[ INITIATIVA ] Model de cerere de anulare a HCL-ului „DUSTER” nr. 60/2021

Scris de Andrei Vacaru
1k vizualizari

A aparut hotararea de consiliu local nr. 60/2021 prin care se aproba initierea demersurilor pentru achizitia Dusterului mult dorit de primarul Gabi Serbanoiu. Asa cum am scris aici, bazat doar pe cee ce s-a vazut din inregistrarea sedintei, HCL-ul poate fi anulat din mai multe motive ce tin de procedura, dar si de legalitate.

Acum, ca avem la dispozitie si textul hotararii, cei care doresc sa o conteste, pot copia textul de mai jos, iar dupa ce vor completa datele personale, il pot trimite prin email catre Prefectura Arges, respectiv la cabinet.prefect.ipag@mai.gov.ro si la relatii.publice.ipag@mai.gov.ro.

Iata textul solicitarii de anulare:

Catre,
Prefectul judetului Arges
Subrefectul judetului Arges

CERERE DE ANULARE A HCL STALPENI CU NR. 60 din 30.09.2021

Subsemnatul/a ………………………………., domiciliat/a in …………………………………, strada ……………………………, nr. ……………, judetul ……………………………….., CNP ……………………………………………., va solicit efectuarea controlului de legalitate a Hotararii Consiliului Local Stalpeni cu nr. 60/2021 si declararea ei ca fiind nelegala. Aceasta hotarare poate fi citita online, urmand acest link: (https://stalpeni.ro/information/HCL/2021/Hotararea-nr-60-din-30.09.2021.pdf).

Cererea mea de anulare se bazeaza pe urmatoarele considerente:

A. Motive ce tin de procedura

    1. Nu s-au intrunit conditiile legale ale dezbaterii proiectului de hotarare. Respectiv nu s-au pus la dispozitia consilierilor locali urmatoarele documente: referatul de aprobare, raportul compartimentului de resort din cadrul compartimentului primariei si avizul comisiei de specialitate, obligatorii conform Codului Administrativ, art. 136, (8), dar mai ales lipseste raportul de oportunitate pentru aceasta cheltuiala.

Art. 136, (8) Fiecare proiect de hotarare inscris pe ordinea de zi a sedintei consiliului local este supus dezbaterii numai daca este insotit de:
a) referatul de aprobare, ca instrument de prezentare si motivare, semnat de initiator;
b) rapoartele compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului;
c) avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale consiliului local;
d) alte documente prevazute de legislatia speciala.

    1. In textul HCL apar mentionate atat Referatul de aprobare al primarului nr. 6473/22.09.2021, cat si Raportul de specialitate al compartimentului de resort din primarie nr. 6473/22.09.2021. Cum ele au fost emise/inregistate cu doar 8 zile inainte de data sedintei de aprobare, nu s-a respectat termenul de minim de 30 de zile, inainte de inregistrarea proiectului de HCL, mentionat de Codul administrativ, art. 136, (10).

Art. 136, (10) Rapoartele si avizele prevazute la alin. (8) trebuie intocmite in termenul prevazut la alin. (5), dar nu mai tarziu de 30 de zile de la inregistrarea proiectelor de hotarare propuse pentru a fi inscrise pe proiectul ordinii de zi a sedintelor ordinare ale consiliului local, respectiv in termen de cel mult 3 zile de la inregistrarea proiectelor de hotarare propuse a fi inscrise pe proiectul ordinii de zi a sedintelor extraordinare. In situatia sedintelor extraordinare convocate de indata, rapoartele compartimentelor de specialitate se intocmesc in procedura de urgenta, cel tarziu odata cu proiectul hotararii.

    1. Secretarul general al primariei a incalcat legea pentru ca nu a informat ca nu s-a indeplinit termenul legal conform pct. 2 de mai sus si nu a retras proiectul de HCL, de pe ordinea de zi, din motivul prezentat anterior, respectiv termenul de aducere la cunostinta a documentelor care insotesc proiectul de HCL, de cel putin 30 de zile inainte de sedinta de CL, conform art. 136, pct. (10) din Codul Administrativ:

Art. 136, (9) Secretarul general al unitatii/subdiviziunii administrativ- teritoriale asigura indeplinirea conditiilor de la alin. (8) si aduce la cunostinta consiliului local cazul neindeplinirii acestora inainte de adoptarea ordinii de zi.

    1. Nerespectarea caracterului public al sedintei. Din inregistrarea sedintei lipsesc 50 de secunde, respectiv opozitia manifestata public de dl. consilier Constantin Cutic, presedintele sedintei si votul pentru proiectul de HCL. (inregistrarea se poate vedea aici: https://gazeta-stalpeni.ro/administratie/transparenta-decizionala/sedinta-cl-stalpeni-30-09-2021/)

Art. 138, (1) Sedintele consiliului local sunt publice.
(2) Caracterul public al sedintelor consiliului local este dat de:
b) accesul celor interesati, in conditiile legii, la proiectele de hotarari, la hotararile consiliului local, precum si la instrumentele de prezentare si de motivare a acestora;
c) posibilitatea cetatenilor cu domiciliul sau resedinta in unitatea/subunitatea administrativ-teritoriala respectiva de a asista la sedintele consiliului local si/sau de a le urmari pe internet, in conditiile regulamentului de organizare si functionare a consiliului local.

    1. Caracterul general al obiectului achizitiei, in sensul in care consilierii au votat pentru achizitia unui bun descris cu caracter general, nespecific. Acesta este prezentat conform prevederilor OG nr. 80/2001, art. 5, respectiv capacitate cilindrica si suma maxima, dar fara a se stabilii si conditiile de creditare, dobanda, procedura de achizitie, sursa bugetara de plata.

Tinand cont ca la ultima rectificare bugetara (HCL 59/2021) este prevazuta doar suma de 35.500 de lei pentru avans, nu se cunoaste public care este costul total al acestei achizitii. In plus, actiunea aprobata de HCL este una de „initiere a procedurilor de achizitie”, fara a fi specificate clar care sunt aceste activitati.

Ceea ce nu inseamna altceva decat un cec in alb acordat ilegal primarului, prin care acesta sa poata actiona discretionar, fara acordul Consiliului Local.

B. Motive ce tin de legalitate

    1. Achizitia autoturismului se va face prin contractarea unui imprumut. Acest imprumut nu este insa aprobat de Consiliul Local Stalpeni printr-o hotarare de consiliu destinata acestui imprumut, ori Consiliul Local Stalpeni este cel care ar trebui sa aprobe, in baza prerogativelor sale, stipulate de Codul Administrativ, art. 129 (4), b).

Art. 129, (4), b) (Consiliul Local n.a.) aproba, la propunerea primarului, contractarea si/sau garantarea imprumuturilor, precum si contractarea de datorie publica locala prin emisiuni de titluri de valoare, in numele unitatii administrativ-teritoriale, in conditiile legii.

In plus, cetatenii comunei nu stiu care este valoarea datoriei publice acumulate,  la inceputul anului 2021, de catre UAT Stalpeni. Ultimul raport public (https://www.cjarges.ro/web/stalpeni/informatii-despre-datoria-publica) dateaza din anul 2017, de acum 4 ani. Prin urmare nu stim daca acest imprumut se adauga unui altul existent, marind gradul de indatorare al localitatii, ori este primul pe acest an.

    1. Proiectul de hotarare incalca grav Ordonanta Guvernului nr. 80 din 30 august 2001, actualizata prin OG nr. 68 din 14 noiembrie 2012, pentru ca, desi se respecta conditiile de capacitate cilindrica si de pret maxim al autoturismului prevazute la art. 5, …

pct. (8) Se interzice autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, sa achizitioneze autoturisme, asa cum sunt definite la art. 3 pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu capacitate cilindrica mai mare de 1.600 cmc si al caror pret nu poate depasi contravaloarea in lei a sumei de 18.000 euro inclusiv TVA…

nu se respecta Anexa 3 din OG 80/2001, „Normative de cheltuieli privind dotarea cu autoturisme”, pct. B, Autoritati ale administratiei publice locale. In aceasta anexa se se specifica clar ca un consiliu local de nivel comuna nu poate avea MAI MULT DE UN autoturism.

Ori, asa cum puteti auzi usor in inregistrarea video si audio, prin exprimarea domnului primar si a doamnei contabil sef, Primaria Stalpeni are deja in evidenta un autoturism, respectiv Dacia 1310. Chiar daca acesta este casat, el este in evidenta si i s-au alocat in 2021, prin HCL nr. 6/2021 (https://stalpeni.ro/information/HCL/2021/Hotararea-nr-6-din-13.01.2021.pdf), 100 de litri de carburant, intarind astfel existenta si exploatarea sa.

Prin urmare, pe fond, atata timp cat nu se cunoste valoarea datoriei publice a UAT Stalpeni si exista un autoturism in gestiune, consider ca este ilegala achizitionarea inca unui autoturism.

Domnule Prefect,
Domnule subprefect,

Fata de toate aspectele de fond si de procedura sesizate mai sus, dar si altele pe care le veti considera necesare, va solicit anularea HCL 60/2021 a Consiliului Local Stalpeni.

Data: 26.10.2021                                                                                                                                Semnatura


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandari

Scrie un comentariu

* Prin trimiterea comentariilor esti de acord cu politica de confidentialitate privind prelucrarea datelor personale.

Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate