Urmează un articol lung, cu legături externe și date tehnice, dar pentru cei care nu vor să citească tot, la finalul articolului găsiți un mic rezumat al acestuia.
Există partide care plătesc pentru reclamă și publicitate?
Răspunsul este „Da, există”. Dintr-o investigație făcută de jurnaliștii de la RECORDER aflăm că toate partidele politice plătesc bani mulți, de ordinul milioanelor de lei, pentru ca presa (televiziuni, ziare sau site-uri de știri) să le presteze servicii de publicitate și reclamă. Vă invit să vizionați conținutul video pus la dispoziție în acel articol, edificator pentru cum partidele, din banii noștri, plătesc pentru imagine, dar veți vedea că nu se mulțumesc doar pentru atât.
Așa cum probabil bănuiți, aceste servicii sunt cel mai probabil o asigurare a unui „non-combat” din partea celei de-a patra puteri în stat care, în mod normal, ar trebui să informeze corect, să investigheze și să atragă atenția public atunci când constată abuzuri sau încălcări ale legii.
Ce se întâmplă când jurnaliștii sunt plătiți consistent de partide? Se perimează rolul presei, informațiile corecte nu mai ajung la cetățeni, iar investigațiile se fac superficial sau deloc. Ce înseamnă asta? Scăderea nivelului democrației și al statului de drept, deoarece uneia dintre cele 4 puteri din societate i s-au diminuat simțurile civice și i s-a atrofiat deontologia profesională, devenind aservită.
Iată ce spunea Cristian Andrei, unii dintre puținii jurnaliști care își respectă statusul și profesia, în România Liberă Europa:
Un telespectator care s-a uitat în 2021 la televiziunile din România nu își poate da seama când a urmărit o transmisiune plătită de un partid. Se poate constata o linie editorială a postului, dar fără o informare directă pentru telespectator.
Se cumpără publicitate și reclamă la Stâlpeni?
Mai întâi, sunt dator să precizez faptul că, la Gazeta de Stâlpeni nu se va proceda niciodată așa, nu vom fi plătiți pentru a scrie în favoarea cuiva sau în defavoarea adversarului cuiva, la ordin. Am spus-o imediat după înființare, în aprilie 2021, într-un articol denumit „Deformarea realității și alegerile noastre greșite” .
Revenind, haideți să ne întrebăm: se practică oare la Stâlpeni plata, din bani publici, pentru servicii de publicitate și reclamă? Pentru asta am verificat în singurul loc unde se găsesc partide în comună și bani publici, respectiv administrația locală. Și am luat la scotocit contractele pe care primăria Stâlpeni este obligată să le publice online.
Astfel am găsit în 2020 contractul nr. A28 din 02.03.2020 (îl găsiți aici, de la pagina 13) încheiat între Primăria Stâlpeni și Media Set Image SRL din comuna Bascov, reprezentată de Popa Mădălin, contract cu o valoare de 300 de lei/ lună pentru servicii publicitare și câte 70 de exemplare în fiecare lună din revista „Viața Satului Argeșean”. Veți spune că e puțin poate, citind că PNL, spre exemplu, plătește cu 1.000 de euro fiecare știre pozitivă despre partid, conform ultimei investigații, tot a celor de la Recorder.
Cine este domnul Mădălin Popa?
La o simplă căutare pe net găsim următoarele informații: revista „Viața satului argeșean” are în frunte o familie, un cuplu longeviv, format din Monica și Mădălin Popa, jurnaliști cu state vechi, Mădălin fiind directorul revistei „Viața satului”, iar soția sa, Monica, redactorul-șef (Universul Argeșean). Și că Mădălin Popa a fost redactor la ziarul Argeșul la „social”, la „politică”, la „anchete-investigații” și la suplimentul „Gogoașa înfuriată” (Ziarul Argeșean).
Pe scurt, un jurnalist care făcea pe vremuri investigație, care se ocupa de „gogoși înfuriate” și care acum prestează pentru primării servicii de reclamă și publicitate. Publicația, însă, la o primă vedere, la ce articole puteți citi pe site, pare o fițuică care găzduiește doar spațiu publicitar online și print pentru primării și alții, cu pretenție de presă de informație.
Spre exemplu, la o căutare după termenul „Primăria”, site-ul întoarce 50 de rezultate cu articole despre primăriile din Suseni, Cocu, Rociu, Căteasca, Valea Iașului, Schitu Golești, Buzoiești, Corbi și altele, iar la căutarea „PSD”, descoperim un număr de alte 50 de articole publicate doar luna aceasta. Semn că rețeta aplicată la Stâlpeni funcționează și cu alte primării, dar și cu politicieni de la județ.
O „executare cu caracter de regularitate”
Contractul din 2020 a fost prelungit cu un act adițional în 03.02.2021 (vezi aici, pagina 7), pentru încă 4 luni, logica acestui act adițional fiind întârzierea adoptării bugetului local în acel an post electoral. În acest document apare însă o frază care spune multe despre natura acestuia: o „executare cu caracter de regularitate”, ceea ce arată atât disponibilitatea primăriei de a apărea constant în publicația domnului Mădălin Popa, cât și disponibilitatea domnului Popa de a presta, tot regulat, servicii pentru primării. Evident contra cost.
Înțelegerea a fost prelungită și în 2021, după cele 4 luni, dar și în 2022, ultima dată prin contractul de prestări servicii nr. A154/240 din 02.06.2022.
Exemple de gogoși
Așadar 26 de articole publicate în 31 de luni, ceea ce înseamnă 31 x 300 /26 = 358 de lei pe articol. Plus câte 70 de ziare lunar, care nu ajung nici măcar la cei 151 de membri PSD cu care se lăudau în ultima ședință de partid.
Acum că ne-am lămurit cu banii, haideți să vedem ce prestează Media Set Image SRL de acești bani. Și am luat întâmplător un articol, cel publicat în 13 august 2022, unde domnul primar apare cu poză la birou, spunându-ne că:
În maxim două săptămâni, anunță șeful executivului, se va face recepția finală la Căminul Cultural Livezeni. ”Pentru a marca modernizarea acestui edificiu, vom organiza un spectacol la care este invitată întreaga comunitate. Suntem foarte mulțumiți de cum arată Căminul Cultural și cred că toată lumea va fi în asentimentul nostru. Este un obiectiv care ne va permite diversificarea activităților culturale în localitate”, afirmă primarul din Stâlpeni.
Păi nu este asta o gogoașă, una la care să te înfurii? A fost cineva dintre dumneavoastră invitat la recepția de la Căminul Livezeni? S-a tăiat panglica la „obiectiv” fără să apară în presă, măcar la Viața Satului Argeșean? Nu? A fost lumea să vadă cum arată căminul și a spus că este mulțumită de cum, după ani buni de prelungire a finalizării și aproape 350.000 de lei înghițiți, dacă nu mai mult, e minunat? Și-apoi, erau atâtea activități culturale în comună încât era necesară această investiție pentru diversificare?
Eu cred că de fapt tot ce scrie acolo este o gogoașă, bine plătită din banii publici. Nu?
Propunere pe care o fac Primăriei Stâlpeni
La o căutare pe site-ul Confidas, firma Media Set Image SRL, a avut în 2021 o cifră de afaceri de 211.490 de lei și un profit de 145.513 lei. Tot aici se mai precizează și faptul că are 106 contracte publice în derulare. Știind că în județul Argeș sunt 95 de comune din care 65 primari sunt membri ai PSD, un calcul simplu ne arată că 65 x 300 = 19.500 de lei/lunar, respectiv 234.000 de lei.
Și ar mai fi încă 109 – 65 = 44 de contracte. Semn că nu toate primăriile PSD au contracte încheiate cu Viața Satului, ori sumele diferă. Se aude domnule primar? Puteți face și dvs la fel și în compensare vă fac următoarea propunere:
Spuneam că Gazeta nu vinde publicitate. Da, avem bannere publicitare, dar numai gratuit și oferite celor care au ajutat pentru refacerea casei arse. Voi publica însă, cu titlu gratuit, textele pe care ni le va transmite primăria Stâlpeni, pentru a nu mai irosi bani publici. Evident, cu dreptul de a le comenta ulterior, în cazul în care în ele sunt strecurate gogoși pe care eu unul (și sunt convins că și alții) nu vrem să le înghițim.
Ce ziceți domnule primar? De acord? Cu banii ăia se poate face altceva mai util pentru comuna Stâlpeni. Sau credeți și dvs., ca și alții, că gazeta este o mizerie? Și că nu se compară cu „Viața satului”.
REZUMAT:
- – partidele plătesc pentru promovare și reclamă televiziunile, ziarele și site-urile online;
- – aceste finanțări perimează bunul mers al democrației și reprezintă un atac la statul de drept, prezumat a funcționa pe principiul separației puterilor în stat;
- – și primăriile procedează identic, cea din Stâlpeni nefăcând excepție;
- – firma cu care primarul Șerbănoiu a încheiat contract de reclamă și publicitate este administrată de cel care a redactat „Gogoașa înfuriată”;
- – din calculele de la ANAF, nu toate primăriile PSD din județ au contracte încheiate sau nu la aceleași sume cu „Viața Satului Argeșean”;
- – articolele publicate conțin atât promovarea primarului Gabi Șerbănoiu, cât și a PSD, iar în ele sunt adevărate „gogoși de presă”, scumpe și pe care le citește puțină lume;
- – propunem primăriei să renunțe la contract și publicăm noi textele în gazetă, în mod gratuit, cu dreptul de a le comenta ulterior, dacă includ gogoși;
- – costul unei gogoși de presă a fost plătit din bani publici cu suma de 358 de lei pe bucată.
Foto: Freepik
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News