[ANALIZĂ] Nu unul, nu două, ci trei microbuze școlare se puteau cumpăra până acum la Stâlpeni

Scris de Andrei Văcaru
515 vizualizari

Nu este o noutate faptul că UAT Stâlpeni a fost văduvită, de-a lungul timpului, de microbuze școlare proprii. Asta deși aici există un liceu, două școli gimnaziale și o grădiniță cu program prelungit.

Din 2016, de când s-a început dotarea primăriilor cu microbuze școlare și până acum, se pune întrebarea dacă a fost o cauză politică sau una locală. Dacă pentru această situație sunt de vină decidenții naționali și județeni, care au considerat că elevii din Stâlpeni nu merită microbuze școlare, deși se pozau în campaniile electorale cu locuitorii din Stâlpeni și cu aleșii locali. Sau poate cauza a fost incompetența conducerii primăriei și a liceului Stâlpeni, care doar au stat cu mâna întinsă să primească microbuze școlare, fără a se gândi dacă ar putea rezolva ei această problemă.

Scuzele publice ale primarului Șerbănoiu, venite după pierderea finanțării prin PNRR a microbuzelor școlare, că altcineva este vinovat, nu el, nu pot acoperi evidența că vina este comună. Deși am arătat dovezile că incompetența directoarei Postelnicu Elena este una reală, nici cea a primarului Șerbănoiu Gabi și acoliților săi nu este mai mică.  Din păcate, pe acest fond de incompetență, situația la Stâlpeni rămâne neschimbată, elevii fiind transportați cu același microbuz deținut de „Bebe Șoferu’” și de firma sa de la Mioveni.

Se puteau totuși achiziționa microbuze școlare în cei șapte ani de frustrări că alții au, dar nu și la Stâlpeni? Ar fi meritat elevii din comună transport adecvat cu mijloace deținute de primăria Stâlpeni? Dacă ar fi existat o planificare a banilor și o dorință reală de a se achiziționa măcar un microbuz școlar, nu un Duster, comuna ar fi putut beneficia de astfel de autovehicule?

Ca să răspundem unor astfel de întrebări, cred că merită analizate două aspecte. Primul aspect, care au fost costurile cu transportul din ultimii ani. Al doilea aspect, care sunt ofertele disponibile de achiziție pentru astfel de mijloace de transport și cât ar reprezenta acestea în cheltuielile făcute până acum. Respectiv cât s-a alocat contractelor cu Dalina Vestcar SRL din Mioveni și cât din acești bani ar fi putut constitui sume disponibile pentru cumpărarea măcar a unui microbuz școlar.

Conform datelor oficiale pe care le-am găsit pe SICAP, peste 840.000 de lei cu tot cu TVA au fost cheltuiți pe transportul școlar la Stâlpeni din 2017 și până astăzi. Suma rezultă din adunarea valorii contractelor primite prin achiziție directă, în exclusivitate, de către societatea comercială DALINA VESTCAR SRL din Mioveni, toate semnate cu primăria și cu liceul „I.C. Petrescu” Stâlpeni. Aceste valori fluctuează de la an la an, pe criterii necunoscute nouă, mai ales că anii 2020 și 2021 au fost ani de pandemie, iar sumele alocate sunt, totuși, mari.

Nr. Crt. Nr. Achiziție SICAP Data Cine a contractat Firma care prestează serviciul de transport Suma fără TVA (RON) Suma cu TVA (RON)
1 DA34319703 24.10.2023 Liceul „I.C. Petrescu” Stâlpeni Dalina Vestcar SRL 27.000 32.130
2 DA33939366 05.09.2023 Primăria Stâlpeni Dalina Vestcar SRL 85.000 101.150
3 DA31403493 16.09.2022 Liceul „I.C. Petrescu” Stâlpeni Dalina Vestcar SRL 68.000 80.920
4 DA31300333 02.09.2022 Primăria Stâlpeni Dalina Vestcar SRL 83.250 99.068
5 DA288511%53 27.09.2021 Liceul „I.C. Petrescu” Stâlpeni Dalina Vestcar SRL 59.000 70.210
6 DA28073135 27.05.2021 Primăria Stâlpeni Dalina Vestcar SRL 61.500 73.185
7 DA28070141 27.05.2021 Liceul „I.C. Petrescu” Stâlpeni Dalina Vestcar SRL 2.600 3.094
8 DA24944772 30.01.2020 Primăria Stâlpeni Dalina Vestcar SRL 60.000 71.400
9 DA24927760 28.01.2020 Liceul „I.C. Petrescu” Stâlpeni Dalina Vestcar SRL 50.000 59.500
10 DA22391893 12.02.2019 Liceul „I.C. Petrescu” Stâlpeni Dalina Vestcar SRL 50.000 59.500
11 DA15717704 23.02.2018 Primăria Stâlpeni Dalina Vestcar SRL 68.000 80.920
12 DA15436901 31.01.2018 Liceul „I.C. Petrescu” Stâlpeni Dalina Vestcar SRL 49.500 58.905
13 DA13608336 26.09.2017 Liceul „I.C. Petrescu” Stâlpeni Dalina Vestcar SRL 17.500 20.825
14 DA13344783 07.09.2017 Primăria Stâlpeni Dalina Vestcar SRL 25.200 29.988

Ca elemente distinctive ale acestor contracte, trebuie precizat faptul că Primăria Stâlpeni a contractat serviciul pentru transportul școlar de la domiciliul elevilor la unitățile școlare și înapoi, în timp ce Liceul Stâlpeni, pentru învățământul profesional, transport școlar de la liceu la agenții economici parteneri unde elevii desfășoară practica și retur. Pe instituții, au fost alocați în perioada 2017 – 2023 peste 455.000 lei bani publici pentru contractele atribuite de primărie și peste 385.000 de lei suma contractelor atribuite de liceu, prin aceeași metodă a achizițiilor directe, firmei DALINA VESTCAR SRL. Iată repartiția pe ani a acestor sume:

Prin urmare, putea primăria Stâlpeni, cu acești bani alocați în cei șapte ani, să achiziționeze unul sau mai multe microbuze școlare, cu care să asigure transport școlar prin mijloace proprii? Așa cum a achiziționat autoutilitara NISSAN sau chiar buldoexcavatorul prin achiziție directă sau programe de finanțare rurală, utilaje folosite acolo unde decide primarul Șerbănoiu.

Pentru a răspunde la această întrebare, am analizat două oferte aleatorii de microbuze de transport cu 16 locuri plus unul pentru șofer, disponibile online. Prima configurație găsită a fost pentru un microbuz Ford Transit, caroserie Bus M2. Prețul recomandat (nu negociat) este de 48.151 euro plus TVA, respectiv 284.795 lei cu toate taxele incluse, la cursul BNR la care este realizat acest articol.

A doua configurație, este pentru un Renault Trafic Combi, caroserie normală fără supraînălțare, deci mai stabil, la prețul de 42.960 euro cu TVA inclus, respectiv 213.558 lei la cursul BNR. Media acestor două oferte este în jur de 250.000 de lei. La această sumă se pot adăuga costurile pentru colantare (inscripționare și folie galbenă) de 1.200 de lei, taxe, impozite și prima înmatriculare. Groso – modo, 255.000 de lei.

Din cei 840.795 de lei care s-au cheltuit pentru transport școlar se puteau cumpăra așadar nu unul, nu două, ci trei microbuze școlare. Să zicem și că sunt costuri pe care nu le-am luat în calcul și nu s-ar fi putut chiar trei. Să zicem și că primarul Șerbănoiu ar găsi și justificarea că liceul, dacă primăria avea transport școlar propriu, nu mai putea încheia contracte cu Dalina Vestcar SRL și nu ar fi fost alocați bani pentru două microbuze școlare, deși banii aceia ar fi fost investiți pentru modernizarea școlilor. Cum ar fi renovarea sălii de sport de la Livezeni, acum plină de mucegai și închisă de DSP pentru că este un pericol pentru sănătatea elevilor și a profesorilor.

Dar măcar un microbuz școlar se putea cumpăra de către primăria Stâlpeni din cei 840.795 de lei. Iar primarul și consiliul local trebuie să răspundă pentru situația de acum, pentru că este mai mult decât evident că se putea, dar nu s-a dorit. Poate pentru că își doreau mai mult un Duster, decât un microbuz școlar pentru elevi, că doar nu am uitat.

Foto: Freepik


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandari

Scrie un comentariu

*Prin trimiterea comentariilor, ești de acord cu politica de confidențialitate privind prelucrarea datelor personale.


Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate