INVESTIGAȚIE | Cum au beneficiat ilegal 22 de firme din Stâlpeni de o bonificație care ar fi putut fi legală

Scris de Andrei Vacaru
336 vizualizari

Context: în data de 30.04 2022, la inițiativa domnului primar al comunei Stâlpeni, consiliul local adopta o hotărâre cu nr. 30, care deși ar fi trebuit să prevadă pentru viitor, ea decidea aplicarea unor bonificații pentru firmele care și-au plătit impozitele până la 31 martie, cu o lună mai devreme față de data emiterii HCL.

Ce spune legea

Codul fiscal, art. 462:

(1) Impozitul pe clădiri se plătește anual, în două rate egale, până la datele de 31 martie și 30 septembrie, inclusiv.

(2) Pentru plata cu anticipație a impozitului/taxei pe clădiri, datorat/e pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificație de până la 10% inclusiv, stabilită prin hotărâre a consiliului local.

Codul fiscal, art. 467:

(2) Pentru plata cu anticipație a impozitului/taxei pe teren, datorat/e pentru întregul an de către contribuabili, până la data de 31 martie a anului respectiv, se acordă o bonificație de până la 10% inclusiv, stabilită prin hotărâre a consiliului local.

Am citat din lege pentru a sublinia trei aspecte, trei condiții care trebuie îndeplinite simultan, iar neexistența uneia dintre aceste condiții anulează acordarea de bonificații:

  1. Că se poate acorda o bonificație pentru toți contribuabilii care plătesc până la 31 martie a anului curent plata cu anticipație a impozitului pe clădiri și teren (nu și pe taxele speciale).
  2. Că valoarea bonificației poate fi între 0 și 10% inclusiv;
  3. Că această valoare se stabilește prin hotărâre de consiliu local.

De ce sunt importante aceste lămuriri? Pentru că pentru aplicarea unor bonificații trebuie stabilite trei condiții diferite, dar cumulative, respectiv plata integrală a taxelor și impozitelor până la 31 martie, existența unei valori de bonificație cuprinsă între 0 și 10% și existența unei HCL care să consfințească acest lucru.

Omisiunea

La finalul anului 2021, toate cele trei condiții necesare acordării bonificației erau stabilite prin HCL 83/2021 pentru persoanele fizice, dar nu și pentru persoanele juridice. Doar contribuabilii persoane fizice, adică doar cetățenii beneficiau de aceste avantaje fiscale.

Omisiune sau nu, aplicarea de bonificații pentru firme, așa cum este stipulat în Codul fiscal și în HCL 83/2021, era imposibilă. Sau era posibilă dacă consiliul local Stâlpeni ar fi emis o hotărâre în lunile ianuarie sau februarie, până la finalizarea termenului de 31 martie 2022. Însă acest lucru nu s-a întâmplat.

Bonificațiile date fără bază legală

Prin solicitarea făcută în baza Legii 544 privind accesul la informațiile publice, înregistrată cu nr. 1/04.07.2022, Primăria Stâlpeni mă înștiințează că au beneficiat de bonificații, sub formă de reduceri din valoarea totală a impozitului achitat integral, un număr de 22 de firme, respectiv 5 în luna ianuarie, 6 în februarie și 11 în martie (detalii în foto anexate).

Conform aceluiași document, baza legală a acordării bonificațiilor din această perioadă o reprezintă o hotărâre de consiliu local, cu nr. 30 din, atenție!, 27.04.2022, adică acordarea de bonificații s-a bazat pe un document … din viitor, inexistent la data acordării acestora.

Incredibil, nu-i așa, în condițiile în care documentul-înștiințare este semnat de consilierul juridic, de un inspector fiscal, de secretarul primăriei și de primarul comunei Stâlpeni.

Despre HCL 30/27.04.2022 am scris deja aici și nu mai insist, Prefectura Argeș părând a fi mai mult preocupată de atacarea primarului USR de la Câmpulung căruia i-a anulat autorizația de construcție a bulevardului Pardon, decât de aplicarea legii în comunele din județ.

Cine minte?

Iată cum justifica inițiatorul legii, primarul UAT Stâlpeni, la ședința de consiliu (puteți auzi și vedea aici, de la minutul 10:49) necesitatea votării acestei hotărâri:

„Înainte de a citi hotărârea, vreau să o detaliez un pic. Știți că noi am avut o hotărâre, în anii anteriori, în care persoanele juridice erau scutite până la 31 martie cu 5%. Am avut ceva discuții cu oamenii că de ce ei ca și firme nu sunt considerați ca și ceilalți cetățeni. N-au plătit, a rămas că o să discut, să supun atenției consiliului local ca și firmele, că acuma deja e pe … (ceilalți: „prea târziu”) și am promis că o să fim … M-au contactat și chiar vreau să văd. Chiar dacă nu mai beneficiază anul acesta de … am zis să o echilibrăm și să punem ca toată lumea care plătește, indiferent de situație, firmă, persoană fizică, persoană autorizată, ca toată lumea să plătească la fel.”

Asta justifica domnul primar consiliului local în ședință publică transmisă live privind propunerea sa legislativă, din care înțelegem că înainte era o bonificație de 5%, știm că ea a fost omisă pentru 2022 prin HCL 83 din 2021, cea care stabilește taxele și impozitele în UAT Stâlpeni și că chiar dacă firmele nu mai beneficiază anul acesta (deși ele beneficiaseră deja) domnul dorește să se echilibreze discrepanța persoane juridice versus persoane fizice. Când? În viitor când nu mai era posibil sau în trecut, când de fapt beneficiaseră pe un HCL din viitor?

Concluzia?

Nu spun că firmele să nu primească bonificații pentru comportamentul fiscal corect, însă nu prin eludarea legii, prin șmecherii de genul „dăm bonificații acum și venim după aceea cu baza legală”, prin hotărâri date de consiliul local care să se aplice pentru trecut, nu pentru viitor, contrar a ceea ce prevede Constituția României.

Lucrurile trebuiau clar stipulate la începutul anului, prin HCL 83/2021, ca și firmele să fi fost incluse în categoria beneficiarilor acestor bonificații. Dar nu s-a făcut, iar normal era ca bonificațiile să se acorde de anul următor, nu în 2022 dacă HCL-ul este emis după încetarea perioadei pentru care se acordă aceste bonificații.

De ce a mințit primăria, fie prin adresa 1/04.07.2022, fie prin justificarea inițierii HCL 30/27.04.2022, care se contrazic, bănuim: pentru că au acordat bonificații ilegal. Iar acțiunea Primăriei Stâlpeni pare a fi acoperită politic, din cate observ din comportamentul Instituției Prefectului, care nu s-a sinchisit să dea răspunsul în termenul legal la petiția pe care le-am trimis-o în 10 mai, adică acum aproape 60 de zile.


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandari

Scrie un comentariu

* Prin trimiterea comentariilor esti de acord cu politica de confidentialitate privind prelucrarea datelor personale.

Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate