Într-o situație incredibilă și nedreaptă, comuna Stâlpeni din județul Argeș a fost retrogradată pe locul 62 din 84 de solicitanți pentru a primi autobuze școlare, conform unei adrese transmise de Consiliul Județean. Această comună este singura din județ care nu beneficiază nici de microbuze clasice, dar nici de cele electrice, din bani europeni.
Potrivit criteriilor de prioritizare stabilite de Ministerul Educației, comuna Stâlpeni a primit doar 25 de puncte din partea Consiliului Județean Argeș la capitolul inaccesibilitatea transportului școlar. În același timp, comunele Mihăești și Lerești, care deja dețin microbuze școlare, au primit 40, respectiv 30 de puncte. Această situație ridică numeroase semne de întrebare cu privire la modul în care criteriile au fost aplicate.
De exemplu, numărul de elevi trebuia calculat ca diferență dintre ceea ce transportă în prezent unitățile administrativ-teritoriale cu microbuzele proprii, existente în gestiunea primăriei, și totalul de elevi care necesită transportul școlar. În aceste condiții, punctajul ar fi fost cu siguranță diferit de cel afișat.
Surse din instituțiile de învățământ din comună susțin că datele transmise de primărie pentru acest program ar fi fost eronate. Aceste informații au fost primite de la directorul școlii, doamna profesor Postelnicu Elena, și indicau că în comună ar exista doar 160 de copii. Potrivit acestor surse, în realitate, numărul acestora depășește 260, poate chiar mai mult, „inclusiv elevii de la ciclul primar, preșcolarii de la grădinița din satul Stâlpeni, precum și elevii din învățământul gimnazial, liceal și profesional din Rădești, Oprești, Filipești (Ogrezea) și Livezeni.”
Toți acești elevi sunt nevoiți să se deplaseze cu microbuze private și vor continua să o facă, în ciuda faptului că microbuzele firmei de transport din Mioveni nu sunt destinate exclusiv transportului școlar și nu sunt inscripționate corespunzător. Aceasta poate determina ceilalți participanți la trafic să nu realizeze că în locul unde microbuzul se oprește se află copii care pot traversa strada fără să se asigure, existând riscul unor accidente.
De asemenea, distanța pe care o parcurg elevii zilnic pentru a ajunge la școală a fost un criteriu luat în considerare de Consiliul Județean Argeș. Cu toate acestea, se pune întrebarea dacă datele primite de la primării au fost verificate. De exemplu, cum este posibil ca elevii din comuna Schitu Golești să parcurgă peste 200 de kilometri pe zi, în timp ce distanța de la nordul comunei până la extremitatea sudică este de doar 15 km. Dacă împărțim cei 200 de km la distanța dus-întors dintre extremele din această comună, rezultă aproximativ 7 curse distincte zilnice.
Conform acelorași surse, “transportul școlar pentru liceul tehnologic și celelalte instituții școlare din Stâlpeni înseamnă 3-4 drumuri dimineața, 3-4 drumuri la prânz și 2 seara. Distanța măsurată de la Stâlpeni, prin Oprești, Rădești, Filipești și Livezeni este de aproximativ 25 de km. Cât rezultă, în realitate? Doar 100 de km zilnic, așa cum s-a transmis, sau peste 300?”
Reevaluând punctajele, Stâlpeni ar obține maximul de 40 de puncte la criteriul 1 pentru inaccesibilitate, 35 de puncte la criteriul 2 și încă 5 puncte la criteriul 3, totalizând 80 de puncte. Astfel, ar avea același punctaj cu Bughea de Sus, care se situează pe ultimul loc în lista de 25 de beneficiari, dar care dispune de propriul transport școlar (detalii aici, poziția 258) și nu ar avea întâietate.
Este evident că Stâlpeni a fost tratată în mod injust în procesul de atribuire a autobuzelor școlare. Este necesară o analiză mai atentă a criteriilor de prioritizare și corectarea acestei situații, astfel încât comuna să poată beneficia de mijloace de transport adecvate pentru elevi. Este inacceptabil ca o comunitate cu liceu, două școli gimnaziale și grădiniță cu program prelungit să fie uitată și ignorată în acest fel, iar autoritățile trebuie să ia măsuri pentru a remedia această nedreptate.
Foto: Ziarul Argeșul
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News