[DEȘEURI] Gunoiul argeșean, între serviciul public și monopolul penal care afectează inclusiv comuna Stâlpeni

Scris de Andrei Vacaru
694 vizualizari

Locuitorii comunei Stâlpeni beneficiază de gaze naturale și de electricitate prin serviciile asigurate de firme private. Cu acestea au încheiate contracte individuale sau pentru fiecare familie/locuință. De asemenea, beneficiază și de utilități precum apă și canalizare prin SC APA TOP SERV STÂLPENI SRL, firmă constituită în 2019 de UAT Stâlpeni, având acționar unic Consiliul Local. La fel ca la gaz și la curentul electric, și în acest caz beneficiarii de servicii plătesc lunar pentru apa consumată și pentru canalizare conform citirilor lunare ale operatorilor societății, în baza facturilor emise.

Există însă o unică excepție, gunoiul (salubrizarea), unde se plătește cotă pe individ. Nu există contract individual sau pentru fiecare familie/locuință/gospodărie, nu se contorizează gunoiul preluat și plata se face prin dările anuale la primărie, nu către societatea care prestează acest serviciu. Un serviciu care pare a fi „mai special” față de celelalte prin valoarea sa lunară stabilită la începutul anului, prin necontorizarea cantităților colectate de operator, prin colectarea contravalorii abonamentelor de către primăria Stâlpeni, cât și prin portițele legii, portițe care uneori duc la abuzuri și cercetări penale, așa cum veți vedea în continuare.

CE SUNT AGENȚIILE DE DEZVOLTARE INTERCOMUNITARĂ?

(cum au ajuns niște entități să dețină monopolul pentru serviciile publice)

În anul 2006, guvernul liberal Tăriceanu susținut în parlament de PSD, propunea un proiect care avea să ajungă Legea 51/2006 prin care dădea posibilitatea administrațiilor locale să se asocieze pentru gestionarea în comun a unor servicii publice ce necesitau colaborarea zonală, județeană sau națională. Asta deoarece de unele singure, UAT-urile nu puteau asigura aceste servicii. Iar cel mai la îndemână exemplu este salubritatea, unde nu orice localitate poate să amenajeze un deponeu pentru gunoi, ori nu are mijloacele necesare de a asigura colectarea, transportul sau prelucrarea gunoiului reciclabil și a celui menajer.

Aceste asocieri au fost denumite ADI-uri, un fel de struțo-cămile înființate prin lege specială. Ele se constituite conform prevederilor OG 26/2000 care reglementează activitatea ONG-urilor, dar nu sunt ONG-uri deoarece hotărârile structurilor sale de conducere sunt asimilate actelor administrative, fiind supuse incidenței Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004. Prin urmare, Asociațiile de Dezvoltare Intercomunitare (ADI) sunt structuri speciale care au fost înființate pentru rezolvarea unor probleme zonale sau județene pe care localitățile nu le pot rezolva de unele singure.

ADI SERVSAL ARGEȘ ÎNTRE SERVICIU PUBLIC ȘI MONOPOLUL PE GUNOIUL ARGEȘEAN

(cum a ajuns ADI SERVSAL să controleze managemntul deșeurilor în județ)

Pentru rezolvarea managementului gunoiului argeșean a fost înființată, în baza Legii 51/2006, Asociația de Dezvoltare Intercomunitara SERVSAL Argeș, CUI 25724084, în 30 iunie 2009, cu sediul social actual în Pitești, Piața Vasile Milea nr.1. În anul 2021 ADI SERVSAL avea 19 angajați, profitul înregistrat în același an, conform ultimului bilanț contabil disponibil, era de 1.753.925 lei, iar conform datelor de pe site-ul propriu „are în prezent 103 membri, respectiv toate administrațiile publice locale, inclusiv Consiliul Județean Argeș”.

Cu toate aceste date cu care ADI SERVSAL pare că se laudă, legiuitorul așează UAT-urile deasupra acestor asocieri, neștirbindu-le suveranitatea și stabilind la art. 10 (5), că administrațiile locale pot mandata ADI-urile cu obiect de activitate serviciile de utilităţi publice, „să exercite, în numele şi pe seama lor, atribuțiile, drepturile și obligațiile prevăzute la art. 8 alin. (3), la art. 9 şi la art. 32, cu excepţia celor prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. c), d), f), g) şi h), la art. 9 alin. (1) lit. d), respectiv alin. (4) lit. d) şi la art. 32 alin. (4)”.

Adică nu se ia UAT-urilor dreptul alegerii independente a „modalității de gestiune a serviciilor de utilități publice și darea în administrare sau, după caz, concesionarea sistemelor de utilități publice destinate furnizării/prestării acestora”. Respectiv, că ADI nu poate constitui un monopol pe servicii și nu poate impune celor care s-au înscris în asociație operatorul economic ales de aceasta.

În baza acestor prevederi legale, UAT Pitești, prin Consiliul Local și pe baza unui Studiu de oportunitate pentru stabilirea soluțiilor optime de organizare și gestionare a serviciului de utilitate publică de salubrizare a municipiului Pitești, a stabilit prin HCL 40/2020 neretragerea din ADI SERVSAL Argeș, însă organizarea serviciului prin operatorul SC SALUBRITATE 2000 SA ce aparține de CL Pitești, prin atribuire directă sau prin procedură competitivă.

PROCESELE ÎN INSTANȚĂ PIERDUTE ȘI MANDATUL „SPECIAL” AL ȘEFULUI CJ ARGEȘ, ION MÂNZÂNĂ

(cum a reușit Pitești să strice socotelile ADI SERVSAL și disperarea acestei asociații ajunsă în justiței)

Crezând probabil că are monopol pe serviciile de curățenie și că instanța va ignora deciziile autorităților locale, ADI SERVSAL alege să dea în judecată Consiliul Local și Primăria Pitești, în procesele deschise la Tribunalul Argeș cu numerele de dosar 2759/109/2020, 2758/109/2020, 6259/109/2020, 7225/109/2020 pentru anularea hotărârilor de consiliu nr. 40/2020 și 319/2020, procese pe care le pierde în totalitate, instanța respingând acțiunile introduse și obligând ADI SERVSAL ARGEȘ la plata cheltuielilor de judecată. La fel se întâmplă și la Curtea de Apel Argeș în dosarele 2759/109/2020 și 135/46/2022, instanța respingând la fel contestațiile în anulare și declarând sentințele definitive în 20.11.2020 și 23.03.2022.

Văzând că pierde controlul unei localități cu peste 140.000 de locuitori, conform recensământului din 2021, ADI SERVSAL trimite către Consiliul Județean Argeș condus de șeful PSD Argeș, Ion Mânzână, cererea cu nr. 326/2021 prin care, invocând „situația incertă a municipiului Pitești”, solicită mandatarea domnului Ion Mânzână, „în vederea votării în AGA ADI SERVSAL ARGEȘ a atribuirii contractului de delegare prin procedura directă”, probabil ca acesta să semneze în locul UAT Pitești. Iar în cazul în care CJ Argeș nu răspunde imperativ în termen de 30 de zile, se va considera că mandatul special este acordat tacit.

Solicitarea este semnată de directorul executiv al ADI SERV ARGEȘ, Gabriel Moiceanu, membru al PSD Argeș și care, conform CV-ului, a fost angajat al SC SALUBRITATE 2000 SA din Pitești. Cât despre mandatul „special” al domnului Ion Mânzână, în numele cui trebuia acesta să decidă și de ce i se solicita oficial acest statut special deși „fiecare membru al asociației are drept de vot egal”, conform site-ului ADI SERVSAL, las organele abilitate să răspundă. Respectiv DIICOT, care prin comunicatul din 21 martie 2023 a anunțat că „pe raza județului Argeș, a acționat un grup infracțional organizat constituit, consolidat și structurat în ultimii 10 ani, specializat pe segmentul managementului deșeurilor nepericuloase”, în scopul obținerii „unor avantaje financiare necuvenite, prin menținerea monopolului și controlului asupra circuitelor financiare și funcționale asociate procesului de salubrizare la nivelul județului Argeș și prin delapidarea bugetelor locale și naționale. ”

Și cine vrea monopolul și controlul procesului de salubrizare la nivelul județului? Fiind un dosar în curs mă opresc aici, cu promisiunea de a reveni cu mai multe amănunte pe măsură ce acestea vor fi făcute publice.

CONTRACTELE ADI SERVSAL CU FIRME CONDUSE DE PERSOANE CARE APAR ÎN DOSARELE PENALE

(de ce operatorii de gunoi aleși de ADI SERVSAL sunt firme deținute de oameni de afaceri controversați?)

În data de 10 martie 2012, ADI SERVSAL ARGEȘ încheia în numele și pe seama UAT-urilor Albota, Bradu, Căteasca, Moșoaia, Oarja, Poiana Lacului, Rătești, Săpata și Vedea, precum și pentru cartierele din zona de sud a municipiului Pitești, Contractul de concesiune nr. 086/10.05.2012 valabil până la data de 31.07.2020, cu asocierea SC T.D.M., al cărui lider era SC Financiar Urban SRL. Contractul a fost prelungit de ADI SERVSAL până la data de 31.10.2021.

În 15 martie 2012, ADI SERVSAL ARGEȘ încheie și Contractul de concesiune nr. 068/15.03.2012 cu aceeași asociere S.C. T.D.M., în numele și pe seama UAT-urilor Bascov, Băbana, Budeasa, Cocu, Cotmeana, Cuca, Drăganu, Mălureni, Micești, Ciomăgești , Uda și Mărăcineni și zona de nord a municipiului Pitești. Și acest contract a fost semnat tot de către Financiar Urban SRL și a fost prelungit ulterior până la data de 31.10.2021.

Iar în 15 martie 2012 a încheiat cu aceeași asociere condusă de Financiar Urban, un alt Contract de Concesiune, cu nr. 069/15.03.2012, de data aceasta vizând UAT-urile din zona Mioveni – Topoloveni, respectiv orașele Mioveni și Topoloveni și comunele Bălilești, Coșești, Davidești, Dârmănești, Hârtiești, Vulturești, Mihăești, Stâlpeni, Țițești, Beleți- Negrești, Bogați, Boțești, Călinești, Dobrești, Leordeni și Priboieni. Contractul a fost și el prelungit la 28.07.2020, prin Act adițional, dar pe o perioadă de 2 ani, până la 31.07.2022.

Conform datelor publice, firma Financiar Urban SRL aparține omului de afaceri piteștean Gheorghe Văsâi, implicat într-un dosar deschis de DNA, alături de fostul primar al municipiului Pitești, Tudor Pendiuc. Văsâi a fost trimis în judecată în 2015, iar în anul 2020, magistrații Tribunalului București l-au condamnat în primă instanță la 6 ani de închisoare cu executare. În acest moment, la Curtea de Apel București se judecă apelul, cel mai probabil dosarul intrând sub incidența prescrierii, conform celebrei decizii a CCR.

Conform Ecologic.rec.ro, Gheorghe Văsâi, prin Financiar Urban, a câștigat în 2016 și contractul pentru managementul gunoiului pentru zona Curtea de Argeș, iar prin Girexim Universal SRL, o altă firmă deținută de acesta, are în concesiune depozitul de deșeuri de la Albota, construit de Consiliul Județean Argeș.

Anul trecut, în 15.12.2022, la expirarea contractulului menționat mai sus, ADI SERVSAL încheie un alt contract, prin SEAP, procedura de licitație deschisă, pentru Zona Centrală a județului Argeș, cu o altă firmă, SC SALUBRIS SA din Slatina, Olt. Aceasta este controlată de omul de afaceri Katona Nandor prin deținerea a 95,48% din acțiuni.

Katona Nandor este și el un personaj controversat ce apare în dosarul penal al PSD-istului Darius Vâlcov, fostul primar de la Slatina, senator și ministru de finanțe. Vâlcov a fost trimis în judecată de DNA pentru mită, luare de mită, mituirea unor funcționari, trafic de influență, spălare de bani și operațiuni financiare incompatibile cu funcțiile deținute în 2015 și 2017. Conform Concretolt.ro, Nandor Katona, audiat de procurori în mai 2016, declara că i-a dat lui Vâlcov în perioada 2012-2013 prin intermediari, suma de 200.000 de lei pentru o investiție într-o curățătorie chimică.

DE CE ESTE GUNOIUL SCUMP LA STÂLPENI ȘI NU NUMAI AICI

(și va fi și mai scump dacă nu se face nimic în acest sens)

Prin HCL77/2021, Consiliul Local Stâlpeni era întru-totul de acord cu Strategiile ADI SERVSAL ARGEȘ și îl mandata pe primarul comunei, Gabi Șerbănoiu, să voteze în cadrul asociației pentru atribuirea prin licitație publică a Contractului de delegare a gestiunii activității de colectare a deșeurilor din Zona Centrală, să aprobe documentele de strategie contractare, studiul de fezabilitate și alte documente și SĂ SEMNEZE ÎN NUMELE ȘI PE SEAMA Consiliului local Stâlpeni documentele necesare aducerii la îndeplinire a acestei hotărâri. Iar în cazul în care primarul era indisponibil, atribuțiunile sale erau preluate automat de viceprimarul Mariana Machedon.

Primarul comunei, conform acestui HCL, devine unul dintre semnatarii contractului din 2022, încheiat de ADI SERVSAL ARGEȘ cu SALUBRIS SA, contract care prevede printre altele creșterea graduală a tarifului maximal compus, de la 601 lei/tonă fără TVA în anul 2022, la 790 de lei/tonă fără TVA în 2029. Așa se explică de ce taxa de salubrizare din 2020 de 7 lei/persoană/lună, a ajuns anul acesta la 9 lei/persoană/lună și va ajunge, conform regulii de 3 simplă, la peste 11 lei peste 6 ani. La acestea se adaugă o taxă de 50 de lei/an pentru locuințele nelocuite, conform HCL 84/14.12.2023.

Contractul mai prevede și o redevență pentru ADI SERVSAL ARGEȘ ce va fi încasată anual de la operatorul de gunoi SALUBRIS SA, în valoare de 1.224.997 lei/an, pentru activitatea de colectare și transport, aceasta fiind stabilită ca sumă fixă. Ce face ADI-ul cu acești bani nu știm, deoarece nu am găsit niciun raport financiar privind cheltuirea banilor, însă este clar o taxă de subcontractare cerută de un ONG care a concesionat cu ajutorul legii și a unor primari, în nume propriu, tot managementul deșeurilor din județul Argeș.

O afacere profitabilă, pe seama cetățenilor cărora li se ridică gunoiul, însă niciodată aceștia nu știu în ce cantitate, pentru că nu există nicio măsurătoare așa cum sunt contoarele la apă, la gaz sau la curentul electric. Și care sunt obligați să plătească în mod egal pentru acest serviciu „la primărie”, că așa a stabilit consiliul local, o valoare pusă arbitrar pe un contract cu o firmă ce aparține în mare măsură lui Nandor Katona, personaj cercetat de DNA în dosare penale.

Foto: Freepik


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandari

Scrie un comentariu

* Prin trimiterea comentariilor esti de acord cu politica de confidentialitate privind prelucrarea datelor personale.

Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate