Am aflat zilele acestea despre inițiativa Asociației „Mocănița Transilvaniei”, prin care se dorește atât popularizarea acestui mijloc îndrăgit de transport, cât și strângerea de fonduri pentru înlocuirea traverselor uzate de pe traseu. Inițiativa vizează reconstrucția unui traseu în zona Teaca, județul Bistrița-Năsăud, pe care, cândva, trecea mocănița din zonă.
Pentru cine nu știe, sunt câteva mocănițe funcționale în țară și câteva proiecte de reabilitare a traseelor și utilajelor, dintre care amintesc doar câteva: Mocănița Maramureșului (zona Vișeu de Sus), Mocănița Huțulca (zona Bucovina), Mocănița Sovata, Mocănița Apusenilor sau Mocănița Brad.
În Stâlpeni, până în anul 1998, când a încetat să mai existe (vezi interviu), a funcționat o societate de cale ferată forestieră cu câteva locomotive pe abur produse la Reșița. Astăzi, șinele de pe traseu nu mai există sau există parțial, iar terenul pe unde a trecut cândva acest simbol local este probabil întelenit, cultivat sau folosit în alte scopuri.
Pentru cei care doresc să înțeleagă ce ar fi însemnat păstrarea acestui simbol și la Stâlpeni, ori măcar conservarea căii ferate forestiere, îi invit să descopere frumusețea unui drum cu mocănița la Vișeu de Sus, în județul Maramureș. Să vadă cum arată stația de cale ferată de acolo, muzeul, cât s-a investit și cât de memorabil este un drum, ca pe vremurile bunicilor noștri, cu acest mijloc de transport drag multora.
Pentru a vă stârni curiozitatea, am postat mai jos câteva imagini de la Vișeu de Sus.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News
1 comentarii
Cu mocanita de la Stilpeni mergeam,cind eram mic,in fiecare al la Riusor,unde se organiza o serbare cîmpeneasca.trenuletul avea cam 30 de vagoane platforma la ora sase era plecarea si la 11 sosirea la rîusor.traseul,o minune,atmosfera,la fel.acum nu mai este nimic.pentru dezvoltarea turistica a zonei,merita refacut totul,dar cine sa faca asta?