Am citit un „articol” care dorea să reflecte activitatea Consiliului Local Stâlpeni și, din respect pentru cetățenii acestei comune, simt nevoia să aduc câteva clarificări esențiale. Departe de a răspunde în același ton de dezinformare, consider că adevărul merită spus cu calm, dar cu fermitate, pe baza faptelor și a documentelor existente. Dacă aș fi fost întrebat, le-aș fi enumerat celor de la publicația VCS inițiativele mele legislative din Consiliul local, proiecte care au fost asumate și de colegii mei de la PNL și candidatul independent Anghel Eduard.
Activitate constantă, nu „inspirată”
Afirmația potrivit căreia în ultimul an aș fi depus doar două proiecte de hotărâre este falsă și nedreaptă.
Activitatea mea în cadrul Consiliului Local Stâlpeni s-a bazat pe documentare, analiză tehnică, consultare publică și nu în ultimul rând, pe dorința de a propune soluții viabile pentru comunitate – nu simple texte de bifat în ședințe.
Proiectele mele nu au fost „inspirate” din altele, ci au fost concepute integral, fundamentate pe legislație, indicatori economici și analize concrete, unele dintre ele vizând chiar corectarea unor disfuncționalități moștenite. Fiecare inițiativă a fost depusă cu un scop clar, fie eficientizarea activității publice, fie creșterea transparenței, fie reducerea cheltuielilor sau protejarea interesului cetățenilor.
Despre „analize reale” și competență
Am făcut deja analize de cost detaliate, nu declarații. De exemplu, în cazul proiectului de modernizare a halei din târg, am demonstrat, cu cifre și documente, că valoarea estimată de Primărie, 874.135 lei, era cu peste jumătate de lei mai mare față de costul real, rezultat din oferte concrete și calcule tehnico-economice (de aprox. 340.000 lei). Asta nu înseamnă „opoziție politică”, „circ” sau „scandal” cum își imaginează autoarea articolului, ci profesionalism și responsabilitate față de banul public. In cazul proiectului de digitalizare primărie, am scris deja suficient, cu detalii (link).
Despre indemnizații și rezultate
Afirmația potrivit căreia „toți consilierii sunt plătiți fără rezultate vizibile” este un mod superficial de a discredita întreaga activitate a Consiliului local Stâlpeni. Pentru unii, rezultatele se măsoară în afișe și fotografii, pentru alții, în muncă nevăzută. Proiecte redactate, verificări financiare, propuneri depuse, timp consumat în ședințe, analiză de bugete și documentații. Cred că, pentru o informare corectă, domnișoara redactor ar fi putut să mă întrebe direct, nu să insinueze că primesc bani de indemnizație stând degeaba.
Despre „sloganuri și lozinci”
Nu am nevoie de sloganuri. Am venit cu soluții concrete, cu propuneri de HCL-uri redactate integral (nu doar simple idei în 5 rânduri), cu documentații și fundamentări tehnice și financiare. De la digitalizarea serviciilor publice, la iluminatul inteligent sau propunerea de transformare a pieței într-o societate administrată de Consiliul Local, fiecare proiect a fost construit pentru eficiență și sustenabilitate, nu pentru imagine.
Despre respectul față de cetățeni
Comunitatea din Stâlpeni nu are nevoie de etichete și atacuri personale. Are nevoie de administratori asumați și competenți, de consilieri care citesc proiectele înainte de a le vota și de decizii bazate pe date reale. Dacă am ales să vorbesc public, am făcut-o pentru că cetățenii au dreptul să știe adevărul complet, nu varianta cosmetizată a Primăriei, prin VCS.
În locul cuvintelor mari, prefer faptele. Și pentru că transparența nu se afirmă, ci se dovedește, mai jos regăsiți lista completă a proiectelor depuse – fiecare însoțit de scop, argument și beneficiu concret pentru cetățeni.
Proiectele de HCL depuse și potențialele lor beneficii
1. Indicatori de urmărire și gestionare a comisiilor de specialitate, pentru creșterea transparenței și a eficienței deciziilor. Respectiv stabilirea de indicatori măsurabili pentru activitatea fiecărei comisii. Exemplu, timpul de soluționare a plângerilor, numărul proiectelor analizate, gradul de implementare a propunerilor.
Conform Codul administrativ (OUG 57/2019), comisiile de specialitate ale consiliului local trebuie să funcționeze pe domenii distincte și să aibă rol consultativ clar definit; prin propunerea mea, se urmărea tocmai aplicarea acestor principii, pentru o activitate coerentă și verificabilă.
Transparența decizională nu este doar o chestiune morală, ci o obligație legală prevăzută de Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică.
2. Stabilirea comisiilor de specialitate în funcție de domeniul de activitate, pentru a evita amestecarea culturii cu urbanismul sau a economiei cu activitățile religioase, cum se întâmpla anterior. Și chiar în acest moment, pentru cǎ proiectul de HCL nu a fost agreat de cei cu „vechime și experiență” în administrația publică locală.
Primul pas logic într-o administrație funcțională este separarea activităților pe domenii: economic, juridic, cultural, educațional etc. Comisiile aveau și au în continuare, un caracter amestecat, deoarece se discută în aceeași ședință probleme economice, aspecte juridice și altele. Prin propunerea mea, am fi reușit organizarea clară pe 5 comisii specializate, fapt care ar fi dus la un proces decizional mai coerent și mai responsabil („nici cei din administrația locală a unui oraș nu au 5 comisii, cum să avem noi?”).
3. Constituirea unei echipe de teatru pentru elevi, coordonată de un profesor, ca formă de educație culturală și socială.
Acesta ar fi fost un proiect cu impact educațional și cultural, care ar fi adus elevii și profesorii împreună, oferindu-le ocazia să participe la activități creative, spectacole și festivaluri. Această inițiativă era menită să folosească Căminul cultural Livezeni, clădire care astăzi stă aproape permanent închisă, fără activități reale.
4. Transformarea pieței în societate comercială. Am propus transformarea pieței din Stâlpeni într-o societate comercială administrată de Consiliul Local, similară structurii SC Apa Serv Top Stâlpeni SRL, pentru a permite o administrare modernă, deschisă investițiilor, dar păstrând tradiția târgului.
Aceasta ar fi permis:
- atragerea de investiții private fără cheltuieli directe din bugetul local;
- gestionarea profesionistă a spațiilor comerciale;
- crearea de locuri de muncă;
- creșterea veniturilor proprii ale comunei.
Nu am fost lăsat nici măcar 1 minut să explic proiectul („noi nu stricăm tradiția!”). Nu înainte ca primarul să citească un articol chiar din VCS cât de „tradițională ” este piața și de ce nu trebuie schimbat nimic. Coincidență, desigur. Astfel că, în locul acestei soluții moderne, s-a venit acum cu o propunere de hală de 874.135,04 lei pentru 10 comercianți. Peste 17.500 de euro/comerciant, o sumă colosală, de care ar fi beneficiat familia unui consilier local care, așa cum era normal în situații în care cineva are beneficii, ar fi trebuit să se abțină de la vot.
5. Organizarea licitației publice cu strigare pentru închirierea pășunilor aflate în domeniul privat al Comunei Stâlpeni, exclusiv pentru fermierii locali. Iată ce am propus:
„Art. 2. a) La licitație pot participa doar crescători de animale asociații, persoane fizice sau juridice cu domiciliul/ sediul înregistrat în Comuna Stâlpeni, care dovedesc calitatea de fermier activ și dețin animale înregistrate în Registrul Național al Exploatațiilor (RNE). b) După epuizarea solicitărilor crescătorilor de animale din localitate, primăria va organiza licitații pentru suprafețele disponibile și pentru crescători de animale asociații, persoane fizice sau juridice cu domiciliul/ sediul înregistrați în afara comuna Stâlpeni.” – copie din HCL-ul depus (a se vedea și calculul suprafețelor deținute de UAT Stâlpeni, o atribuire corectă în funcție de numărul de animale deținute/ tipul acestora și suprafața totală disponibilă (prin acest calcul corect și transparent toți fermierii ar fi intrat în posesia suprafeței corecte pentru pășunat.
Ca o remarcă la comentariul de pe Facebook, citez: „majoritatea fermierilor nu o sa uite ce s-a intamplat când a fost batjocoriṭi de dommul Cuṭic împreunǎ cu colegii săi si domnul Enache” … Enache știe să analizeze, să calculeze, să facă proiecții corecte și să fie imparțial.
Eu înțeleg că e posibil ca până acum atribuirea sǎ fi fost făcută „pe ochi frumoși/ pe cunoștințe”, dar aceste lucruri se pot schimba; cei nedreptățiți sunt de fapt cei ce n-ar mai fi primit același „tratament preferențial”.
6. Proiect pentru digitalizarea societății de apă, cu soluții IT moderne, adaptate nevoilor reale. Este vorba despre implementarea unui sistem digital de transmitere a indexului de apă, respectiv citire apometre de la distanṭǎ, de către beneficiarii serviciului public de alimentare cu apă, gestionat de SC APA SERV TOP STÂLPENI SRL
7. Instalarea de panouri fotovoltaice la societatea de apă, pentru reducerea costurilor de energie și sustenabilitate. Acest proiect, urmărește scăderea costurilor de exploatare ale societății și reducerea presiunii asupra prețului apei pentru populație. Soluția permite ca în 3-4 ani investiția să se amortizeze integral, iar economiile să se regăsească în facturile cetățenilor.
Digitalizarea serviciilor publice nu este un moft, ci o necesitate. Prin implementarea apometrelor inteligente și a plăților online, cetățenii ar avea servicii mai rapide și mai transparente, iar societatea de apă ar reduce pierderile și costurile administrative.
8. Măsuri de redresare a societății de apă, pentru controlul cheltuielilor și optimizarea serviciilor:
Am propus un set de măsuri pentru redresarea financiară a societății de apă, inclusiv instituirea de măsuri de conformare la plată pentru rău-platnici, astfel încât operatorul să nu mai fie împins anual în pierdere. Toate aceste proiecte au vizat transparența, eficiența și stabilitatea financiară a serviciilor publice și au fost votate de consiliul local (link).
9. Instituirea de măsuri de conformare la plată pentru rău-platnici, pentru a proteja bugetul firmei și a evita blocajele financiare – etape graduale de acțiune pentru restanțieri.
10. Monitorizarea concentrației de clor în apa potabilă, prin metode manuale sau automate (proiect pregătit, dar neînregistrat oficial deoarece am descoperit că instalațiile automate există, dar nu sunt folosite). Ideea mi-a apărut după observarea celor 2 postări pe FB:
În HCL am propus achiziționarea și utilizarea unor teste rapide de clor (benzi de testare pentru clor rezidual, kit-uri calorimetrice DPD, fotometru portabil etc.) pentru verificarea concentrației de clor rezidual liber.
În urma analizelor făcute, am descoperit că toate bazinele de apa potabilă sunt prevăzute cu instalații automate de clorinare, dar nu au fost niciodată puse în funcțiune, deși au fost recepționate ca fiind operaționale. În prezent, dozarea substanțelor se face manual, „la ochi”, fără control automat al concentrației.
Această situație ridică serioase semne de întrebare privind respectarea condițiilor de siguranță sanitară. Am transmis o adresă oficială către administrația publică, solicitând ca Administratorul Public să explice de ce aceste echipamente, achiziționate din bani publici, nu funcționează și care este responsabilitatea legală în acest caz (vezi document anexat).
11. Am scris și un PHCL privind asigurarea mesei calde pentru elevii din unitățile de învățământ din comuna Stâlpeni, complet, însă nu l-am depus pentru cǎ am observat cǎ, a fost depus de Daniel Dobriṣan cu câțiva ani în urmă. Recunosc că aici am greșit, pentru că proiectul meu ar fi avut cu siguranță altă formă și alte șanse de implementare.
Alte aspecte ale activității mele de consilier local
Despre taxa de gunoi și cum se manipulează informația
În ultima ședință, s-a propus creșterea taxei pentru gunoi. Argumentul primăriei a fost că majorarea reprezintă doar diferența de TVA – de la 19% la 21%. Toți consilierii își exprimaseră votul până în momentul în care mi-a venit rândul sǎ votez ṣi am spus „mǎ abtin, pentru cǎ …”.
După o analiză rapidă, am demonstrat că diferența reală de creștere era de 11,25%, nu 2%, cum s-a transmis. Am fost ultimul care a votat, dar intervenția mea a determinat reluarea votului și reconsiderarea deciziei, evitând astfel o creștere nejustificată a costurilor suportate de cetățeni.
A fost un exemplu clar despre importanța unei gândiri critice și a unei minime analize economice înainte de a lua o decizie care afectează întreaga comunitate.
Despre proiectele în lucru și direcția viitoare
Am pregătit alte trei proiecte de HCL, aflate în stadiul de așteptare pentru depunere (toate proiectele, enumerate până acum, sunt complete și sunt dispus sa le fac publice dacă cineva se îndoiește de cele afirmate):
- Activități sportive lunare pe terenul sintetic de la Școala Livezeni, destinat comunității și tinerilor;
- Ateliere de formare profesională pentru tineri și șomeri;
- Centrul de recreere pentru seniori, care ar da o nouă viață Căminului Cultural Livezeni.
Toate aceste propuneri urmăresc un singur scop: o administrație care lucrează pentru oameni, nu pentru interese personale. Fiecare dintre aceste inițiative are un beneficiu concret pentru cetățeni — fie prin reducerea cheltuielilor, fie prin creșterea transparenței sau a calității vieții.
Despre transparență și responsabilitate
Ca ales local, consider că administrația trebuie să fie un partener al cetățenilor, nu o instituție care ascunde cifre și decizii în spatele lozincilor politice. Niciun proiect nu trebuie respins doar pentru că nu vine „din partea potrivită”. Toate inițiativele mele au fost construite pe documente, calcule și exemple concrete, nu pe promisiuni politice. Toate au fost despre comunitate, eficiență și respect față de banul public.
Transparența nu este o opțiune, ci o obligație legală și morală. Cetățenii au dreptul să știe ce se propune, cât costă, și cine votează pentru sau împotrivă. Numai așa putem avea o administrație locală modernă, eficientă și demnă de încrederea celor care ne-au ales.
Despre valoarea timpului și motivația reală
Indemnizația unui consilier local, de 635 lei lunar net, este, în mod obiectiv, una simbolică. Raportată la timpul alocat documentării proiectelor, analizării bugetelor, consultării legislației, redactării de propuneri sau participării la ședințe, suma devine pur formală. Un consultant economic sau tehnic, pentru aceeași muncă, ar primi de câteva ori mai mult, iar eu, ca inginer, economist și doctor în ambele domenii, știu foarte bine care este valoarea reală a acestor ore.
Dacă nu mă credeți, verificați cu câți bani de la bugetul local contractează primăria Stâlpeni astfel de servicii de specialitate. Cele care sunt publice, pentru că pe site-ul primăriei nu mai sunt actualizate din 9 mai 2024, deși am cerut în ședințe, alături de consilierii PNL și candidatul independent Anghel Constantin, să fie actualizate. Dar tocmai acest aspect subliniază esența demersului meu: nu fac politică pentru indemnizație, ci administrație pentru responsabilitate.
Nu urmăresc un beneficiu personal, ci corectitudinea deciziei publice. Timpul și competența investite în această activitate sunt, poate, cea mai clară dovadă că nu mă ghidez după avantaje, ci după principii. Cei care reduc activitatea unui consilier la 635 lei pe lună, fie nu înțeleg valoarea muncii unui consilier responsabil și asumat beneficiului comunei, fie o disprețuiesc. Eu aleg să o ofer în serviciul comunității, nu să o monetizez.
Când pretinzi că reprezinți vocea oamenilor, primul pas este să te asiguri că spui adevărul. Orice articol care induce cetățenii în eroare devine doar propagandă, nu informare. Presă locală responsabilă ar trebui să verifice faptele, nu să amplifice zvonurile. Ruușinică!
P.S.
La rubrica „diverse” a fiecărei ședințe CL am solicitat: cheltuielile la zi (o listă cu cheltuielile curente ale administrației locale) și n-am primit niciun răspuns. Cum sǎ construiești o proiecție a viitoarelor cheltuieli/ investiții, când nu cunoști ce trebuie să plătești lunar (care sunt „facturile curente”). De asemenea, am solicitat oferta tehnică pentru proiectul de iluminat inteligent … credeți că am primit ceva?! (link) … si multe altele, pe care le puteți regăsi în înregistrările video ale ședințelor CL.
Poți scrie proiecte, poți veni cu soluții, dar nu poți forța interesul celor care nu-l au. Dincolo de funcții, diferența o face buna-credință și aceea nu se votează, se dovedește.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


