Intre anii 1962 si 1989 au operat 8 locomotive cu abur produse la uzinele Resita pe Calea Ferata Forestiera (CFF) Stalpeni, astfel:
- 764-370, 948/1951, C.F.F. Stalpeni 1962-1989;
- 764-380, 958/1951, C.F.F., Stalpeni 1962-1973;
- 764-388, 1030/1952, C.F.F., Stalpeni 1968-1988;
- 764-430, 1135/1954, C.F.F., Stalpeni 1967-1989;
- 764-458, 1196/1956, C.F.F., Stalpeni 1982;
- 764-459, 1197/1956, C.F.F., Stalpeni 1982-1988;
- 764-472, 1257/1955, C.F.F., Stalpeni 1962-1989;
- 764-488, 1443/1958, C.F.F., Stalpeni 1967-1992 (casată).
Unele informatii spun ca parte din acestea ar fi fost cumparate de CFF Viseul de Sus si ca opereaza si astazi ca Mocanite pe Valea Vaserului. Din verificarile efectuate, fie nu se mai afla acolo, fie informatia nu este exacta. Am sunat la dispecerat la CFF Viseu si nu au confirmat aceasta informatie.
Privind inapoi, dar si la ce se intampla cu turismul bazat pe astfel de trenulete in alte colturi ale tarii, Stalpeniul a pierdut oportunitatea de a deveni un centru turistic important in zona, Mocanita din Stalpeni putand sa opereze si astazi, daca nu se vindeau sinele de cale ferata la fier vechi si locomotivele si vagoanele pe mai nimic.
O locomotiva cu abur de epoca de genul celei din imagine se vindea pe internet cu peste 55.000 de euro. Iar calculele arata ca una operationala isi scoate acesti bani in cativa ani, pe o linie exploatata in scop turistic, asa cum inca mai functioneaza in tara.
Stiu, unii au prosperat din fier vechi. Nu acuz pe nimeni, dar fierul ala vechi a insemnat, candva, investitii pe bani multi de care ne-am batut joc.
Spre studiu, verificati pe net cum fac cei de pe Valea Vaserului saci de bani din aceasta activitate, in timp ce la Stalpeni …mocanita a ramas doar o amintire. Una trista.
Foto: istoriabanatului.wordpress.com
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News