[BANI PUBLICI] Neclarități periculoase și erodarea încrederii publice

Scris de Florin Enache
497 vizualizări

Într-o societate democratică, transparența și obiectivitatea în cheltuirea banilor publici reprezintă fundamentul unei administrații eficiente și responsabile. Cu toate acestea, observăm că unele cheltuieli semnificative sunt prezentate în mod superficial sau deloc, iar Administrația locală pare să considere că cetățenii nu au dreptul să cunoască sau că nu au competențele necesare pentru a evalua deciziile luate.

Lipsa clarității și detaliilor privind cheltuielile propuse, precum și introducerea lor în buget fără o expunere detaliată a costurilor sau termenelor de implementare reprezintă o preocupare majoră. Adesea, proiectele de dezvoltare, care constituie doar 9% din totalul bugetului, sunt și ele prezentate într-un mod vag. Această opacitate în procesul de cheltuire a banilor publici poate deschide calea către „alocări” eronate sau chiar abuzuri, așa cum s-a întâmplat în cazul Căminului de la Livezeni.

O altă problemă semnificativă este absența competiției și a ofertelor competitive pentru proiectele propuse. Fără o concurență sănătoasă între furnizori, există riscul ca banii publici să fie cheltuiți ineficient sau chiar iresponsabil. De asemenea, lipsa unei evaluări riguroase a ofertelor poate duce la supraevaluarea costurilor și subevaluarea beneficiilor, având un impact negativ asupra calității serviciilor și utilizării eficiente a resurselor financiare.

Este evident că transparența și obiectivitatea în procesul de cheltuire a banilor publici trebuie să fie prioritare pentru orice administrație responsabilă. Cetățenii au dreptul să cunoască fiecare detaliu al proiectelor propuse, să fie informați despre deciziile care le afectează comunitatea și să aibă oportunitatea de a-și exprima opinia în mod clar și transparent.

Administrația noastră locală trebuie să recunoască importanța unei gestionări transparente și responsabile și să acționeze în consecință. Este necesar să existe mecanisme eficiente de monitorizare și raportare, care să ofere cetățenilor accesul la informații clare și relevante despre cheltuirea banilor publici și despre deciziile care le afectează direct viața de zi cu zi.

Pentru a ilustra cele de mai sus, voi enumera câteva detalii extrase din documentele prezentate pentru aprobare la „Ședința extraordinară programată pentru data de 08.02.2024 (punctul 4 de pe ordinea de zi)”:

  • Soluția AdBlue (ignorând faptul că NU este un amestec combustibil) – 500 litri/an; AdBlue (uree) este o soluție apoasă injectată în evacuarea autovehiculului pentru a reduce emisiile de noxe. Conform manualului de întreținere pentru autovehicule/utilaje, consumul mediu este de aproximativ 1,5 litri pentru fiecare 100 litri de motorină (astfel, pentru 400 litri de motorină pe lună, consumul de AdBlue ar fi de aproximativ 72 litri);
  • Ulei hidraulic – 100 litri/an. Conform manualului de întreținere pentru utilaje ce folosesc ulei hidraulic, înlocuirea acestuia este necesară la intervale de 2-4 ani, în funcție de gradul de utilizare, climat, condițiile de lucru și întreținerea utilajelor. Rezervorul de ulei hidraulic are în medie 40 litri, în funcție de puterea agregatului;
  • Consumul de benzină pentru gospodăria comunală (1 motocoasă, 1 drujbă, 1 mașină de tuns iarba). Consumurile sunt: drujba Husqvarna – 0,8 litri/oră; motocoasă Sthil 460C (profesională) – 0,9 litri/oră; mașină de tuns gazon – 1 litru/oră; astfel, pentru o oră de funcționare a celor trei unelte, este necesar un consum de aproximativ 2,7 litri/oră. Pentru a consuma 100 litri de benzină, cele trei unelte trebuie să funcționeze aproximativ 37 de ore. În realitate, șanțurile comunale sunt acoperite de iarbă în cea mai mare parte a timpului, iar în curtea școlii din Livezeni, în timpul vacanței și nu numai, pasc oile; în parcul școlar nu se poate distinge nimic din cauza ierbii crescute… Poate că aceste consumuri se regăsesc în Stâlpeni sau Rădești. Dar, asta este o glumă, nu-i așa?
  • Teren sport – 300.000 lei – proiect detaliat cu ofertele transmise pentru construire (în dezbaterea publică se face referire la suma de 600.000 lei, fiind alocat un buget de 300.000 lei pentru prima etapă).

Pentru a ilustra și mai clar, voi oferi un exemplu de ofertă rapidă pentru un teren sintetic (vă invit și pe dumneavoastră să faceți același lucru):

  • Teren de minifotbal (924 mp – 42×22 m) – oferta primită de mine:
    • Gazon artificial premium cu înălțimea firului de iarbă de 50mm;
    • Marcaje pentru terenul de fotbal;
    • 2 porți de minifotbal (3x2m, profil rotund din oțel zincat);
    • 2 plase pentru porți (3x2m, fir de 5,5mm, ochiuri de 100mm);
    • Plasă pentru acoperire 924 m2 (fir de 2mm, ochiuri de 150mm – fără montaj) – deși nu este necesară, a fost inclusă în ofertă;
    • Plasă de polietilenă, înălțime de 6m, fir de 3.2mm, ochiuri de 130mm, 128ml – fără montaj) – similar cu linia anterioară;
    • Transport, muncă de instalare, materiale pentru montaj (adeziv poliuretanic, bandă de poliester, nisip cuarțos).
    • Preț estimativ: 80.000 lei
    • Garanție: 5 ani
  • Placa pentru montare/ așezare covor sintetic:
    • betonarea unei suprafețe de 32×17 m (ținând cont de dimensiunile vehiculate în dezbaterile publice, 30x15m): beton cu o grosime de 18cm (turnat și nivelat prin elicopterizare) – 75 lei/m2 = 40.800 lei;
    • Plasă metalică cu diametrul de 6mm pentru întărire – (544/12 = aproximativ 45,33 bucăți x 200 lei (plasa de 2x6m)) = 9.067 lei
    • Total pentru placa betonată: 49.867 lei

Total aproximativ pentru terenul sintetic: 130.000 lei (luând în considerare că dimensiunile gazonului sunt mult mai mari). Până la suma de 200.000 lei, se poate construi și o mică tribună și se poate asigura iluminatul.

În ceea ce privește sumele alocate pentru liniile de cheltuieli de mai sus, sunt conștient că nu sunt suficiente (de exemplu, pentru benzina folosită în gospodăria comunală, apar și alte cheltuieli, cum ar fi uleiul pentru amestec sau pentru ungerea lanțului). Însă, doar o estimare aproximativă „la ochi” a consumului sau a cheltuielilor pentru fiecare element, la finalul construirii bugetului local de funcționare, poate conduce la proiecții eronate.

Concluzia mea, ca simplu cetățean, este că gestionarea banilor publici, fără supraveghere și planificare riguroasă, poate avea în timp consecințe devastatoare asupra comunei noastre. Resursele publice sunt, în cele din urmă, banii contribuabililor și aceștia au dreptul să știe cum sunt cheltuiți.

Absența unui buget clar și a unei responsabilități în cheltuirea banilor poate submina încrederea în administrația locală; cetățenii ar trebui să fie implicați mai activ în procesul decizional și să aibă acces la informații clare și complete despre modul în care sunt utilizați banii.

Să rămânem vigilenți și implicați în procesul gestionării și alocării resurselor publice și să spunem răspicat NU, atunci când nu suntem de acord.

Foto: Freepik


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandări

Scrie un comentariu

*Prin trimiterea comentariilor, ești de acord cu politica de confidențialitate privind prelucrarea datelor personale.


Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate