[TÂRGUL LIVEZENI] Soluții pentru aducerea Pieței la cerințele secolului XXI și scoaterea acesteia din anormalitatea administrației Șerbănoiu

Scris de Andrei Văcaru
309 vizualizări

În satul Livezeni, din comuna Stâlpeni, județul Argeș, Târgul Săptămânal reprezintă o tradiție străveche. De-a lungul deceniilor, chiar secolelor, piața locală a fost locul unde producătorii și comercianții din nordul și sudul județului își vindeau marfa, iar locuitorii se întâlneau pentru a socializa și a cumpăra produsele necesare.

Cu toate acestea, de câțiva zeci de ani târgul a început să-și piardă din frumusețea și funcționalitatea pe care le avea altădată. Piața arată azi „deplorabil”, iar administrarea acesteia a fost marcată de numeroase disfuncționalități și improvizații care au încălcat legea. În plus, reglementările și controalele Curții de Conturi impun modificări esențiale în modul în care este gestionat acest târg, iar autoritățile locale sunt în fața unor alegeri esențiale pe care tot prost par a le gestiona, sub imperativul controlului personal sau de partid.

Problemele actuale, reglementări legale și provocările administrative

Deși piața din Livezeni este un loc important de comerț, gestionarea sa nu a respectat întotdeauna cadrul legal stabilit de legea română. După cum arată reglementările din Hotărârea de guvern nr. 19/1996, administrația pieței trebuie să fie clar definită și organizată într-un mod care să asigure respectarea standardelor legale și de siguranță alimentară. În cazul Târgului din Stâlpeni, după controlul Curții de Conturi de acum câteva luni, primarul a optat tot pentru o administrare sub control personal. După ce piața a fost administrată de un „responsabil” plătit în condiții incerte, cu ajutorul câtorva colaboratori care și ei primeau procent din încasări, fără niciun control al impozitelor pe venituri, primarul a decis cu de la sine putere ca piața să fie administrată de prietenul său Mesteacăn Eugen și de câțiva angajați ai primăriei care nu sunt plătiți pentru serviciul efectuat, ci primesc zile libere pentru orele de lucru.

Deși fostul sistem improvizat a fost considerat de Curtea de Conturi ca fiind inadecvat, deoarece nu se încadra în structura legală necesară pentru gestionarea unei piețe, nici cel nou nu pare a fi o soluție fiabilă, deoarece se știe că administratorul public este angajat și pe la alte firme, iar contabilitatea la vedere sau nu la unele din firme, așa cum transcende din declarațiile sale de avere, dar și din surse care ne-au declarat că mai sunt și altele beneficiare de servicii de contabilitate de la acesta, și care au activitate în Piața Livezeni, îl pun în stare evidentă de conflict de interese. Adică încalcă din nou legea.

Este evident pentru oricine că Piața Stâlpeni nu beneficiază de o infrastructură corespunzătoare, iar condițiile de igienă și siguranță alimentară din spațiile acesteia sunt insuficiente. Multe dintre standuri sunt improvizate, iar utilitățile (apă, canalizare, electricitate) nu sunt de standardul necesar pentru a asigura condiții adecvate de comercializare. Pe lângă aspectele de infrastructură, există și probleme legate de supravegherea și controlul produselor care sunt vândute, precum și de protejarea sănătății publice, esențială pentru o piață agroalimentară.

„Soluția Florin Enache” pentru revitalizarea Târgului de la Livezeni

Potrivit reglementărilor din legea piețelor, administrarea piețelor agroalimentare trebuie să fie realizată într-un mod transparent și profesional, având în vedere faptul că piețele reprezintă locuri publice de interes local. Articolul 12 din Hotărârea 19/1996 stipulează că piețele trebuie să aibă o autorizație de funcționare emisă de primar, care să fie însoțită de avizele necesare (sanitar-veterinare, de siguranță, de mediu etc.). Conform Transparenței decizionale, aceste avize și autorizații ar trebui să se regăsească pe site-ul „oficial” sau neoficial al primăriei, însă lipsesc cu desăvârșire. De asemenea, în articolul 14, se arată că administrarea pieței poate fi realizată fie de servicii publice ale consiliilor locale, fie de instituții sau entități juridice, inclusiv firme private sau instituții mixte. În cazul Târgului din Livezeni, acest cadru nu a fost respectat pe deplin, iar Curtea de Conturi a subliniat că nu este legal ca piața să fie administrată informal de persoane care nu au un statut juridic clar și care încasează venituri nesupuse impozitării.

Având în vedere toate aceste probleme, autoritățile locale au început să caute soluții pentru a redresa situația târgului din Livezeni. Și nu mă refer la primar, ci la consilierul local Enache Florin, care a inițiat un proiect de hotărâre pentru transformarea pieței într-o societate comercială cu acționariat al Consiliului Local sau, alternativ, pentru modernizarea și administrarea acesteia de către un investitor privat. Proiectul, care a fost înregistrat la Primăria Stâlpeni în 28.10.2024 și care nici azi nu a intrat în dezbaterea Consiliului local, propune atragerea unui partener privat care să modernizeze piața temporar, pentru 5-7 ani. Acesta ar trebui să asigure dotările necesare și să administreze activitatea pentru o perioadă limitată, beneficiind de un procent din veniturile generate, cu recuperarea investiției. După expirarea contractului, piața ar urma să revină sub administrarea Consiliului Local, complet modernizată și funcțională.

Inițiativa include și identificarea unor surse de finanțare nerambursabile, fonduri europene cum ar fi PNRR sau guvernamentale, pentru reducerea presiunii asupra bugetului local. Consilierul Enache Florin de la Forța Dreptei a declarat pentru Gazeta de Stâlpeni că „această abordare ar stimula economia locală, ar crește veniturile comunității și ar oferi comercianților și cumpărătorilor condiții mai bune.” Proiectul său, deși bine documentat, nu a fost încă dezbătut de Consiliul Local, fiind ignorat de actuala conducere administrativă, cel mai probabil prin împotrivirea primarului care a cauzat această stare deplorabilă a Târgului Stâlpeni. Cu toate acestea, demersul său demonstrează o viziune practică și responsabilă, axată pe interesele cetățenilor și pe dezvoltarea sustenabilă a comunei.

Alte soluții posibile versus „improvizația Mesteacăn”, decisă de Șerbănoiu

În urma recomandărilor Curții de Conturi, primarul a hotărât să nu introducă proiectul de HCL propus de Enache în dezbatere publică și a decis să improvizeze în continuare și să transfere responsabilitatea administrării pieței către administratorul public Mesteacăn Eugen, acordându-i acestuia puteri suplimentare. Acest administrator public este evident că nu poate asigura eficiența în gestionarea pieței deoarece are și alte obligații profesionale conform contractului de administrare a comunei Stâlpeni prin care a fost angajat de primar. Ceea ce ridică întrebări legate de timpul necesar ce trebuie alocat administrării pieței, dar și privind conflictul de interese în raport cu firmele la care asigură serviciul de contabilitate prin contracte de salarizare.

În acest context, în întâmpinarea dezbaterilor pe fondul proiectului HCL propus de consilierul local Enache Florin, cred că există mai multe opțiuni pentru a asigura o administrare corespunzătoare și un management mai eficient. Se poate înființa o societate comercială pentru administrarea pieței, o soluție precum societatea de APA SERV TOP STÂLPENI SRL sau o asociere de tip public-privat care să se ocupe exclusiv de administrarea pieței. Astfel, se vor putea aloca resurse mai mari pentru modernizarea pieței, respectând în același timp reglementările legale și asigurându-se transparența în gestionarea fondurilor.

Colaborarea cu Asociația Administratorilor de Piețe din România (AAPR) a acestei societăți ar fi o altă soluție care ar putea beneficia de experiența în administrarea piețelor agroalimentare și poate apela la consultanță și suport în implementarea unor standarde europene de gestionare a pieței. Aceasta ar putea include dezvoltarea unui sistem de gestionare a pieței care să fie eficient și conform cu reglementările naționale și europene.

De asemenea, o altă soluție ar fi concesionarea către firme de management, inclusiv pe termen definit, așa cum sugerează consilierul local Enache. Primăria ar putea să contracteze firme de management din județul Argeș care sunt specializate în administrarea piețelor agroalimentare, membre AAPR, precum S.C. SALPITFLOR GREEN S.A. din Pitești sau S.C. PIEȚE SERVICII COMUNITARE MUSCEL S.R.L. din Câmpulung Muscel. Aceste firme ar putea să aducă expertiză, personal calificat și să asigure îmbunătățirea infrastructurii pieței, într-un termen relativ scurt.

Târgul Stâlpeni, o necesitate locală și județeană care trebuie să depășească actualul stadiu de subdezvoltare

Este de la sine înțeles că așa cum arată Târgul Stâlpeni nu face cinste comunei și că încetarea improvizațiilor de tip Șerbănoiu și schimbarea acestuia sunt mai mult decât necesare. Revitalizarea necesită o abordare pe termen scurt și lung, care să includă nu doar soluții administrative și financiare de moment, ci și investiții în infrastructură și utilități pentru comercianți și consumatori. O firmă de management proprie sau un serviciu externalizat, cu un parteneriat cu Asociația Administratorilor de Piețe din România ar putea oferi soluții concrete pentru îmbunătățirea condițiilor pieței, de la reabilitarea infrastructurii până la implementarea unor norme de igienă și siguranță corespunzătoare. Totodată, este important ca piața să se modernizeze fără a-și pierde tradiția, iar producătorii să beneficieze de sprijin în continuare.

Revigorarea Târgului din Livezeni nu presupune doar implementarea unor măsuri administrative, ci și o schimbare de mentalitate la nivelul comunității și al autorităților locale. Cu o viziune clară și cu ajutorul unor experți, Târgul de la Stâlpeni ar putea deveni nu doar un loc în care partidele își fac campanie electorală, arătând că nu le pasă de starea deplorabilă a acestuia, ci un loc vibrant de comerț, care să sprijine atât economia locală, cât și tradițiile comunei.


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandari

Scrie un comentariu

*Prin trimiterea comentariilor, ești de acord cu politica de confidențialitate privind prelucrarea datelor personale.


Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate