Într-un demers făcut după ce am constatat că există suspiciuni privind legalitatea unor acte administrative, am adresat o cerere către Prefectura județului Argeș, solicitând anularea Hotărârii Consiliului Local Stâlpeni Nr. 9 din 25 ianuarie 2024. Această hotărâre, care poate fi consultată online aici, stârnește controverse și semne de întrebare în forma în care a fost aprobată.
Motivul principal a fost acela al evidentei încercări a primarului Șerbănoiu de „subordonare” a tuturor societăților comerciale din Stâlpeni prin introducerea unor obligații care exced cadrul legal care a stat la baza motivării HCL, acesta făcând referire doar la activitatea din piețe.
Motivele Cererii de Anulare
1. Motive legate de procedură:
- Am arătat că am contestat HCL în termenul legal prevăzut de Legea 554/2004;
- Raportul de specialitate și Raportul de aprobare (link) care au însoțit proiectul de hotărâre nu sunt în concordanță cu obiectivele declarate. Deși se menționează că hotărârea vizează „stimularea dezvoltării activității de comercializare a produselor și serviciilor de piață, încurajarea liberei inițiative, asigurarea concurenței loiale, informarea corectă și protejarea intereselor consumatorilor, precum și modernizarea și dezvoltarea formelor de distribuție”, nicio prevedere din conținutul HCL 9/2024 nu susține aceste obiective;
- Hotărârea de consiliu nu a fost corect și suficient argumentată de inițiatorul proiectului în ședința Consiliului Local Stâlpeni, ceea ce a putut conduce la o inducere în eroare a membrilor acestuia. Înregistrarea ședinței poate fi urmărită aici;
- Regulamentul de aplicare al HCL 9/2024 a fost copiat integral, doar cu modificarea localității, de la alte primării (primăria Frumușani, județul Călărași (link) sau Țintești, județul Buzău (link)), fără a fi adaptate nevoilor și condițiilor comunei Stâlpeni.
2. Motive legate de conținut:
- Nu sunt specificate clar codurile CAEN sau descrise activitățile economice care au nevoie de acordul de funcționare al primăriei așa cum se specifică, spre exemplu, pentru Sectorul 1 București (codurile CAEN 5610, 5621, 5629, 5630, 9321 și 9329) și cum arată Anexa Ordonanței Guvernului nr. 99/2000 (link);
- HCL 9/2024 excede baza legală invocată în preambulul său, respectiv OG99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață și Normele de aplicare a acesteia, deoarece Anexa 1 la HCL 9/2024, prevede, la Art. 1, „Prezentul regulament reglementează activitățile din domeniul comercial, și stabilește procedura de obținere a acordului de funcționare de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale, societățile comerciale, indiferent de forma lor de organizare, inclusiv activitatea de alimentație publică de pe raza teritorial administrativă a comunei Stâlpeni”. Prin urmare, o prevedere ce se adresează doar agenților comerciali care își desfășoară activitatea în piețe, a fost extinsă de Consiliul local Stâlpeni la toate formele de asociere și de desfășurare a activităților economice din comună;
- În forma adoptată, inițiatorul acestei hotărâri și consiliul local Stâlpeni au impus ilegal tuturor agenților economici din comuna Stâlpeni o obligație care crește inutil birocrația în relația dintre administrația locală și agenții economici.
Ce urmează?
Prefectura județului Argeș a înregistrat solicitarea cu nr.223/12.02.2024, va analiza probabil cererea și va efectua controlul de legalitate. Până atunci, încurajez cetățenii vizați de aceste prevederi să se informeze, să participe activ la procesul de luare a deciziilor în comuna Stâlpeni și, eventual, să conteste și ei hotărârea care le impune obținerea unor documente care nu sunt obligatorii, conform legislației naționale.
Aștept cu interes comunicatul oficial al Prefecturii județului Argeș privind această situație.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News