De curând am înființat asociația “Stâlpeni, comuna noastră!” și bineînțeles că a trebuit să redactez o mulțime de acte și să trec printr-o grămadă de proceduri, motiv pentru care vreau să-i ajut la rândul meu pe alți oameni. Așa că aveți în continuare un ghid pentru înființarea unui ONG, a unei asociații.
1.0. ACTELE DE BAZĂ
1.1. În primul rând va trebui să redactăm statutul asociației, un model îl găsim aici și îl putem adapta în funcție de obiectivele noastre și de ceea ce dorim să facem.
Până acum era nevoie și de redactarea actului constitutiv însă conform ultimei modificări din anul 2020 nu mai este nevoie de actul constitutiv, ci doar de statut.
2.0. ACTELE PENTRU DENUMIRE
2.1. Imediat ce terminăm cu statutul va trebui să rezervăm denumirea asociației de la Ministerul Justiției, denumirea poate fi rezervată fizic sau online și poate fi ridicată personal de la sediul M.J. sau putem cere ca aceasta să fie livrată prin poștă.
Pentru a rezerva denumirea avem nevoie de următoarele:
- 2.2. Completăm o cerere, modelul îl găsim aici
- 2.3. Achităm taxa în valoare de 36 de lei în contul de disponibilități al Ministrului Justiției.
După ce am completat cererea și am achitat taxa putem merge personal să le depunem sau putem trimite un email la adresa ongmj@just.ro, email în care atașăm cererea completată și tranzacția efectuată (eu am efectuat tranzația de pe telefon prin contul băncii), iar în 5 zile lucrătoare rezervarea denumirii va fi gata.
Mare atenție, conform aceleași modificări din anul 2020 NU mai există obligația de a introduce cuvântul “asociație” în numele asociației.
3.0. ACTELE PENTRU SEDIUL ASOCIAȚIEI
Pentru sediu vom avea nevoie de următoarele:
- 3.1. Un contract de comodat, modelul îl găsim aici iar acesta va trebui semnat de către proprietar și președintele asociației pe care o înființăm sau persoana împuternicită de toți membri fondatori să se ocupe de acest aspect.
- 3.2. O declarație pentru sediul social, un model îl găsim aici.
4.0. ACTELE DE FINAL
- 4.1. Va trebui să completăm o declarație pe proprie răspundere care să cuprindă datele de identificare ale membrilor fondatori, un model îl găsim aici.
- 4.2. Pentru fiecare membru fondator vom avea nevoie de câte o copie după Cartea de Identitate.
- 4.3. Va mai fi nevoie să achităm și taxa judiciară de timbru în valoarea de 100 de lei, aceasta se achită la primăria în care avem domiciliul.
- 4.4. Ultimul act pe care va mai trebui să îl depunem la dosar este o cerere către președintele Judecătoriei, un model îl găsim aici iar cu asta am terminat de completat dosarul.
5.0. DATA CERTA
Totuși, înainte de a depune dosarul la Judecătorie va trebui să ținem cont de faptul că este nevoie ca acesta să fie atestat de către un avocat (data certa) iar nu în ultimul rând, nu uitați să aveți atașate la dosar 2 copii din statut.
Aceste fiind spuse, ca o ultimă recapitulare avem mai jos fiecare act de care e nevoie pentru a înființa o asociație:
- – Statut (2 exemplare)
- – Rezervarea denumirii (un exemplar)
- – Contract de comodat (un exemplar)
- – Declarație proprietar pentru sediu (un exemplar)
- – Declarație pe proprie răspundere ( un exemplar)
- – Copie după C.I. pentru fiecare membru fondator (un exemplar)
- – Cerere către Președintele Judecătoriei (2 exemplare)
- – Chitanța achitării taxei judiciare de timbru (un exemplar).
Sper că a fost de ajutor acest ghid iar dacă considerați că totuși aveți nevoie în continuare de suport juridic pentru înființarea unei asociații puteți trimite un mesaj pe pagina asociației “Stâlpeni, comuna noastră!” sau îmi puteți lăsa mie personal un mesaj și vă vom ajuta cu tot dragul.
Foto: freepik
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News