[ILEGAL] Motive de anulare a HCL-ului „DUSTER”

Scris de Andrei Vacaru
608 vizualizari

Asa cum spuneam in cateva articole, primarul Serbanoiu nu mai are un consilier juridic. Nu stim daca, in cazul in care l-ar avea, ar si asculta sfatul acestuia, ignorandu-l asa cum ignora sfaturile pe care i le dam noi, gratuit, la gazeta, dar stim ca nu are si, atunci, tendinta de a cadea in pacatul incalcarii legii este mare.

Asta se intampla, din pacate si cu proiectul de HCL-ul adoptat joi, 30 septembrie 2021, de alianta PSD-PNL: este ilegal. Din motive ce tin de forma, dar si de fond, legea specificand foarte clar conditiile achizitiei unui autoturism. Fond care imbraca proceduri specifice, dar mai ales buna credinta, prezumata de legiuitor ca existand la alesii locali. Dar sa le luam pe rand.

Aspecte de forma

1. Achizitia autoturismului, asa cum am auzit din inregistrarea sedintei, se va face prin contractarea unui imprumut. Conform legii, acest imprumut trebuie aprobat prin HCL, ceea ce nu s-a intamplat. Iata ce zice Codul Administrativ:

Art. 129, (4), b) (Consiliul Local n.a.) aproba, la propunerea primarului, contractarea si/sau garantarea imprumuturilor, precum si contractarea de datorie publica locala prin emisiuni de titluri de valoare, in numele unitatii administrativ-teritoriale, in conditiile legii.

Exista asadar un HCL prin care imprumutul de 17.400 de euro, cat costa DUSTERUL, fara dobanzi, sa fie aprobat? Nu, evident. Si atunci nu este ilegal sa faci un imprumut, fara acordul consiliului local? Este.

2. Nu s-au intrunit conditiile dezbaterii proiectului de hotarare. Respectiv nu s-au pus la dispozitia consilierilor locali urmatoarele documente obligatorii: referatul de aprobare, raportul compartimentului de resort din cadrul compartimentului primariei, avizul comisiei de specialitate, dar mai ales raportul de oportunitate, tinand cont ca primaria mai are si alte imprumuturi contractate anterior. Iata ce spune acelasi Cod Administrativ:

Art. 136, (8) Fiecare proiect de hotarare inscris pe ordinea de zi a sedintei consiliului local este supus dezbaterii numai daca este insotit de:
a) referatul de aprobare, ca instrument de prezentare si motivare, semnat de initiator;
b) rapoartele compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului;
c) avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale consiliului local;
d) alte documente prevazute de legislatia speciala.

3. Secretarul general al primariei a incalcat legea pentru ca nu a informat ca nu s-a indeplinit termenul legal si nu a retras proiectul de HCL, de pe ordinea de zi, din cauza nerespectarii conditiilor legale, respectiv termenul de aducere la cunostinta a documentelor care insotesc proiectul de HCL, de cel putin 30 de zile inainte de sedinta de CL, conform art. 136, pct. (10) din Codul Administrativ:

Art. 136, (9) Secretarul general al unitatii/subdiviziunii administrativ- teritoriale asigura indeplinirea conditiilor de la alin. (8) si aduce la cunostinta consiliului local cazul neindeplinirii acestora inainte de adoptarea ordinii de zi.
(10) Rapoartele si avizele prevazute la alin. (8) trebuie intocmite in termenul prevazut la alin. (5), dar nu mai tarziu de 30 de zile de la inregistrarea proiectelor de hotarare propuse pentru a fi inscrise pe proiectul ordinii de zi a sedintelor ordinare ale consiliului local, respectiv in termen de cel mult 3 zile de la inregistrarea proiectelor de hotarare propuse a fi inscrise pe proiectul ordinii de zi a sedintelor extraordinare. In situatia sedintelor extraordinare convocate de indata, rapoartele compartimentelor de specialitate se intocmesc in procedura de urgenta, cel tarziu odata cu proiectul hotararii.

Eu stiu ca nu s-a respectat niciodata la Stalpeni, la nicio sedinta de CL, acest termen, dar asta este legea si ea trebuie respectata.

4. Nerespectarea caracterului public al sedintei, din inregistrare lipsind 50 de secunde, respectiv pozitia manifestata public de dl. consilier Constantin Cutic si votul pentru proiectul de HCL.

Art. 138, (1) Sedintele consiliului local sunt publice.
(2) Caracterul public al sedintelor consiliului local este dat de:
b) accesul celor interesati, in conditiile legii, la proiectele de hotarari, la hotararile consiliului local, precum si la instrumentele de prezentare si de motivare a acestora;
c) posibilitatea cetatenilor cu domiciliul sau resedinta in unitatea/subunitatea administrativ-teritoriala respectiva de a asista la sedintele consiliului local si/sau de a le urmari pe internet, in conditiile regulamentului de organizare si functionare a consiliului local.

5. Caracterul general al obiectului achizitiei, in sensul in care consilierii au votat pentru achizitia unui bun descris general, ca fiind Dacia Duster, nu a unei oferte specifice, fie ea cea din oferta amintita in discutii dar care, conform inregistrarii, a stat doar la dispozitia primarului Serbanoiu. Faptul este confirmat de presedintele de sedinta care a intrebat abia in sedinta ce se cumpara, care sunt detaliile.

Ca sa exagerez, dar pentru a intelege situatia, este ca si cum s-ar aproba de consiliul local sa se cumpere o masina Dacia Duster de 17.400 de euro si primarul arata ca a cumparat o masina de spalat, pe care a dat 17.400 de euro si pe care a pus un abtibild „DACIA DUSTER”.

Aspecte de fond

Proiectul de hotarare incalca si Ordonanta nr. 80 din 30 august 2001, actualizata prin ORDONANTA DE URGENTA nr. 68 din 14 noiembrie 2012, pentru ca, desi se respecta conditiile de capacitate cilindrica si de pret maxim al autoturismului

pct. (8) Se interzice autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, sa achizitioneze autoturisme, asa cum sunt definite la art. 3 pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu capacitate cilindrica mai mare de 1.600 cmc si al caror pret nu poate depasi contravaloarea in lei a sumei de 18.000 euro inclusiv TVA.

nu se respecta Anexa 3, „Normative de cheltuieli privind dotarea cu autoturisme”, pct. B, Autoritati ale administratiei publice locale, in care se se specifica clar ca un consiliu local de nivel comuna nu poate avea MAI MULT DE UN autoturism. Ori, asa cum puteti auzi usor in inregistrarea video si audio, din gura primarului si din ce spune doamna contabil sef, Primaria Stalpeni are deja in evidenta un autoturism, respectiv o Dacia 1310.

Chiar daca aceasta este casata, ea este in evidenta. Ba mai mult, prin HCL nr. 6/2021 i s-au alocat anul acesta 100 de litri de carburant, intarind existenta ei.

PRIN URMARE, PE FOND, ATATA TIMP CAT EXISTA UN AUTOTURISM IN GESTIUNE, CONSILIUL LOCAL STALPENI NU POATE ACHIZITIONA INCA UNUL. Este ilegal.

Asa ca, domnule Serbanoiu, pana o scoti din inventar, te poti plimba cu Dacia 1310, chiar daca e casata. Nu de alta, dar trebuie sa consumi aia 100 de litri de combustibil alocati, ca e deja octombrie si se incheie anul fiscal.


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandari

Scrie un comentariu

* Prin trimiterea comentariilor esti de acord cu politica de confidentialitate privind prelucrarea datelor personale.

Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate