Mocănița de pe Valea Hârtibaciului este pregătită să revină la viață, după o pauză de o sută de ani scrie site-ul Aktual24, citând Ora de Sibiu. Această veche cale ferată îngustă, primește o locomotivă cu abur adusă din Marea Britanie și va pleca pe traseu sâmbătă, 09.09.2023, din Gara Cornățel.
Locomotiva engleză a fost adusă în țară cu ajutorul unui TIR, stârnit întrebări cu privire la decizia de a nu folosi locomotive românești. Conform celor de la Asociația „Prietenii Mocăniței”, această opțiune a fost determinată tocmai de refuzul CFR de a le pune la dispoziție una din locomotivele cu abur aflate în muzeul din Depoul CFR.
Mihai Blotor, cel care a pus în mișcare mocănița sibiană, a declarat: “Lumea se întreabă de ce aducem tocmai din Anglia și nu le folosim pe ale noastre. De trei ani am avut solicitări la Ministerul Transporturilor, dar nu am primit niciun răspuns, nici măcar un număr de înregistrare. Preferă să lase locomotivele să ruginească.”
Cu toate acestea, reîntoarcerea mocăniței pe șinele românești este un moment deosebit, întrucât este dovada că se poate reînvia acest tip de transport, în interes turistic, pe teritoriul României. Această locomotivă va tracționa trenurile în cele zece curse programate pentru acest weekend, cu plecare din gara Cornățel din județul Sibiu, și se așteaptă să fie admirată de către entuziaști și pasionați.
Calea ferată îngustă Sibiu-Agnita reprezintă o parte din fosta linie care conecta Sighișoara de Sibiu, prin Agnita. Construită între 1895 și 1910, mocănița a fost în funcțiune pe întreaga sa lungime până în 1965, când sectorul Sighișoara-Agnita a fost închis, ulterior fiind închis tot traseul în 2001.
Pentru Stâlpeni, o localitate care a avut o societate de cale ferată forestieră funcțională până în 1998, acest eveniment ar putea deschide perspective interesante. Deși șinele nu mai există sau sunt doar parțial prezente, iar terenurile au fost reamenajate în alte scopuri, posibilitatea de a reactiva mocănița în această zonă merită atenție.
O cale ferată forestieră funcțională, similară celei de la Vișeu de Sus, ar putea fi un simbol local important și o atracție turistică valoroasă. Ar fi un prilej de a aduce la viață amintirile vechilor trenuri cu abur și de a recrea atmosfera din timpurile bunicilor noștri.
Întrebarea care rămâne deschisă este: dacă acest proiect a fost posibil în alte locuri, de ce nu și la Stâlpeni? Reînvierea tradiției mocăniței poate reprezenta nu doar o oportunitate de dezvoltare locală, ci și o modalitate de păstrare a istoriei și de promovare a culturii feroviare în România. Este un proiect demn de luat în considerare și care ar putea contribui la revigorarea comunității și la atragerea de turiști în această zonă pitorească.
Foto: Aktual24
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News