducerii abandonului școlar. Acestea implică și ore de meditații susținute de profesori pentru elevii de clasa a VIII-a, în scopul îmbunătățirii rezultatelor la Evaluarea Națională.
Nu puține proiecte din această categorie prevăd compensarea financiară a cadrelor didactice pentru aceste meditații pe care profesorii le țineau inclusiv cu elevii de la clasă, situându-le într-un con de umbră juridic. Prevederile restrictive ale guvernanților forțează școlile să găsească alternative pentru elevii cu risc de abandon școlar, generând o tensiune suplimentară în implementarea programelor educaționale.
În ciuda intenției aparente de a asigura transparența și integritatea în sistemul educațional, noile prevederi par să genereze tensiuni semnificative în rândul profesorilor, ridicând întrebări cu privire la echilibrul dintre reglementările administrative și bunăstarea cadrelor didactice, precum și la impactul asupra calității educației oferite elevilor.
Foto: Digi24
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News