[ INVESTIGAȚIE ] Căminul Livezeni, o „investiție” marca Șerbănoiu, una care i-a costat câte 600 de lei pe fiecare locuitor al comunei Stâlpeni și suma crește în continuare – partea I

Scris de Andrei Vacaru
759 vizualizari

Urmează un articol cu multe date tehnice, cu legături către câteva site-uri și trimiteri către documente publice, pentru referință. Cum analiza se adresează și celor care vor să afle detalii, îi rog pe cei care nu au răbdare să citească până la capăt, fie să aștepte ultima parte, unde voi prezenta concluziile și unde vor găsi o sinteză a ceea ce am scris mai jos și în articolele următoare, fie până atunci să vadă imaginile atașate acestui articol.

GENERALITĂȚI

Condensând principiile statului de drept se spune că „statul se subordonează dreptului”, adică legii. Prin stat însemnând și instituțiile sale locale, așa cum sunt primăria sau consiliul local Stâlpeni. Aceste premise ale „statului de drept” creează un cadru de acțiune pentru instituțiile enumerate mai sus, determinat de LEGALITATE (acțiunea acestora în acord cu legile), dar și de OPORTUNITATE (forțarea puterii discreționare pe care aceste instituții doresc să o exercite).

Prin urmare statul de drept recunoaște oportunitatea, dar numai în raport cu legalitatea, respectiv cu acele constrângeri ale legii.

În ceea ce privește investițiile locale, așa cum este modernizarea Căminului de la Livezeni despre care voi scrie în cele ce urmează, pe lângă oportunitate și legalitate, trebuie să se răspundă și unor concepte cu care statul de drept operează precum imparțialitate, bună administrare, obiectivitate, transparență decizională sau interes legitim public.

Exact asta șochează atunci când am investigat cum s-a ajuns la a fi modernizat și dotat Căminul de la Livezeni la costuri faraonice, cum s-au executat lucrările din cadrul proiectului cu fonduri europene, ce sume de bani publici s-au învârtit în jurul acestei „investiții”, cum și când s-a făcut recepția, modul cum arată acest cămin după modernizare și dotare și cum este folosit astăzi, în interesul PSD și al primarului Șerbănoiu.

Veți vedea că nu există imparțialitate în acțiunile administrației locale (comisia de recepție, spre exemplu, a fost formată exclusiv din persoane membre PSD sau care au legătură cu primăria condusă de primarul PSD Gabi Șerbănoiu). Că nu a existat transparență pe timpul derulării investiției (primarul a fost întrebat public, de nenumărate ori în ședințele de consiliu cât a costat această modernizare și dotare fără să ofere detalii). Că nu există o bună administrare a acestui obiectiv (dacă vedem cum a fost el folosit de la recepția sa în luna octombrie 2022 și până acum). Că interesul public a fost și este în continuare subordonat celui de partid.

Și multe altele. Cum ar fi transparența decizională despre care nu are rost să discutăm din moment ce toată perioada 2018-2020 în care parțial s-a derulat acest proiect stă ascunsă accesului public la documente: buget, contractul cu AFIR, contractele de execuție, contractele de asistență, etc. Și nu numai la nivelul autorităților locale, ci și la nivelul unor instituții ale statului, cum este Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) sau Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), că nici acolo situația nu stă altfel.

ISTORIC

Prima menționare despre modernizarea căminului am găsit-o într-un tabel cu proiecte reportate din anul 2008 pentru 2009, document găsit pe portalul AFIR. Proiectul era unul integrat, cuprinzând mai multe aspecte ce necesitau finanțare și era denumit „Prima înființare rețea publică de apă uzată, îmbunătățire drumuri comunale și reabilitare, modernizare și dotare cămin cultural în comuna Stâlpeni, județul Argeș””. Pentru execuția lui era prevăzută o finanțare eligibilă de 8.724.491 lei, având componenta principală de finanțare drumuri (poziția 245 din tabel).

După cum se poate ușor observa, denumirea proiectului nu specifică care din cele două cămine din Stâlpeni se dorea a fi modernizat și dotat, dar nu exclude a fi cuprinse pentru modernizare ambele obiective, cel de la Rădești și căminul de la Livezeni.

În anul 2009 proiectul a fost retras, împreună cu altele două ce aparțineau CL Stâlpeni și propus a fi transformat în „Prima înființare rețea publică de apă uzată, îmbunătățire drumuri comunale, reabilitare, modernizare și dotare cămin cultural și prima înființare și dotare centru de asistență după programul școlar Stâlpeni, Rădești, Livezeni, Dealu Frumos”, cu o valoare de finanțare crescută la 10.754.074 lei.

Menționarea apare într-o adresă a Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale înregistrată cu nr. 215.552./08.10.2009 (pozițiile 91-94 din tabel), transmisă la o interpelare făcută în parlament de către deputatul Andrei Gerea. Data și mențiunea „în evaluare” a proiectului indică faptul că în anul 2009 nu s-a finanțat nimic în acest sens.

La fel cum nu s-a finanțat nici mai târziu, în perioada 2009-2018 nu fiind consemnată nicio altă mențiune publică privind existența unor proiecte care să prevadă modernizarea căminului de la Livezeni. Și am căutat inclusiv în Cartea de Identitate Europeană „Stâlpeni – Argeș – România”, semn că nu era o prioritate pentru administrația comunei, raportat la costuri și la fondurile bugetare disponibile.

CONTRACT, FINANȚARE, EFORT BUGETAR

În anul 2018, în primul mandat al primarului Gabi Șerbănoiu, administrația locală semnează cu Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR), prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR), contractul de finanțare nr. C 0760CN00021730300319/06.06.2018 pentru „Modernizarea și dotarea căminului cultural Livezeni, în comuna Stâlpeni, județul Argeș”.

Ce prevede contractul de finanțare cu FEADR a se executa în proiectul de modernizare și dotare nu știu să vă spun pentru că nu am găsit nicăieri detalii care să clarifice dacă vizează doar clădirea, dacă se amenajează și împrejmuirile, dacă sunt alocați și bani pentru dotarea cu materiale pentru bibliotecă și sala de spectacole, care sunt obligațiile părților, … aspecte despre care administrația publică ar fi trebuit, în baza principiului transparenței decizionale, să informeze cetățenii, cel puțin în rapoartele anuale ale primarului comunei.

Voi încerca totuși să creez o imagine compusă din mai multe frânturi de informații găsite pe internet, ca într-un puzzle care să ofere cât de cât o imagine de ansamblu despre această investiție ce îl are ca principal responsabil pe Gabi Șerbănoiu, primarul comunei Stâlpeni. Așadar…

În fața Căminului de la Livezeni a tronat ani buni un panou (vezi foto), obligatoriu a fi afișat public în cazul investițiilor din bani europeni cu o valoare de peste 500.000 de euro (conform normativelor UE). Panou din care am aflat că termenul de finalizare era 6 iunie 2021, iar:

  • Valoarea eligibilă a proiectului prin PNDR a fost de 497.487 EURO;
  • Cofinanțarea din partea beneficiarului a fost de 317.662 EURO.

Din cele două sume de pe panou rezultă o finanțare totală de 815.149 EURO. La cursul valutar de la data semnării contractului cu FEADR de 4,6513 lei/euro asta însemna 3.791.502,54 lei, fără TVA.

Dintr-un alt document aflăm totuși că suma este cu mult mai mare, deoarece valoarea de inventar cu care este introdus Căminul de la Livezeni prin HCL 85/2022 în „Inventarul bunurilor care aparțin domeniului public al comunei Stâlpeni” după recepționarea lucrărilor (proces verbal de recepție la terminarea lucrărilor nr. 7943/26.10.2022) este de 4.371.860 lei, cu 580.357,46 lei mai mare decât valoarea din contractul de finanțare.

Cum suma eligibilă a proiectului rămâne fixă, rezultă că această diferență s-a adaugat la suma neeligibilă, cofinanțată din efortul propriu al beneficiarului prin bugetul local, ceea ce ar însemna că ridică întregul efort al comunei Stâlpeni pentru această investiție la valoarea aproximată de 2.057.898,72 lei. Ba mai mult, această sumă este de 2.757.266 de lei, cu toate taxele, conform devizului aprobat de Consiliul Local Stâlpeni prin HCL  nr. 20/27.02.2020.

PLUS SPORURI PENTRU ALEȘII LOCALI

La acești bani se adaugă (pentru că nu sunt prevăzuți în devizele aprobate de consiliul local Stâlpeni) sporurile la salariu de 15% acordate cu de la sine putere de domnul primar Gabi Șerbănoiu, pentru el și pentru doamna viceprimar, conform dispozițiilor nr. 70/31.01.2019 și 95/08.03.2019, întărite cu dispozițiile 251/2020 și 252/2022 (vezi foto), sporuri care probabil se dau și astăzi, din bugetul local, ca în cazul achiziției buldoexcavatorului când au fost sistate la câteva luni după încheierea proiectului.

Probabil că de aceste sporuri beneficiază și alți angajați ai primăriei Stâlpeni, dar cum nu am această informație, pot doar aproxima niște sume pentru cele două cazuri: pentru primar, 15% la salariul său de bază, de 10.035 lei, înseamnă 1.505 lei/lună, iar pentru viceprimar, 1.170 de lei/lună. Înmulțit cu perioada de acordare de 46 de luni, rezultă un alt efort bugetar de încă 123.050 de lei pentru cei doi, din care unul este desemnat șeful comisiei de recepție a lucrărilor.

Adunând costurile din proiectul de finanțare, plus sporurile, rezultă un total de 2.880.000 de lei. Împărțit la 4.800 de locuitori, atât câți avea comuna în 2021, asta înseamnă un efort de 600 de lei pentru fiecare suflet din Stâlpeni, „de la ăl’ cu barba sură pân’ la cel cu țâța-n gură”, vorba unui vechi citat românesc.

Repet, sumele sunt aproximative. Dacă a meritat acest efort și dacă au primit în mod cuvenit acele sporuri aleșii comunei, vă las pe dumneavoastră, alegătorii lor de ieri și de mâine, să răspundeți la această întrebare.

În partea a doua voi arăta cum s-a făcut execuția proiectului, ce firme de casă ale PSD au fost implicate și dacă, văzând toate aceste date, era oportună sau nu. Persoanele vizate de această investigație au drept gratuit la replică.

Foto: colaj imagini Facebook & ArgeșPress


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandari

Scrie un comentariu

* Prin trimiterea comentariilor esti de acord cu politica de confidentialitate privind prelucrarea datelor personale.

Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate