Mâine, 30 aprilie 2025, Consiliul Local Stâlpeni este convocat să aprobe un regulament privind funcționarea stațiilor de reîncărcare pentru vehicule electrice și hybrid plug-in din comună. Inițiativa de HCL aparține primarului Șerbănoiu, iar regulamentul încearcă să detalieze cadrul legal, modul de operare prin platforma PlugPoint, amplasarea stațiilor și principiile de funcționare.
În prezent, primăria deține un singur autovehicul electric, o Dacia Spring, achiziționată cu ajutorul voucherelor obținute prin programul Rabla, după casarea unei Dacii 1300. Cât despre microbuzul electric promis pentru transportul elevilor, acesta nu a fost încă livrat, iar șansele ca acesta să fie distribuit de autorități primăriei Stâlpeni scad, deoarece fondurile europene destinate acestor achiziții sunt blocate, din cauza întârzierii reformelor asumate prin PNRR de guvernul Ciolacu.
La o primă vedere, demersul aprobării acestor stații pare unul pozitiv și că prin acesta, comuna Stâlpeni face un pas spre viitorul mobilității verzi, promovând reducerea emisiilor și accesul la tehnologii moderne. Stațiile, instalate în două puncte-cheie din satul Livezeni, lângă școală și la târgul săptămânal, probabil sunt deja funcționale și pot oferi atât încărcare rapidă, cât și normală.
Finanțarea a fost realizată din fonduri europene, ceea ce obligă administrația locală la o gestionare riguroasă și transparentă a acestor echipamente. Proiectul (I.3 „ Reabilitarea moderată a clădirilor publice pentru a îmbunătăți serviciile publice prestate la nivelul unităților administrativ-teritoriale” I.1.3 – Asigurarea infrastructurii pentru transportul verde – punct de reîncărcare vehicule electrice. Prin apelul PNRR/2022/C10/I3, PNRR/2022/C10/I1.3, Runda 1) a dus la semnarea Contractului de finanțare nr. 5419 din 16 ianuarie 2023 și execuția lucrărilor.
Totuși, în forma actuală, regulamentul ridică o serie de întrebări și potențiale probleme care ar trebui clarificate înainte de adoptare:
- Cine răspunde efectiv de buna funcționare a stațiilor?
Regulamentul menționează un „operator economic” care să asigure mentenanța prin PlugPoint, dar nu precizează numele acestuia, condițiile contractuale sau garanțiile privind intervențiile în caz de defecțiuni. Într-o comună în care deseori lipsa supravegherii și a întreținerii duce la degradarea investițiilor publice, iar acest aspect nu poate fi tratat superficial. - Cum este asigurată integritatea echipamentelor?
Nu se menționează existența unui sistem de supraveghere video sau a unor măsuri clare de descurajare a vandalizării sau folosirii necorespunzătoare. Într-un spațiu public fără pază și cu un grad redus de monitorizare, astfel de stații pot deveni rapid nefuncționale, iar banii investiți până acum să fie irosiți. - Care este prioritatea de utilizare în cazuri speciale?
Una dintre cele mai mari omisiuni ale regulamentului este lipsa unei prevederi clare privind prioritatea pentru vehiculele publice esențiale, cum ar fi viitorul microbuz școlar electric, promis sau deja achiziționat de administrație. Acest vehicul ar trebui să aibă acces garantat și prioritar la încărcare, pentru a nu pune în pericol programul elevilor, mai ales în zone în care alternativele de transport sunt inexistente. - Ce se întâmplă cu cei care ocupă abuziv locurile de încărcare?
Regulamentul definește staționarea ca fiind „imobilizarea voluntară pentru peste 5 minute după încărcare”, dar nu precizează sancțiuni, metode de constatare sau autoritățile competente să intervină. Fără astfel de prevederi, locurile pot fi ocupate abuziv de mașini convenționale sau de șoferi neglijenți. - Tarifele de utilizare sunt reglementate?
Documentul nu spune nimic despre eventuale costuri pentru utilizatori sau despre modul de tarifare. Este important ca locuitorii să știe dacă încărcarea este gratuită, subvenționată sau dacă tariful este stabilit de operatorul platformei PlugPoint, fără control local. Lipsa unei reglementări în acest sens poate duce la neînțelegeri sau chiar abuzuri. - Stațiile acoperă cu adevărat întreaga comună?
Deși se afirmă că stațiile sunt amplasate „pe arterele principale ale comunei pentru a acoperi necesarul”, realitatea este că ambele sunt instalate în satul Livezeni. Restul satelor (Rădești, Stâlpeni, Oprești, Pițigaia, Ogrezea sau Dealu Frumos) nu beneficiază de infrastructură de acest tip, ceea ce poate accentua discrepanțele în dezvoltarea locală.
Prin urmare, inițiativa este una binevenită și indică un interes real pentru viitor, dar forma actuală a regulamentului pare făcută pe repede înainte, fără consultarea comunității și fără o gândire strategică clară asupra utilizării stațiilor. Ar fi util ca proiectul de hotărâre să fie amendat mâine cu precizări concrete privind mentenanța, prioritățile de încărcare, sancțiunile pentru abuzuri și extinderea echitabilă a infrastructurii în toată comuna. Doar așa investiția europeană poate fi protejată și transformată într-un real beneficiu pentru locuitori.
Foto: Freepik
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News