OPINIE | Epurările, sinecurile și încercările deturnării unui protest

Scris de Andrei Vacaru
356 vizualizari

„Poți să prostești unii oameni tot timpul și toți oamenii un timp, dar nu poți să prostești toți oamenii tot timpul”. Abraham Lincoln

După protestul elevilor de la liceul din Stâlpeni, câteva au fost reacțiile despre care am știință: postări și comentarii pe facebook pentru a deturna motivația acestui protest, neobișnuita cumințenie comportamentală a doamnei contestată pe parcursul zilei de ieri, „cumințenie” stricată, cum altfel, prin aruncarea vinei pe un alt profesor, cum că nu dumneaei a promis în fața elevilor și a poliției că va construi un gard de 4 metri, ci acesta. Domnul profesor, auzind acuzele, s-a închinat creștinește, în paralel făcând și o constatare verbală despre situația țiglelor de pe casa unei anumite persoane, care nu ar fi tocmai cea mai bună, unele dintre ele fiind complet sărite de la locul lor.

Asta întărește ceea ce spunea cineva că nu te poți comporta mult timp altfel decât așa cum ești cu adevărat, acesta fiind și motivul pentru care v-am cerut personal demisia, doamnă și continui să o fac, pentru că oricât v-ați preface, la un moment dat ceea ce sunteți, tot va ieși la suprafață.

1. „Ce elevi au protestat? Cei cărora nu le ajung țigările și pauzele…?”

Textul de mai sus este parte din postarea cuiva (veți vedea imediat cine și de ce scrie așa ceva), la auzul veștii că elevii au protestat la liceu. Ce face această persoană este să minimizeze protestul, sugerând, fără dovezi, că nu toți elevii au participat la protest, ci doar aceia care fumează și nu le ajung pauzele.

De fapt pauzele nu ajung la nimeni, cele 5 minute – pauza mică și 10 minute – pauza mare, după 50 de minute de curs, fac ca nici măcar profesorii să nu ajungă la timp la ore. Cum să te duci la toaletă, când este plină de elevi, pentru că atunci sunt pauze la toți, să îți faci nevoile și să fii și la timp în clasă? Ori să mergi la magazin după apă și un corn, dar nu pe scurtătură, folosind poarta de acces din spate, ci intrarea principală?

Orice studiu de psihopedagogie spune că cea mai eficientă învățare este de 30 de minute și pauză de 5 minute, ori de 45 de minute și pauză de 15 minute, așa cum este spre exemplu în Finlanda, țară model în ceea ce privește educația. De ce la Stâlpeni este altfel?

Chiar unul dintre drepturile copilului spune să i se asigure activități recreative. Care sunt acestea la liceul Stâlpeni? Stat la coadă la toaletă, fuga la și de la magazin la sala de curs și poziția ghiocelului atunci când sunt amenințați că li se scade nota la purtare pentru că au îndrăznit să pună un comentariu pe facebook sau au întârziat?

2. Copii, vă rog, nu (mai) fumați!

Cât de fumat, trebuie să recunosc că am fumat de la 16 ani, respectiv de la finalul clasei a X-a și am renunțat acum 18 ani. Dar asta nu mi-a afectat calitatea învățării, luând treapta a II-a, așa cum erau examenele pe vremea mea, intre clasa a X-a și a XI-a. Pe urmă am luat bacalaureatul cu note mari (mai puțin la fizică, unde recunosc că nu mi-au plăcut legile lui Bohr și fizica cuantică), apoi am intrat printre primii la Școala de ofițeri la Pitești și am terminat al 4-lea din 72 de absolvenți, rămânând ofițer în școală pentru 6 ani. Am procedat bine, fumând? Nu! și îi încurajez pe elevi să nu fumeze, pentru că vă distrugeți inutil sănătatea.

Dar nu există nicio legătură între fumat și exercițiul învățării. Poți să alegi să fumezi și să înveți, ori să fumezi și să nu înveți, la fel cum poți să nici nu fumezi și nici să înveți. Prin urmare, nicio legătură cu acest obicei. Singura legătură pare a fi doar în mintea acelei persoane.

3. „Trebuie să fie introdusă la liceu!”

Trei surse participante la celebra ședință a PNL Stâlpeni (probabil și ultima de atunci), în care a fost exmatriculat din partid dl. Daniel Dobrișan, au confirmat că un anumit domn consilier local și fost județean a trasat ca sarcină celor prezenți ca persoana despre care vorbeam mai sus „să fie introdusă la liceu”. Doamna evident că are o vârstă, deci în nici un caz să intre ca elev, ci să i se găsească un post disponibil în organigrama liceului Stâlpeni.

În fapt, să i se dea o sinecură. O cerea imperios partidul pentru activitatea sa în slujba acestuia, mai ales în Săptămâna Mare, atunci când nu a participat la o acțiune civică de plantat copaci, pe motiv de sărbătoare creștinească, ci a mers să împartă cozonaci prin sat, în pungi cu sigla PNL.

Fosta directoare a liceului, interpelată „de ce nu i s-a găsit post până acum?” a motivat lipsa de competență și de experiență a acestei persoane, raportate la cerințele posturilor disponibile. Dar partidului evident că nu îi pasă. Prestația pe facebook, împotriva „dușmanului de clasă”, adică subsemnatul și Gazeta de Stâlpeni, precum și lipirea de afișe, fiind se pare singurele competențe și experiențe care contează.

4. Epurări pentru îndeplinirea misiunii trasate de partid?

Ceea ce nu a putut fostul director, pare că e pe cale să rezolve actualul. Cum rezolvă? Desființând posturi și probabil reînființându-le atunci când va fi oportun. Surse spun că deja jumătatea de normă pentru postul de secretar și postul de paznic au fost desființate din toamnă, iar una dintre doamnele laborant (care are și „păcatul de neiertat” de a fi soră cu directorul adjunct, cea care nu a reușit obținerea sinecurii pentru respectiva persoană), a fost amenințată că îi va desființa și ei postul din anul școlar următor. În schimb alții nu, cum ar fi postul de bibliotecar, pentru care elevii, la protest au întrebat-o pe ocupanta acestuia, cu ce se ocupă prin școală.

Amenințarea la adresa doamnei laborant nu este de acum, ci este continuă, ca să terorizeze prin frică, concedierea fiind pomenită și acum ceva timp, când domnul președinte de filială locală a partidului doamnei cu fumatul și al doamnei director general, din postura sa de inspector școlar, garantând că nu se va întâmpla așa ceva.

Da, dar dacă partidul vă va da de ales între postul dvs de inspector școlar (interimar) și desființarea postului de laborant, pentru a-i face loc doamnei cu sinecura, ce veți alege oare? Că până la urmă cămașa este mai aproape de corp decât blana ursului din pădure. Iar despre curajul dvs. proverbial, amintesc doar că nu ați avut nicio intervenție în ședințele de consiliu care să mai reducă din pretențiile ilegale ale domnului primar. Cum a fost ședința cu Dusterul.

5. „…Domnii și doamnele profesoare în cazul în care ar protesta… invocând „lipsa de interes pentru studiu”, oare ce finalitate ar avea?”

Acesta este comentariul unei doamne profesor de la liceu și care, atunci când doamna cu sinecura a sugerat pe facebook să îmi trimită niște rahat la Timișoara (la asta pare a fi competentă), a recompensat-o cu un like. Din punctul meu de vedere, acest comentariu este o altă ramă în care să fie încadrat protestul elevilor, una în care de această dată să nu mai fie fumatul, ci notele la învățătură.

Păi care profesori să protesteze, doamnă? Cei care spun că nu se bagă pentru că mai au câțiva ani până la pensie, cei care sunt terorizați și spun că atunci când o văd pe doamna director simt organic frica ca un ghem în stomac, îmbolnăvindu-se, ori cei care se detașează la alte licee din cauza a ceea ce se întâmplă în școală (trei până acum din câte am înțeles de la anul)?

Dacă trebuie un protest al profesorilor și credeți că ajută, de ce nu? Orice metodă prin care s-ar obține ca măcar un elev să promoveze la bacalaureatul din acest an este bine venită. Dar ajută? Ori ajută respectul pentru elev, încurajarea acestora prin aprecierea oricărui progres la învățătură, cunoașterea problemelor lor, dar mai ales, modele de comportament pe care să le găsească la profesori și pe care să le urmeze?

6. Cine formează caractere?

Școala ar trebui să formeze caractere puternice. Dar cine dintre profesori să dea lecții despre așa ceva dacă majoritatea lor stă cu capul plecat de frică, cei capabili pleacă, ori dispar prin epurări politice pentru a introduce în liceu activiști de partid, fără competență și experiență didactică sau managerială? Despre caracter nu sunt eu în măsură să mă pronunț în cazul nimănui, evident, dar oare un protest nu arată că acești copii au ales să se exprime și să ia atitudine, așa cum niciun profesor nu a făcut până acum?.

Să mai spun că, întrebând doamna director adjunct despre ce se întâmplă în școală, mi-a spus că nu poate da informații, sub incidența sancțiunii desfacerii contractului de muncă, pentru că în fișa postului are interdicția de a oferi informații din interiorul liceului? Sau că doamna director, cea care probabil ar avea voie să dea aceste informații, mi-a spus că nu vrea să apară în „mizeria” de gazetă? Și care probabil m-ar minți așa cum face de obicei?

Pentru toate astea, și multe altele, de ce profesorii nu protestează, doamnă profesoară? Întreb.

Foto: Freepick


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandari

Scrie un comentariu

* Prin trimiterea comentariilor esti de acord cu politica de confidentialitate privind prelucrarea datelor personale.

Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate