[PROSTIA ȘI PRIMEJDIILE EI] O meditație cu gravitatea unui teolog și sarcasmul unui român sceptic

Scris de Redacția
182 vizualizări

Într-o epocă în care oamenii își aprind opaițele rațiunii pentru a risipi întunericul ignoranței, nu pot decât să mă înclin cu o amuzată tristețe în fața unui inamic vechi și tenace: prostia. Nu vă grăbiți să credeți că mă refer la simpla neștiință – aceasta se poate vindeca, uneori chiar cu o carte bună și un ceas de reflecție. Nu, eu vorbesc despre prostia aceea profundă, aceea care nu ține de lipsa de minte, ci de abandonul ei voluntar.

Un anume domn Bonhoeffer, un spirit demn de toată stima, căci a îndrăznit să gândească liber chiar între zidurile unei închisori naziste, a avut curajul să spună că prostia este mai primejdioasă decât răutatea. O afirmație care, recunosc, mi-ar fi plăcut să-mi aparțină! Răutatea poate fi identificată, combătută, poate chiar reeducată. În schimb, prostia – acea infecție morală – se închide ermetic în certitudinile ei și privește argumentul cu aceeași suspiciune cu care inchizitorul privea o teză a lui Galileo.

Ce este de făcut cu omul care, fără a fi lipsit de minte, refuză cu obstinație să o folosească? Acesta nu doar că se încrede în absurdități, dar le proclamă cu fanatism. Mai grav, o face cu seninătate. Cu cât e mai sigur pe el, cu atât e mai greu să-l clatini. Răul făcut de un răufăcător are cel puțin logica interesului personal. Răul făcut de un prost este absolut, căci vine dintr-o convingere profundă că face binele.

Și, vai!, cât de repede se răspândește prostia în mulțimi! Acolo, individul cedează nu în fața tiraniei, ci a confortului. Gândirea devine o povară, iar lozinca – un colac de salvare. Astfel, omul devine nu doar neputincios, ci periculos: un instrument al celor care gândesc în locul lui. Și ce le mai place tiranilor asemenea oameni!

Să nu ne înșelăm: nu educația, în sensul în care o înțeleg academicienii cu peruci, este leacul acestui flagel. Nu, domnilor! Nu prin lecții de logică și exerciții de silogism se vindecă omul de prostie. Ci printr-un act de curaj, prin recâștigarea libertății interioare, prin refuzul de a gândi la unison cu gloata.

În concluzie, dacă ar fi să parafrazez cu stil galic pe distinsul Bonhoeffer, prostia este o formă de sclavie voluntară, o renunțare la demnitatea rațiunii. Și cum bine știm, acolo unde rațiunea tace, domnește întunericul, fie el religios, politic sau doar social.

Așadar, să aprindem din nou lumina rațiunii și să păzim cu gelozie acel drept sacru de a gândi. Căci, vai nouă!, nu răul conștient ne va pierde, ci prostia entuziastă care-l aplaudă.

Foto: Freepik


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandări

Scrie un comentariu

*Prin trimiterea comentariilor, ești de acord cu politica de confidențialitate privind prelucrarea datelor personale.


Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate