Dezinformarea reprezintă orice intervenție asupra elementelor de bază ale unui proces de comunicare, intervenție ce modifică deliberat mesajele vehiculate cu scopul de a determina în receptori anumite atitudini, reacții, acțiuni dorite de un anumit agent social. Încercam să explic aici despre implicațiile pe care le-a avut în răspândirea COVID-19, la care putem adăuga și ultima criză de carburant, cauzatoare de isterie în ultimele zile.
Pentru cine nu știe, în multe zone din țară, acum câteva zile oamenii și-au făcut stocuri de carburant, de teamă că prețul acesteia va crește la peste 11 lei/litru. Din câte înțeleg, aceasta isterie a fost declanșată de un lanț de benzinării care suferă momentan de un deficit de carburanți și a mărit prețul la Beiuș. Bănuiesc că tot ce a fost nevoie pentru ca isteria să ia amploare este ca cineva să răspândească o poză cu prețul mărit alături de un mesaj cauzator de panica, pentru ca tot romanul să se pună la coadă cu bidoane și damigene, ca să își facă stocuri de benzină și motorină pentru zile negre.
Pentru cine își mai amintește, cam așa s-a desfășurat și isteria de acum vreo doi ani, de la începutul pandemiei, când am golit rafturile de faină și alte alimente (printre care și hârtie igienică sau alcool medicinal), de teamă că acestea nu vor mai fi disponibile pe perioada carantinei. Aceasta a fost urmată de felurite probleme în lanțul de aprovizionare ale supermarketurilor, o lungă perioadă de timp, însă niciodată nu a existat o penurie de produse de bază.
Știu că majoritatea dintre noi ar putea să creadă că a cumpăra pe fond de panică este un comportament tipic românesc, dar oamenii din mai multe țări au făcut asta din cauza COVID-ului. Din punct de vedere psihologic, fenomenul se datorează percepției individuale că o criza umană va cauza indisponibilitatea unui produs (vezi COVID sau războiul din Ucraina și sancțiunile asupra Rusiei – unul dintre cei mai mari furnizori de carburant din Europa), dar și unei temeri de necunoscut, cauzată de emoții negative și incertitudini. Acest comportament oferă omului opțiunea de a scăpa de anxietățile provocate de mediul social de la momentul respectiv și îi oferă sentimentul de control asupra a ceea ce se întâmplă în jurul lui.
Oricât de justificate ar fi cumpărăturile din motive de panică, fiecare dintre noi suntem datori să ne folosim rațiunea și spiritul critic asupra acțiunilor pe care le întreprindem. Într-o eră în care informația este la vârful degetului, trebuie să începem să luăm în considerare cât de credibile sunt sursele din care ne luăm orice informație și, de ce nu, să verificăm de 2 ori inainte să întreprindem o acțiune bazată pe o informație primită în mediul online. Cine făcea asta ar fi aflat că prețul petrolului are o tendință de scădere.
Pe lângă asta, data viitoare când mai primiți vreun mesaj într-o notă panicoasă, poate ar fi OK să vă întrebați de unde știe Gigicu care va fi prețul benzinei mâine?
Mergând mai departe, în tragedia anului 2022, respectiv invadarea Ucrainei de către armata rusă, dezinformarea este parte integrală a războiului. Am găsit un articol foarte interesant scris de către cei de la Radio France Internationale Romania care explică clar miturile create de ruși pentru a-și justifica acțiunile desfășurate chiar la granițele României. Vă recomand din tot sufletul să îl citiți pentru a putea înțelege ce se întâmplă acolo și de ce. Dar și de ce este important să le fim de folos refugiaților ucraineni în aceste zile. Nu cred că este tragedie umană mai mare decât aceea de a fi nevoit să pleci din propria casă pentru a nu muri.
Daca doriti să ajutați refugiații Ucraineni din Romania, vă las mai jos câteva opțiuni:
După cum ați aflat deja, ONG-ul Stâlpeni Comuna Noastră are un nou site, unde puteți fi la curent cu privire la activitățile noastre: Asociația „Stâlpeni, comuna noastră!” | Organizație Neguvernamentală
Referințe:
- Dezinformarea – noua infodemie | Gazeta de Stalpeni (gazeta-stalpeni.ro)
- Manipulare prin mass-media – Revista Intelligence (sri.ro)
- EXPLICAȚIE oficială. De unde a pornit ”scânteia” care a provocat isterie în benzinării – Stiri din Mures, Stiri Targu mures – Liderul presei muresene (zi-de-zi.ro)
- The Psychological Causes of Panic Buying Following a Health Crisis (nih.gov)
- Prețul petrolului a scăzut din nou și se îndreaptă spre cea mai mare scădere din ultimele luni (fanatik.ro)
- Campania de dezinformare dusă de Rusia este controlată de stat (EU vs Disinformation) | RFI România: Actualitate, informaţii, ştiri în direct
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News