Începând cu luna iulie 2025, România va introduce o taxă de poluare auto care ar putea afecta puternic mediul rural, acolo unde majoritatea veniturilor sunt la limita subzistenței, iar mijloacele de transport sunt esențiale din cauza distanțelor mari de parcurs și a lipsei transportului în comun.
Conform Ziarului de Iași, propunerea aparține lui Mihai Bordeanu, Managing Director al Dacia South Eastern Europe, care susține că o astfel de măsură este necesară pentru „descurajarea utilizării rablelor” și pentru reînnoirea parcului auto național.
Vestea proastă este că taxa anuală estimată pentru autoturismele vechi, sub norma de poluare Euro 3, poate ajunge la 1.900 lei. Concret, un șofer dintr-o comună precum Stâlpeni, care deține o Dacie veche de 20 de ani pentru a merge zilnic la muncă sau la piață, va fi obligat să plătească o sumă anuală aproape echivalentă cu pensia sa, ori dacă nu are venituri, comparabil ajutorul social lunar al unei familii.
Măsura va avantaja, în schimb, producătorii auto precum Dacia. Angajații uzinei din Mioveni, inclusiv cei din Stâlpeni, ar putea beneficia de creșteri salariale din cauza unei posibile cereri mai mari pentru autoturismele noi cauzată de această nouă taxă, întrucât presiunea fiscală va forța populația să înlocuiască mașinile vechi.
În teorie, reînnoirea parcului auto înseamnă vânzări mai mari, producție crescută și, implicit, profit pentru companie. Însă în mediul rural, unde accesul la credite este dificil, iar veniturile sunt reduse, această ecotaxă riscă să devină o povară greu de suportat în lipsa unor soluții alternative.
Locuitorii din sate nu își permit mașini electrice sau hibride, iar transportul public, așa cum spuneam, este aproape inexistent. În lipsa unor programe concrete de subvenții precum „RABLA” sau de creditare avantajoasă, asociate unor casări de autovehicule vechi și uzate, această măsură ar putea izola și mai mult comunitățile rurale, forțând mulți cetățeni să circule fără a-și plăti impozitul sau să renunțe complet la mobilitate.
În timp ce autoritățile justifică taxa prin angajamentele din PNRR și necesitatea reducerii emisiilor, realitatea socială nu poate fi ignorată, România neavând resursele Germaniei, spre exemplu. Pentru ca măsura să fie echitabilă, e nevoie de compensații reale și accesibile pentru cei vulnerabili. Altfel, riscăm ca o politică verde să devină una profund nedreaptă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News
3 comentarii
ar fi bine să mai scăpăm de tarabele astea care poluează
mulţi au uitat să mai meargă pe jos, sau să mai folosească o bicicletă, am vecini care uzează de maşini pentru mai puţin de 2 chilometri.
şi pentru asta sunt de acord cu acel domn.
kilometri am vrut să spun, alţii nu se multumesc cu o maişină veche au şi câte două, trei rable.
De acord cu dvs. până la un punct. Acela al legăturii dintre managerul unui producător auto și creșterea artificială a cererii prin această taxă, în favoarea unor fabrici precum Dacia.