[EDITORIAL] Mai crede cineva că primarul din Stâlpeni este de bună credință?

Scris de Andrei Văcaru
509 vizualizări

Într-o eră în care transparența și buna guvernanță sunt esențiale pentru succesul unei administrații publice și dezvoltarea localităților, întreaga comunitate din Stâlpeni ar trebui să răspundă unei întrebări fundamentale: mai poate cineva să creadă că primarul Șerbănoiu administrează comuna cu bună credință? Fiecare pas pe care l-a făcut în ultimii 8 ani, de la deciziile legate de infrastructură și până la managementul administrativ, ridică semne de întrebare. Gazeta de Stâlpeni a prezentat o serie de articole punctuale, ce conturează o imagine a unui primar care pare mai preocupat de interesele personale și politice decât de binele comunității, dar a venit timpul și pentru o concluzie.

Asfalt peste gurile de canal, o soluție inedită și o improvizație scumpă

Cum poate fi considerat un primar de bună credință atunci când aprobă lucrări de asfaltare fără a lua în considerare starea rețelelor subterane? În Stâlpeni, o lucrare de asfaltare pe strada Chibrit a fost recepționată, deși s-au lăsat gurile de canal sub asfalt, fără niciun plan de intervenție ulterioară.

Mai mult, comisia de recepție a acestei lucrări a fost condusă de prietenul personal al primarului, Mesteacăn Eugen, ceea ce ridică alte întrebări suplimentare despre buna credință. Cum poate un primar să își mențină credibilitatea, când numește un administrator public care timp de patru ani nu a făcut nimic semnificativ pentru comună și care se afla în incompatibilitate la momentul renumirii în funcție, fiind și consilier local PSD?

Alegerea viceprimarului, spectacol politic cu încălcarea legii

Un alt subiect de maxim interes a fost amânarea alegerii viceprimarului. În loc să se conformeze unei proceduri clare și să ia o decizie în interesul comunității, primarul a așteptat momentul „prielnic” pentru PSD, partidul care a pierdut majoritatea în Consiliul Local. Alegerea lui Machedon, fără a avea merite evidente, altele decât apartenența politică și paza pe marginea șanțului a asistaților plătiți prin legea ajutorului social, nu face decât să arate un abuz de putere și un comportament politic mai degrabă în favoarea intereselor proprii sau de partid decât al cetățenilor.

Alegerea viceprimarului s-a întâmplat chiar sub ochii unei prese care, plătită din bani publici, a participat la transformarea de către primar și președintele de ședință de la PSD, a întâlnirii de consiliu, într-una de promovare a partidului, ca și cum așa ceva ar fi normal în Argeș.

Apa și canalizarea, o criza financiară și a calității perpetuată la Stâlpeni

La nivelul societății de apă și canalizare, primarul a permis și perpetuat ani de zile un management periculos, cu demisii și blocaje sistematice în implementarea soluțiilor pentru stingerea datoriilor acumulate de vechiul administrator de pe vremea asocierii cu Mihăeștiul. Cum poate fi considerat de bună credință un primar care lasă un serviciu public în mâinile unui management defectuos, persoană care și-a mărit singur salariul, care a plătit din veniturile unei societăți datoriile alteia și care a acumulat datorii de peste 300.000 de lei?

Unde este responsabilitatea primarului față de comunitate, atâta timp cât invocă buna guvernanță, deși legea care o stipulează nu se aplică punctual societății de utilități din Stâlpeni, deoarece are acționar unic Consiliul local? De ce a permis o astfel de situație să se agraveze, afectând direct calitatea vieții locuitorilor, împiedicând prin tot felul de artificii gen „reprezentant la societatea de apă”, controlul Consiliului local Stâlpeni asupra societății pe care o deține în numele cetățenilor?

Bugetul comunei, administrat  între investiții reale și campania de imagine

Bugetul local și investițiile din comună au fost și ele puse sub semnul întrebării. De ce este nevoie ca primarul să pună presiune pe societățile comerciale din localitate pentru a susține „mărețele” proiecte de imagine ale primarului precum „Focul lui Sumedru”? Cum poate fi considerat un primar de bună credință atâta timp cât fondurile publice sunt folosite pentru plata serviciilor presei sau pentru a-și construi o platformă online pentru consolidarea imaginii sale politice?

Timp în care proiectele de infrastructură sunt lăsate pe plan secund? Oare nu este evident că primarul nu înțelege nevoile reale ale comunității, iar când o face, crește cofinanțările folosindu-se de Consiliul local, așa cum s-a întâmplat pentru modernizarea căminului cultural de la Livezeni sau pentru canalizarea din același sat, efort bugetar care a crescut ca Făt Frumos în Lacrimă? Și ce poate fi de bună credință din faptul că Șerbănoiu a cumpărat servicii de 150.000 lei, în timp ce primarul din Comarnic a plătit doar 10.000 lei pentru toate acestea?

Focul lui Sumedru, ajuns din tradiție populară, platformă electorală

Cazul „Focului lui Sumedru” este poate cel mai elocvent exemplu al modului în care primarul Șerbănoiu a transformat o tradiție locală laică, într-o oportunitate electorală. În loc să aprecieze tradițiile și istoria comunei, localitatea fiind atestată documentar din 20 iulie (1556), fără nicio legătură cu 25 octombrie, primarul a organizat an după an un eveniment care nu face altceva decât să-l pună în centrul atenției.

„Focul lui Sumedru” nu a fost și nu este în administrația Șerbănoiu despre respectarea tradițiilor, ci despre promovarea unei imagini personale. El deschide hora, el aprinde focul, el oferă diplome și prime simbolice, el dă interviuri în presă, așa cum poate, dar în redacție iese „ceea ce trebuie”. Este oare acesta comportamentul unui primar de bună credință sau mai degrabă al unui politician care caută să își mențină controlul asupra comunității prin astfel de evenimente de promovare personală, pe banii altora?

Transparența decizională doar promisiuni, nu realitate

Promisiunile de transparență ale primarului s-au dovedit a fi doar vorbe goale. În ciuda investițiilor mari în platforme de informare online județeană alocată comunei și locală a primăriei, realitatea este cu totul diferită. Site-ul oficial al primăriei, deși a costat mai mult de 17.000 de lei, a fost aproape inutilizat după alegerile din iunie.

În ciuda promisiunilor de transparență, documentele publice fie nu sunt publicate din mai, precum contractele publice, fie sunt postate cu întârziere, iar cetățenii nu sunt informați corect despre deciziile luate la nivelul primăriei și ale consiliului local. Iar transmiterea ședințelor de consiliu este execrabilă, fiind greu de înțeles cine și ce discută. Cum poate fi considerat un primar de bună credință atunci când nu își respectă angajamentele de transparență față de cetățeni, impuse de lege?

Educația în Stâlpeni, preocupare așa cum a investit și în educația personală

În domeniul educației, primarul care nu are nici măcar examenul de bacalaureat promovat, a avut oportunitatea de a face investiții dar nu a făcut-o aproape niciodată. Deși ar fi putut să achiziționeze microbuze școlare pentru copii, cu banii dați până acum pentru contractele cu o firmă de la Mioveni, a ales să ignore această problemă, în timp ce alte UAT-uri din județ au primit zilele acestea microbuze electrice.

În loc să se concentreze pe investiții în educația viitoarelor generații, primarul a risipit fonduri în contracte dubioase pentru deszăpezire, în mărirea organigramei primăriei și salarii pentru funcționarii din aparatul său. Cum poate un primar de bună credință să ignore atât de grav nevoile educației? Cum poate fi un primar de bună credință atunci când nu își îndeplinește obligațiile față de educația copiilor, care reprezintă viitorul comunității? Și despre ce bună credință vorbim când îl numește pe Mesteacăn în consiliul de administrație al liceului, cel care a câștigat din procese la care instituția de învățământ nu a fost reprezentată de nimeni, zeci de mii de lei?

Jigniri, etichete și comportament de huligan la adresa celor ce îl critică

Un alt motiv de îndoială privind buna sa credință este comportamentul inacceptabil în care primarul a tratat cetățenii și consilierii locali. Când mama mea, o bătrână de 77 de ani, i-a solicitat ajutorul, primarul a făcut o glumă proastă despre situația acesteia într-o ședință publică, acuzându-mă public și fără dovezi că aș acționa împotriva mamei mele.

De asemenea, destui cetățeni se plâng de limbajul acestuia atunci când este întrebat despre lipsa de preocupare față de comună, ori când este evident că promisiunile sale nu sunt decât vorbe goale, fără acoperire în realitate. Adaug și limbajul de maidan față de consilierul local care i-a cerut respect, jignindu-l cu etichete precum „zdreanță” și „prostule!”. Cum poate un primar să fie de bună credință atunci când tratează cetățenii și aleșii locali cu atâta dispreț?

Exclusivitatea inițiativei legislative, niciun proiect de HCL al consilierilor din opoziție nefiind pus pe ordinea de zi a ședințelor

Primarul a blocat în mod constant proiectele de HCL propuse de consilierii care nu făceau parte din PSD, ori care nu făceau jocurile PSD la Stâlpeni. A preferat să pună pe ordinea de zi doar inițiativele proprii, unele fiind proiecte ilegale precum achiziția autoturismului Duster. Sau care au fost ulterior anulate sau corectate tot de primar, prin alte proiecte care au intrat de urgență pe ordinea de zi.

Cum poate un primar să fie de bună credință când sfidează opoziția, când încalcă legea blocându-le inițiativele, deși îi acuză că nu fac nimic pentru comună, și care își folosește puterea pentru a-și impune propriile proiecte, inclusiv devize scumpe? Iar atunci când s-a întâmplat să fie respinse, le repune pe ordinea de zi până devin hotărâri de consiliu, deși sunt supradimensionate și ascund achiziții și de 15 ori mai scumpe, ca în cazul digitalizării.

Și nu în ultimul rând, consilierii care la Stâlpeni votează ciorne

Un alt exemplu de management defectuos este modul în care angajații primăriei au întocmit și continuă să întocmească documente care au fost prezentate Consiliului Local ca fiind oficiale, dar care erau, după cum au recunoscut, doar ciorne. Această practică denotă o lipsă totală de profesionalism și transparență, în condițiile în care salariile din primărie au fost majorate de două ori anul trecut, fiind plătite din bugetul local.

Cum poate fi un primar de bună credință când nu ia măsuri pentru a corecta astfel de practici și când permite ca documentele administrative să fie tratate cu atâta superficialitate? Cum poate să semneze pe raportul de admitere al acestor proiecte, atâta timp când sunt aberații făcute prin copierea de pe la alte primării și care trimit consilierii la primăria Tăureni sau asistații sociali la Davidești, ori alte primării din Țară?

Răspunsuri

În lumina celor 11 puncte expuse mai sus, este clar că primarul din Stâlpeni nu poate fi considerat de bună credință. Comportamentul său, care include gestionarea defectuoasă a fondurilor publice, lipsa de transparență, abuzurile de putere, comportamentul agresiv și grobian, lipsa de educație și manipularea prin partid, inclusiv asumarea realizărilor primarului Nelu Popa ca fiind ale sale, ridică semne mari de întrebare. Locuitorii comunei trebuie să înțeleagă că o administrație locală ar trebui să servească interesele comunității, nu ale unui singur individ sau partid.

De la blocarea inițiativelor legislative ale consilierilor care nu sunt din PSD, până la utilizarea banilor publici pentru campanii personale și politice, comportamentul său lasă mult de dorit. Este timpul ca locuitorii comunei Stâlpeni să înțeleagă că o administrație locală nu trebuie să fie despre satisfacerea intereselor unui singur om sau ale unui singur partid, ci despre a pune comunitatea pe primul loc.

Iar până la următoarele alegeri întrebarea rămâne: mai crede cineva că primarul din Stâlpeni este de bună credință? Și dacă nu, ce este de făcut?


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandari

Scrie un comentariu

*Prin trimiterea comentariilor, ești de acord cu politica de confidențialitate privind prelucrarea datelor personale.


Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate