Deformarea realitatii si alegerile noastre gresite

Scris de Andrei Vacaru
1,3mii vizualizari

In majoritatea sondajelor realizate de-a lungul timpului, romanii afirma ca Romania se indreapta intr-o directie gresita. Ca distanta dintre politicienii care au un nivel de incredere foarte mic si cetateni este cat o prapastie. Si ca nimanui nu ii pasa de nevoile lui si ale celor din jur.

Asta pe de o parte. Pe de alta parte, suntem de cele mai multe ori sustinatori infocati ai unor partide, ai unor politicieni, ai unor ideologii, ori, dimpotriva, refuznici a ne mai uita si la analizarea a ceea ce se intampla in viata politica. Concluzionand, suntem dezamagiti, dar confuzi, partizani sau apatici. De ce oare?

Publicitatea mincinoasa

Ati cumparat vreodata ceva doar pentru ca ati vazut reclama la televizor si v-a convins? Dupa ce ati cumparat, ati fost multumiti de produs? Daca sunteti ca mine, ati cumparat si nu ati fost multumiti. Si eu am fost atras de reclama si mi-am dat seama abia dupa ce am platit pretul ca este una mincinoasa: fie produsul nu a fost cel sugerat, fie nu a meritat pretul platit, ori s-a defectat si a trebuit aruncat. Si la fel ca si mine, poate ca si voi ati fost mintiti. De fapt nu neaparat mintiti, ci ati fost subiectul unei deformari a realitatii” prin publicitate mincinoasa.

Ca imagine sugestiva, acest tip de deformare a realitatii prin publicitate negativa il gasiti in exemplul de mai sus: o martoaga prezentata drept cal de rasa. Martoaga A deformata in calul B si vanduta ca ceea ce nu este.

Ce ati cumparat daca ati facut prostia, ca si mine, sa credeti ce spune reclama? Martoaga A sau calul B?

Daca deschideti televizorul, veti vedea o multime de cai B prezentati ca fiind „cea mai buna razatoare”, „cei mai buni pantofi”, „cel mai bun aspirator”, ori suplimentul alimentar miraculos care vindeca durerea de spate sau creste potenta.

Conceptul a fost cumparat si de politicieni, aparand o noua profesie, aceea de „consilieri de imagine”: de regula marketeri sau jurnalisti care ofera servicii de publicitate mincinoasa. „Draga domnule politician X, daca veti lucra cu noi veti castiga alegerile”, au spus acestia. Sau nu doar draga domnule politician, ci chiar „draga partidule Z, cu noi veti castiga alegerile”. Si X sau Z au beneficiat de serviciile publicitatii mincinoase pentru a convinge electoratul ca voteaza cai de rasa si nu martoage politice.

Va aduceti aminte bannerele din campaniile electorale in care nu il mai recunosteati pe Tariceanu, atat de mult modificasera poza? Iar daca nu ati aruncat cumva flyerele pe care le-ati primit de la politicienii aflati in campanie si va uitati pe ele, veti vedea si alte personaje, la fel de bine transformate din martoage in cai de rasa.

Si poate acum intelegeti ca la urne este posibil sa fi votat o imagine care nu corespundea cu realitatea, o martoaga si nu un cal de rasa. Caz in care poate veti fi raspuns si dvs la sondajele acelea in care romanii sunt nemultumiti de directia in care se indreapta Romania.

Pai cu martoage la caruta nu prea ajungem departe. Si la Stalpeni parca asta se intampla, nu?

Kompromatul

Termenul reprezinta o tehnica bine pusa la punct de catre serviciile secrete rusesti si preluat ca metoda de anihilare a concurentei/opozitiei prin diversiuni si informatii false. Definitia kompromatului si mai multe informatii gasiti aici.

Ca sa fie si mai usor de inteles am realizat imaginea de mai sus. Cineva care nu este interesat sa plateasca publicitate pentru ca stie ca este cal de rasa si poate fi perceput astfel, ori cineva care si-a castigat o pozitie dominanta in piata si nu mai are nevoie de reconfirmare este compromis, cu rea credinta si prezentat ca fiind de fapt, o martoaga. Produsul, serviciul sau imaginea lor sunt puse sub semnul intrebarii, in cel mai bun caz, ori desfiintate prin doze de informatii false si adevarate, suficient de bine amestecate cat sa fie crezute: calul C devine astfel, prin kompromat, martoaga D. Pe care dvs. nu o veti mai dori, chiar daca este gratis, ori o veti ura din toata fiinta crezand cu toata convingerea ca e martoaga, nu cal de rasa.

Exemple de cai C deveniti prin kompromat martoage D sunt nenumarate: dintre cele mai recente vaccinul AstraZeneca, Vlad Voiculescu, Andreea Moldovan, Bill Gates, Uniunea Europeana, dar mai vechi, precum Proclamatia de la Timisoara – prezentata ca o incercare de a rupe Banatul de Romania -, Ion Ratiu – care nu mancase salam cu soia -, Regele Mihai – care plecase din tara cu vagoane de aur si era vandut strainilor -, Europa – care ne vrea colonie -, Laura Codruta Kovesi – care era sefa statului paralel -, … si lista poate continua.

De departe cea mai eficienta entitate media care se ocupa cu acest kompromat este Antena 3, televiziune care a pierdut pe banda rulanta procese in instanta cu multi dintre subiectii kompromatului facut de catre ei. Iata doar cateva exemple: Monica Macovei, Horia Georgescu, Laura Codruta Kovesi. Specific din nou, in instanta. Adica niste judecatori au verificat probele din dosare si au decis definitiv ca ce au spus cei de la Antena 3 au fost minciuni date pe post ca sa ii compromita pe cei vizati. Si ca trebuie sa plateasca pentru faptele lor. Cu bani care inseamna extrem de putin in raport cu cat sunt platiti pentru kompromat: mii de euro pe luna.

Ce alegem, asadar?

Si gazeta a scris despre anumite persoane care ocupa functii in administratia locala si nu laudativ. Este acesta un kompromat? Este singura dorinta a celui ce a scris astfel de articole aceea de a compromite persoana respectiva, scriind minciuni sau jumatati de adevaruri?

Raspunsul este nu. Gazeta de Stalpeni nu practica nici publicitate mincinoasa si nici kompromatul.

In primul rand pentru ca tehnica kompromatului se refera in cea mai mare parte la defectele personale, la nerealizarile sau deformarea realizarilor celui vizat, in timp ce noi am spus de atatea ori ca disociem persoana de functie. Ca vom critica intotdeauna incompetenta si reaua credinta, acolo unde ele exista, cu dorinta de a le indrepta in folosul oamenilor. Astfel nu ne vom lega niciodata de religia, sexul, etnia, statura, ori alte aspecte personale.

In al doilea rand pentru ca nu ne plateste nimeni sa scriem la gazeta. Nu avem interese ascunse si nimeni nu va scrie ca alesul de acum Y este rau, in timp ce el ar fi cea mai buna solutie.

Si nu in ultimul rand pentru ca vedem cum martoagele A sunt vopsite in cai de rasa pura B, in timp ce caii pur sange C sunt denigrati si zugraviti ca martoage D. Iar noi vrem sa va ajutam sa vedeti cine este cal pur sange si cine martoaga, nu punandu-va lupa unui anumit partid in fata ochilor, ci inarmandu-va cu metode simple, prin care sa decideti singuri cine este cal si cine martoaga. Asta doar daca va decuplati de sursele de publicitate negativa si kompromat si eliminati zgomotul de fond care sa va zapaceasca. Iar aceste metode sunt buna credinta si competenta, dar mai ales sa va uitati nu la ce spune cineva, nu la promisiuni, ci la fapte.

Doar asa vom putea pune caii la caruta Stalpeniului si nu ne vom mai plange ca nu mergem in directia cea buna.


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandari

Scrie un comentariu

* Prin trimiterea comentariilor esti de acord cu politica de confidentialitate privind prelucrarea datelor personale.


Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate