După ani de așteptări, comuna Stâlpeni are, în sfârșit, un microbuz școlar propriu. Acesta a fost recepționat ieri, la doar 15 zile după aprobarea în Consiliul Local a postului de șofer, ocupat în urma unui concurs de domnul Ducoi Gheorghe. Evenimentul este, fără îndoială, unul important pentru comunitate și mai ales pentru elevii din comună, care au nevoie de condiții de transport mai bune, mai sigure și mai eficiente.
Dar, în spatele acestei vești bune, se ascunde o realitate administrativă care nu poate fi trecută cu vederea, oricât ar plăti din bani publici primarul Șerbănoiu ca aceasta să fie zugrăvită laudativ.
Comuna Stâlpeni a fost, ani la rând, singura din județul Argeș care nu a beneficiat de un microbuz școlar. În timp ce alte UAT-uri au reușit să obțină astfel de vehicule prin diverse programe naționale sau europene, administrația locală din Stâlpeni a ratat constant aceste oportunități. Situația a fost agravată în 2023, când comuna a fost eliminată dintr-un program de dotare cu microbuze finanțat din fonduri europene, deși ar fi trebuit să obțină un punctaj suficient pentru a fi selectată. Cauza? Erori administrative majore.
Potrivit informațiilor din acel moment, directoarea Liceului Tehnologic Stâlpeni, doamna Elena Postelnicu, a transmis primăriei Stâlpeni și aceasta, fără să verifice datele, Consiliului Județean Argeș date incorecte privind numărul de elevi care necesitau transport și distanțele de parcurs. Astfel, UAT Stâlpeni a fost depunctată și exclusă din programul de achiziție de microbuze. În același timp, alte localități mai mici sau cu mai puțini elevi au reușit să obțină fondurile necesare.
Ironia face ca în Consiliul Județean Argeș să activeze atunci doi reprezentanți ai localității, consilierul județean Nae Eugen (PNL) și vicepreședintele Marius Nicolaescu (PSD), fiul fostei directoare a Grădiniței cu Program Prelungit din Stâlpeni. Cu toate acestea, sprijinul politic nu a fost suficient pentru a corecta erorile de fond. Noroc cu un alt program de dotare, care și-a arătat pentru Stâlpeni efectele abia astăzi, la aproape doi ani distanță.
În lipsa unui microbuz școlar propriu, Primăria a continuat să cheltuie an după an sume considerabile pe servicii externalizate de transport școlar. Estimările au arătat că banii plătiți ar fi fost suficienți pentru achiziționarea nu a unuia, ci a două sau chiar trei microbuze proprii. Lipsa unei viziuni clare și a responsabilității administrative a primarului care se laudă acum cu microbuzul primit de la CJ Argeș au făcut ca elevii din Stâlpeni să rămână ultimii din județ care beneficiază de acest serviciu esențial cu microbuz specializat pentru transportul școlar.
Nici recepția de acum nu vine fără semne de întrebare. Primăria nu a publicat detalii tehnice despre vehiculul primit, dar din imagini se observă că microbuzul are 14 locuri pentru pasageri și unul pentru șofer. O capacitate care poate fi insuficientă, în special pentru transportul cadrelor didactice și al elevilor din clasele de profesională, care își desfășoară practica în locații externe. În lipsa unui al doilea microbuz sau a unui parteneriat cu alte comune din zonă care nu mai folosesc microbuzele cu motor termic și pot ceda către Stâlpeni unul sau mai multe, această soluție poate rămâne doar una de compromis.
Rămâne totuși lăudabil faptul că elevii din Stâlpeni au acum un prim mijloc de transport școlar propriu. Este un început, unul care trebuia făcut de ani de zile, dar care vine, în sfârșit, să repare o parte din nedreptatea creată de neglijența autorităților locale și a conducerii Liceului Stâlpeni. Mai rămâne ca administrația să învețe din trecut și să trateze cu mai multă responsabilitate și rigoare viitoarele proiecte dedicate educației.
Copiii din comună merită mai mult decât improvizații și întârzieri. Merită soluții bine gândite și aplicate la timp.
Foto: facebook
P.S. Deși pe microbuz scrie vizibil „Consiliul Județean Argeș”, trebuie spus clar că achiziția nu a fost făcută din bugetul județean sau din fonduri alocate de președintele CJ, ci, așa cum se arată chiar în comunicatul dat de această instituție, printr-un proiect finanțat de Administrația Fondului pentru Mediu.
Programul a fost susținut din veniturile obținute prin vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, adică bani publici, proveniți indirect de la noi toți, prin facturile la energie și gaze. Aroganța de a-și însuși politic un proiect național, fără a menționa sursa reală a finanțării sau fără a respecta cerința legală de inscripționare cu „Transport Școlar” pentru siguranța elevilor, este nu doar nepotrivită, ci și o formă de manipulare publică.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News