[LEGE] Noile modificări la codul penal și siguranța rutieră. Intră „în pâine” sistemele de monitorizare a traficului.

Scris de Liviu Andrei Văcaru
528 vizualizări 7 minute de lectură

Inspectoratul de Poliție Argeș a emis un comunicat pe 17 iulie 2024 (nr. 544) referitor la modificările recente ale legislației rutiere, menționate în ordonanța de urgență 84 din 28 iunie 2024 și ordonanța de urgență 97 din 11 iulie 2024. Aceste măsuri au fost adoptate cu scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră și de a reduce numărul de accidente și victime pe drumurile publice.

Sancțiuni pentru refuzul testării

Înainte de aceste modificări, conducătorii de biciclete și trotinete electrice care refuzau testarea pentru alcool sau substanțe psihoactive nu erau sancționați. Noua legislație elimină această lacună, aplicând sancțiuni pentru refuzul testării, contribuind astfel la un comportament mai responsabil în trafic. Statisticile arată că, în primele 6 luni ale anului 2024, au avut loc 300 de accidente grave implicând bicicliști și utilizatori de trotinete, soldate cu 55 de decese și 248 de răniți grav, majoritatea sub influența alcoolului.

Modificări cheie în codul rutier

Ordonanțele menționate aduc modificări semnificative la codul rutier (OUG 195/2002R). Acestea includ utilizarea sistemelor de monitorizare, reglementând utilizarea informațiilor oferite de sistemele de monitorizare a traficului și modalitatea de acces la bazele de date. Se instituie un mecanism de relocare a vehiculelor staționate regulamentar în situații de urgență. Clarificările aduse la procedurile de testare pentru alcool și substanțe psihoactive se aplică nu doar șoferilor, ci și conducătorilor de biciclete, trotinete electrice și vehicule cu tracțiune animală. Modalitatea de comunicare a proceselor verbale de constatare a contravențiilor este și aceasta modificată. Ajustările în evaluarea medicală și psihologică vizează titularii de permis de conducere.

Retragerea permisului de conducere

Retragerea permisului de conducere nu este o măsură punitivă, ci preventivă. Noile reglementări extind cadrul de aplicare a acestei măsuri pentru șoferii care refuză testarea la solicitarea poliției, având un istoric de sancțiuni pentru conducere sub influența alcoolului sau substanțelor psihoactive. Aceasta se aplică în situațiile în care:

  • Conducătorul auto are sancțiuni contravenționale repetate în ultimii trei ani pentru conducerea sub influența alcoolului.
  • Conducătorul auto a fost condamnat definitiv pentru infracțiuni legate de conducerea sub influența alcoolului sau a substanțelor psihoactive.
  • Conducătorul auto este depistat având în vehicul recipiente cu băuturi alcoolice sau substanțe psihoactive.
  • Conducătorul auto prezintă un comportament nefiresc, posibil cauzat de consumul de alcool sau substanțe psihoactive.

În aceste cazuri, șoferii care refuză testarea cu aparatele din dotare, fie drugtest, fie etilotest, sunt conduși la unități medicale specializate pentru recoltarea de probe biologice. Permisul de conducere este retras până la sosirea rezultatelor probelor. Aceasta reprezintă o măsură administrativă care înlocuiește procedura anterioară, în care se întocmea un dosar penal in rem.

Importanța aparatelor drugtest

Poliția Română utilizează aparate drugtest Drager 5000, importate din Germania și folosite pe scară largă în Europa și Statele Unite ale Americii. Cetățenii sunt sfătuiți să fie atenți la medicamentele pe care le consumă, deoarece unele pot fi contraindicate pentru conducerea autovehiculelor. Aparatele drugtest detectează substanțe din compoziția medicamentelor, iar testarea oferă un indiciu despre posibilul consum de substanțe interzise. Probele biologice recoltate la unitățile medicale oferă rezultatele definitive privind prezența acestor substanțe.

Prioritatea siguranței publice

Siguranța publică primează în fața interesului individual de a conduce. În cazurile în care există indicii despre posibilul consum de substanțe interzise sau alcool la volan, acestea trebuie verificate, deoarece conducătorul auto poate reprezenta un pericol pentru ceilalți participanți la trafic.

Modificările legislative adoptate au fost influențate și de evenimente precum cazul intens mediatizat din Constanța de anul trecut, ducând la adoptarea acestor măsuri pentru reducerea numărului de accidente și consecințelor grave pe care acestea le produc.

Curtea Constituțională a României a decis în 2019, prin decizia nr. 698, că dreptul la viață și siguranță publică are prioritate în fața dreptului de a conduce autovehicule. Astfel, legislația actualizată reflectă acest principiu, contribuind la crearea unui mediu rutier mai sigur pentru toți participanții la trafic.


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandări

Scrie un comentariu

*Prin trimiterea comentariilor, ești de acord cu politica de confidențialitate privind prelucrarea datelor personale.


Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate