Primăria Stâlpeni a publicat pe pagina sa de Facebook un anunț prin care informează cetățenii cu restanțe la plata apei și a canalizării că, începând cu 18 august 2025, au început debranșarea de la rețea. Măsura este însoțită de sigilarea apometrelor, iar reconectarea va fi posibilă doar după achitarea debitului restant și a taxei de rebranșare.
Care sunt măsurile stabilite de Consiliul local Stâlpeni și ce pot face restanțierii
Potrivit hotărârii adoptate de Consiliul Local Stâlpeni și regulamentului de funcționare a SC APA SERV TOP STÂLPENI SRL, rebranșarea se realizează numai după achitarea integrală a sumelor restante și a taxei de rebranșare. Operatorul are obligația ca, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la confirmarea plății, să refacă branșamentul și să repornească furnizarea apei. Costurile aferente operațiunii de sistare și reluare a serviciului sunt suportate de către utilizatorul restant.
Această acțiune vine în urma unui proiect de hotărâre al Consiliului Local, inițiat de consilierii Forța Dreptei, PNL și de consilierul independent Eduard Anghel, care urmărește să crească disciplina la plată și să îmbunătățească performanța economică a operatorului local SC APA SERV TOP STÂLPENI SRL. Proiectul stabilește și penalități de întârziere, de 0,1% pe zi, notificarea individuală a restanțierilor și posibilitatea debranșării în conformitate cu Legea 241/2006 și cu contractele de furnizare.
Nemulțumiri legate de calitatea apei și suspiciuni privind abuzuri
Reacțiile cetățenilor nu au întârziat să apară în comentariile la postarea primăriei Stâlpeni. Dacă unii au salutat măsurile ferme împotriva celor care nu-și plătesc facturile, alții au atras atenția asupra calității slabe a apei furnizate. O locuitoare a reclamat faptul că de două săptămâni primește apă „albă, plină de clor, foarte acidă”, imposibil de folosit la gătit sau spălat, situație cu atât mai gravă având în vedere că este vară și are copii mici.
Pe lângă nemulțumirile legate de serviciu, sunt și suspiciuni mai grave. Cetățeni din comună se întreabă dacă nu cumva unii funcționari din primărie „fură apă” prin improvizații de tip bypass, evitând citirea corectă a contoarelor și plata corespunzătoare a volumului de apă consumată. Reclamațiile se referă la faptul că acești funcționari nu permit angajaților societății să citească apometrele, ci comunică ei înșiși consumul, ceea ce ar putea reprezenta un abuz și o practică incorectă.
Administrator provizoriu și nevoia de încredere în serviciul de apă și canalizare la Stâlpeni
Un alt aspect delicat este situația conducerii societății de apă și canalizare. Administratorul actual se află în funcție cu mandat provizoriu, care expiră în câteva luni. Deși primăria a inițiat o procedură de numire a unui administrator permanent, aceasta s-a dovedit sortită eșecului. Conform obligațiilor legale și pentru credibilitatea serviciului public, autoritatea locală trebuie să organizeze o nouă procedură transparentă și corectă de selecție a viitorului administrator.
În timp ce autoritățile locale pun accent pe disciplinarea restanțierilor, cetățenii cer și responsabilitate din partea operatorului și a primăriei. Respectiv furnizarea unei ape potabile de calitate, corectitudine în citirea contoarelor și gestionarea transparentă a societății. Fără aceste condiții, măsurile coercitive riscă să adâncească neîncrederea între cetățeni și administrația publică.
Foto: Freepik
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News