DUSTERUL pe datorie și autoturismul DACIA 1300 casat, dar care consuma 100 de litri de benzină lunar.
La aproape un an de mandat al primarului din Stâlpeni și al Consiliului local, dominat de PSD, Gabi Șerbănoiu a inițiat în 2021 un proiect de HCL prin care solicita aprobarea demersurilor pentru achiziționarea unui autoturism DUSTER, în limita sumei de 18.000 de euro. Proiectul a fost aprobat, devenind Hotărârea nr. 60 din 30.09.2021, consilierii locali nefiind prea interesați dacă achiziția este legală sau nu, ori dacă este necesar un autoturism nou pentru primărie. În condițiile în care nu exista niciun microbuz școlar la Stâlpeni, așa cum nu există nici astăzi.
La trei zile după aprobarea proiectului inițiat de primarul Gabi Șerbănoiu, am arătat într-un articol din Gazeta de Stâlpeni de ce achiziția nu este nici oportună și nici legală. Iar împrumutul pentru plata Daciei Duster nu a fost aprobat de către consiliul local în forma care ar fi condus la achiziția sa pe datorie, așa cum cerea Codul Administrativ și legile privind fiscalitatea.
Articolul a avut efect, astfel că în ședința din 19.01.2021 s-a renunțat la achiziția autoturismului, banii alocați fiind redistribuiți prin HCL 67/2021, către partea de funcționare a primăriei. Motivul principal de ilegalitate fiind acela că primăria avea deja în dotare un autoturism ce trebuia casat, fiind nefuncțional. Dar căruia i se alocau în 2021 cote de consum de benzină, de 100 de litri lunar, conform Normativului privind consumul de carburanți, aprobat de Consiliul Local prin HCL nr. 6 din 13.01.2021.
Confirmarea faptului că mașina din dotarea primăriei era casată, este afirmația înregistrată video din ședința de consiliu local din 19 octombrie 2021 (se poate vedea aici, de la min. 27.00) a șefei Compartimentului contabilitate din primărie, doamna Cristina Dumitrescu.
Ecotichetul și „trocaretele” la ofertă
Cel mai probabil, casarea autoturismului nefuncțional s-a făcut anul acesta prin programul Rabla Plus. Așa cum am menționat deja într-un alt articol, Primăria Stâlpeni este beneficiara unui ecotichet în valoare de 120.000 de lei cu care poate achiziționa un autoturism electric pentru nevoile sale.
Imediat după apariția publică a existenței acestui ecotichet a venit și o primă ofertă pentru primărie, de la o firmă specializată în vânzări auto, din Pipera. O ofertă de preț de 24.000 euro pentru achiziția unui vehicul Smart EQ Fortwo cu două locuri, în schimbul predării ecotichetului primit prin programul Rabla Plus.
Departe de mine gândul de a supăra pe cineva, însă vehicul din ofertă ar putea fi descris ca fiind un „trocarete”, termen pe care nu îl veți găsi în Dicționarul explicativ al limbii române, ci în desele comentarii la postările de specialitate despre vehiculele care nu sunt nici motocicletă, nici triciclu, respectiv motor cu trei roți și nici autoturism. Așa ar putea fi etichetat de respectivii comentatori și autoturismul cu două locuri din oferta de preț, despre care spuneam mai sus.
Mă îndoiesc că primarul care visa la un Duster din banii comunei se va plimba cu un „trocarete”, oricât ar fi el de ieftin și nu ar costa primăria nimic. Vorba proverbului, „dai un ban, dar stai în față!”, dar cât de în față să stai într-un autoturism cu două locuri? Astfel că am verificat ce automobil electric s-ar putea cumpăra cu patru locuri din valoarea de 120.000 de lei a ecotichetului primit.
Am căutat pe site-urile de specialitate și am configurat un autoturism cu 4 locuri. Este vorba de Dacia Spring, valoarea acestuia de 17.550 de euro încadrându-se, cu tot cu extraopțiunile disponibile, în cei 24.000 de euro cât reprezintă ecotichetul pentru achiziția autoturismului electric.
Și cred că am mers pe intenția primarului Șerbănoiu, acesta anunțând în luna martie 2024 pe Facebook demararea procedurilor pentru microbuzul școlar electric și autoturismul prin Rabla Plus, folosind în imagini poza unei Dacii Spring. Astfel că cea mai bună opțiune pentru Gabi Șerbănoiu pare a fi acest tip de autovehicul, o „împăcare” între Duster-ul pe datorie și „trocaretele” cu zero costuri de la buget pentru achiziție.
Unele drumuri din Stâlpeni nu suportă însă Dacia Spring, doar buldo-excavatorul
O dată cumpărat „trocaretele” sau Dacia Spring, vehiculul electric trebuie să fie și folosit. Unde altundeva dacă nu pe drumurile din Stâlpeni? Însă, în afară de DN73 și ce mai arată cât de cât bine în comună, multe străzi sunt cu noroi, neasfaltate, desfundate, cu lucrările de canalizare sau de gaz executate și nereparate.
Așa cum reiese din imaginile postate pe Facebook pe grupurile unde administrația Șerbănoiu nu cenzurează ceea ce se publică, sunt drumuri pe care nu se poate circula nici cu „trocaretele”, nici cu Duster-ul, ci poate doar cu buldo-excavatorul primăriei.
Drumuri pe care cetățenii le prezintă așa cum sunt, deși din banii lor li se spune că realitatea este una roz, că drumurile sunt de fapt impecabile, cu șanțuri dalate și marcaje pietonale, așa cum sunt cele din Ciugud. Sau din Țițești, ca să nu mergem prea departe. Mari realizări cu care primarul Șerbănoiu se laudă în pliantele electorale, pe facebook și în articole plătite și nemenționate ca fiind plătite, ori „realizări” cu care se victimizează ca fiind existente, atunci când arătăm care este starea de fapt a infrastructurii din Stâlpeni.
Dar care, așa cum se poate vedea și din imagini, pot fi parcurse doar la pas sau cu buldo-excavatorul, deși ar fi trebuit să fie modernizate până acum.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News