Automobile Dacia SA, cu sediul în Mioveni, Argeș, este unul dintre cei mai mari jucători din industria auto românească și europeană, având un impact considerabil asupra economiei locale și regionale. Pentru locuitorii din Stâlpeni, Dacia reprezintă un angajator cheie, asigurând locuri de muncă stabile pentru mulți dintre ei, încă de la înființare.
Cu toate acestea, în ciuda importanței sale economice și sociale, compania se confruntă cu provocări majore din cauza neîndeplinirii angajamentelor asumate de statul român și de autoritățile din județ. Conform site-ului Startup Cafe, Automobile Dacia a solicitat un ajutor de stat pentru o investiție semnificativă de 85.000.000 lei la fabrica din Mioveni. Ajutorul de stat solicitat, în valoare de 37.500.000 lei se adaugă unei cheltuieli eligibile pe fonduri europene de 75.000.000 de lei și ar fi urmat să sprijine acest proiect prin schema instituită prin H.G. nr. 300/2024.
Guvernul român nu a aprobat încă această solicitare, lăsând compania într-o situație incertă, la fel ca alte companii mari din România, precum Pirelli Tyres România SA, Chimcomplex Borzești SA și Rheinmetall Automecanica SA, care se află într-o situație similară .
Pe lângă lipsa acordării până acum a acestui ajutor, statul român a întârziat și în realizarea altor proiecte esențiale pentru Dacia. Autostrada A1, care ar fi trebuit să asigure un transport mai rapid al producției către piețele vest-europene, este încă nefinalizată cap-coadă, lipsind porțiuni majore între Pitești și Boița, județul Sibiu, dar și cei 11 km nefinalizați în Timiș, între Holdea și Margina.
De asemenea, Drumul Express Pitești – Mioveni, promis de ani de zile, rămâne un proiect nefinalizat, în ciuda cererii de finanțare depusă în 2023. Site-ul Argeșul Online informa în 30 aprilie 20204 printr-un articol că licitația a fost adjudecată de o asociere de firme, dar lucrările sunt departe de finalizare . Aceste întârzieri afectează direct competitivitatea Dacia, prin creșterea costurilor și a timpului de transport.
În plus, Dacia a anunțat recent un program de concedieri voluntare, pe fondul relocării producției modelului Dacia Jogger din România în Maroc, conform site-ului Profit.ro. Programul de concedieri va începe în 1 octombrie 2024, iar angajații care pot aplica încă de luni, 9 septembrie, pentru plecarea voluntară vor primi compensații financiare semnificative, în funcție de vechimea în companie. Cele mai mari sume ajung până la 185.000 lei, adică aproximativ 37.000 de euro, pentru angajații cu peste 16 ani de vechime .
Aceste măsuri de relocare a fabricării unui model Dacia în Maroc, dar și continuarea de investiții la uzina de la Mioveni, reflectă schimbările strategice ale companiei, pe fondul lipsei de sprijin consistent din partea statului român și a autorităților județene. În condițiile în care România încă nu face parte integral din Spațiul Schengen, problemele legate de infrastructură și exporturi continuă să afecteze competitivitatea societății Automobile Dacia prin costuri mari de transport și a duratei timpului aferent acestui serviciu. Inclusiv prin așteptările prelungite a camioanelor cu autoturisme fabricate la Mioveni, la granițele României.
Rămâne de văzut dacă autoritățile vor reuși să îndeplinească promisiunile făcute și să sprijine eficient acest simbol al industriei auto naționale, care în ciuda programului de concedieri, încă atrage un număr semnificativ de angajați, inclusiv din Stâlpeni.
Foto: Freepik
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News
1 comentarii
Din păcate, situația nu e singulară pentru Dacia. Multe companii din industrie se confruntă cu aceleași probleme de infrastructură și suport din partea statului. Pentru cine dorește să aprofundeze situația companiilor mari și a ajutoarelor de stat, un site util de unde poți obține date relevante este odat.ro. Cred că e important să fim la curent cu informațiile actualizate pentru a înțelege mai bine cum se desfășoară aceste procese.