[AUSTERITATE BUGETARĂ] Cum ar putea arăta Statul de funcții al Primăriei Stâlpeni, în urma constrângerilor legale, presiunilor bugetare și priorităților administrative

Scris de Liviu Andrei Văcaru
347 vizualizări 12 minute de lectură

În contextul unui posibil al doilea pachet de austeritate pregătit la nivel guvernamental, deocamdată aflat la stadiul de draft legislativ și contestat de PSD, administrațiile locale din întreaga țară, inclusiv Primăria Stâlpeni, vor fi puse în fața unor decizii dificile. Vor trebui din timp să analizeze reducerea numărului de posturi, într-o nouă reorganizare internă, dar și scăderea cheltuielilor de funcționare cu minimum 20%.

Presiuni pentru un nou stat de funcții în primărie

Această restrângere de funcții pentru Primăria Stâlpeni vine într-un context bugetar complicat, dar și ca urmare a presiunii publice pentru eficiență, digitalizare și transparență în cheltuirea fondurilor locale. Prin urmare, administrația locală condusă de primarul Șerbănoiu va trebui să decidă care funcții sunt cu adevărat necesare și care pot fi eliminate sau comasate, fără a afecta buna funcționare a instituției.

Potrivit acestui proiect de lege, primăriile din localități cu o populație între 3.001 și 5.000 de locuitori, categorie în care se încadrează și comuna Stâlpeni, trebuie să se limiteze la 21 de posturi bugetate, cu excepția celor finanțate din fonduri externe sau prevăzute prin legi speciale (sănătate, educație, asistență socială). În plus, Prefectul județului Argeș va avea obligația de a verifica și dispune aplicarea noii legislații, iar nerespectarea acesteia poate duce la sistarea fondurilor din sumele defalcate de la impozitul pe venit, o lovitură gravă pentru un buget deja fragil ca cel al comunei Stâlpeni.

În această lumină, am analizat actualul stat de funcții al Primăriei Stâlpeni în perspectiva unei posibile variante, iar rezultatul, pe care îl puteți vedea mai jos, este o variantă funcțională, cu exact 21 de posturi bugetate, la care se adaugă cele 3 posturi exceptate. Astfel, dispar funcții vacante precum bibliotecarul, al doilea referent contabilitate, redistribuit la compartimentul proiecte și achiziții publice, două posturi de muncitori necalificați și pază, dar și compartimente nejustificate în raport cu nevoile comunei Stâlpeni.

De ce funcțiile de consilier personal și de administrator public ar trebui vacantate?

În varianta de stat de funcții propusă au fost comasate atribuții, cum este cazul compartimentelor de urbanism și protecția mediului, iar funcții administrative precum administratorul public sau consilierul personal al primarului sunt în continuare disponibile, dar ele pot fi reevaluate în raport cu impactul asupra bugetului funcționării instituției.

Cele două funcții sunt contractuale, finanțate 100% din bugetul local, și au ridicat întrebări serioase privind acordarea cu dedicație de primarul Șerbănoiu, dar și despre oportunitatea lor într-o comună ca Stâlpeni. Activitatea de coordonare administrativă și de consiliere poate fi preluată, în mod legal și eficient, fie de către viceprimar, fie de secretarul general sau de șefii compartimentelor specializate. Iar consilierea primarului s-ar putea face cu mai multă aplecare a acestuia spre studii … cum ar fi terminarea liceului, lipsa competenței sale nemaifiind astfel suportată de la bugetul comunei.

Revenind, vacantarea posturilor de administrator public (post valabil pentru Mesteacăn Eugen până la finalul anului 2025, acesta cumulând pensia cu salariul), dar și a consilierului personal Driga Ionela Larisa, este posibilă printr-o simplă dispoziție a primarului Șerbănoiu, fără alte formalități. Aceasta permite menținerea posturilor esențiale din primărie în regim full-time, fără a recurge la soluții forțate precum part-time-ul sau cumulul de funcții, în mod nejustificat.

O șansă pentru o administrație modernă, eficientă și onestă

Această reformă este și un răspuns la realitatea financiară a comunei. Bugetul de funcționare pe anul 2025 este estimat la 3.516.650 lei, iar cerința de reducere cu 20% înseamnă o economie de peste 700.000 de lei pe an, aproximativ 59.000 lei lunar, într-un context în care veniturile proprii ale comunei sunt de doar 620.000 de lei. Eliminarea din statul de funcționare a celor două funcții din compartimentul SVSU, dar și a administratorului public și a consilieri personale ar însemna economii cu salariile de aproximativ 25.000 de lei lunar, rămânând încă 34.000 lei de tăiat lunar de la funcționare.

Reorganizarea statului de funcții va fi o decizie importantă pentru Primăria Stâlpeni. Ea nu este doar o obligație legală iminentă, ci o decizie necesară pentru asigurarea continuității serviciilor publice, fără a sacrifica echilibrul bugetar. Provocarea este uriașă, mai ales în comuna în care angajările din trecut au fost mai degrabă politice decât funcționale, iar fiecare tăiere riscă să însemne un conflict de imagine sau chiar de interese.

Cu toate acestea, dacă proiectul legislativ va deveni lege, aleșii locali și conducerea executivă vor trebui să aleagă responsabil între reformă sau un blocaj financiar. Chiar dacă primarul s-a plâns și se va plânge în continuare pe facebook de partidul din care face parte, PSD, realitatea bugetară este că tocmai deciziile din trecut ale acestui partid, precum și ale aliaților săi de la guvernare, au dus la aceste măsuri obligatorii și necesare.

Varianta de stat de funcții propusă

Așa cum spuneam, în urma analizei constrângerilor viitoarei legi, a structurii actuale și a necesității unei administrări locale eficiente, moderne și conforme cu cerințele legale, prezint mai jos o variantă revizuită a statului de funcții pentru Primăria Stâlpeni. Această variantă respectă plafonul maxim admis de lege și reflectă atât prioritățile reale ale comunei, cât și o direcție clară spre digitalizare, optimizare bugetară și transparență administrativă.

Nr. crt. Compartiment Funcția Nume și Prenume Tip funcție Finanțare
1 Conducere Primar Șerbănoiu Gabi Demnitar Buget local
2 Conducere Viceprimar Machedon Mariana Nicoleta Demnitar Buget local
3 Conducere Secretar general Dinculescu Marius Florinel Înalt funcționar public Buget local
4 Compartiment Economic, Taxe și Impozite Inspector superior – șef compartiment Tudose Marian Funcționar public Buget local
5 Compartiment Economic, Taxe și Impozite Inspector taxe și impozite Sora Oana Livia Funcționar public Buget local
6 Compartiment Economic, Taxe și Impozite Referent contabilitate Dumitrescu Cristina-Nicoleta Funcționar public Buget local
7 Registrul Agricol și Fond Funciar Inspector superior – șef compartiment Chira Elena Daniela Funcționar public Buget local
8 Registrul Agricol și Fond Funciar Inspector asistent Baicu Laura Maria Funcționar public Buget local
9 Compartiment Juridic și Resurse Umane Consilier juridic Filipescu Mihaela (contract externalizat) Funcționar public Buget local
10 Compartiment Relații cu Publicul Inspector registratură și relații publice Dinculescu Viorica Funcționar public Buget local
11 Compartiment Proiecte și Achiziții Publice Inspector proiecte – șef compartiment Mihai Mihaela Funcționar public Buget local
12 Compartiment Proiecte și Achiziții Publice Consilier achiziții (fonduri europene) Dinu Simina Elena Funcționar public Buget local
13 Compartiment Proiecte și Achiziții Publice Inspector achiziții Cîrstei Alice Filofteia Funcționar public Buget local
14 Compartiment Urbanism și Mediu Inspector urbanism și mediu Vacant (acoperit prin contract externalizat) Funcționar public Buget local
15 Compartiment Stare Civilă Inspector stare civilă Plăiașu Corina Maria Funcționar public Buget local
16 Compartiment SVSU și Gospodărire Comunală Șef SVSU – șef compartiment Baicu Vasile Sarmiș Funcționar public Buget local
17 Compartiment SVSU și Gospodărire Comunală Muncitor calificat Stanciu Dumitru Contractual Buget local
18 Compartiment SVSU și Gospodărire Comunală Șofer Iordache Daniel Constantin Contractual Buget local
19 Compartiment SVSU și Gospodărire Comunală Paznic Răducanu Ion Contractual Buget local
20 Cabinet Primar Consilier personal primar Driga Ionela Larisa Contractual Buget local
21 Administrator Public Administrator public Mesteacăn Eugen Contractual Buget local
22 Compartiment Asistență Socială Inspector asistență socială Stanciu Viorica Cristina Funcționar public Buget local (Exceptat)
23 Compartiment Sănătate Asistent medical școlar Bucurescu Vasile Contractual Exceptat
24 Compartiment Educație Șofer transport școlar Ducoi Gheorghe Contractual Exceptat

Foto: Freepik AI


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandări

Scrie un comentariu

*Prin trimiterea comentariilor, ești de acord cu politica de confidențialitate privind prelucrarea datelor personale.


Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate