De-a lungul anilor, contractele de deszăpezire au devenit nu doar mijloace de asigurare a funcționalității infrastructurii în perioadele reci, ci și potențiale surse de derapaje financiare. Acest fenomen, din păcate, nu este străin de peisajul economic și politic din țară, unde preocupările privind corupția și iresponsabilitatea autorităților locale sunt constante, nu excepții de la regulă.
În acest context, analiza detaliată a contractelor de deszăpezire devine crucială pentru a identifica posibilele zone de risc și pentru a asigura transparența și echitatea în utilizarea resurselor publice. În acest context, în ciuda unor ierni relativ blânde, costurile la Stâlpeni pentru acest serviciu au cunoscut o creștere semnificativă în ultimii ani. Vom explora mai detaliat această situație prin prisma a cinci aspecte cheie.
- Costul pentru o oră de deszăpezire: de la 110 lei la 290 lei în cinci ani
Deși necesitatea deszăpezirii la Stâlpeni este legată de numărul redus de zile cu ninsoare, circa 6-7 zile pe an, costurile acestui serviciu au crescut considerabil în ultimii cinci ani. De la 110 lei/oră în 2019, serviciu asigurat de societatea Prometeu SRL, tariful aplicat de aceeași firmă pentru o oră de deszăpezire, a ajuns la 290 lei în 2023.
Majorarea a fost una făcută etapizat. 120 lei/oră în 2020, preț practicat de Adimar Construct Solution SRL, 200 lei/oră, preț practicat de aceeași firmă din Stâlpeni în 2021 și 280 lei/oră plătit de Primăria Stâlpeni firmei Prometeu SRL în 2022. Această creștere abruptă de peste 2,6 ori nu are cum să nu ridice întrebări despre eficiența cheltuirii fondurilor publice, într-un context climatic în care zăpada nu necesită intervenții frecvente, iar România se confruntă cu un deficit bugetar accentuat.
- Utilaje achiziționate cu fonduri europene, dar deszăpezire externalizată
Comuna Stâlpeni a investit în achiziția de utilaje de deszăpezire cu fonduri europene, respectiv a unui buldoexcavator multifuncțional și a unei sărărițe din bugetul local, utilaj cu care se poate împrăștia materialul antiderapant pe drumurile comunale și pe ulițele din Stâlpeni. Cu toate acestea, serviciile sunt externalizate către firme private, punând sub semnul întrebării strategia de utilizare a resurselor comunitare.
Această discrepanță între achizițiile de echipamente și utilizarea lor efectivă poate ridica întrebări, mai ales că utilajele dispun de operator calificat, angajat al Primăriei Stâlpeni și există cote de combustibil alocate acestora. De ce, în aceste condiții, primarul Șerbănoiu apelează tot la contracte prin achiziție directă cu operatori „de casă” ai primăriei? Este o întrebare care naște suspiciuni privind cheltuirea banilor publici și nu numai.
- Material antiderapant: calitate și compoziție necunoscută și costuri variabile
Achiziționarea materialului antiderapant, alături de serviciul de deszăpezire reprezintă în fiecare an contracte atribuite unor contractori privați. În cei cinci ani analizați, 2019 – 2023, există o variabilitate semnificativă a costurilor pe tona de material, ceea ce ridică alte semne de întrebare cu privire la procesul de selecție a furnizorilor și la garantarea calității materialelor achiziționate.
Într-un climat local unde deszăpezirea este sporadică este de neînțeles achiziția a zeci de tone de material antiderapant și la prețuri care au marjă mare. Cum ar fi 20 de tone de sare în 2020 de la Adimar Construct Solution SRL la prețul de 420 lei/tonă, deși în 2019, Prometeu SRL funizase 100 de tone de material antiderapant format din sare și nisip, la prețul de 75 lei/tonă. Asta însemnând un preț/tonă de 5,6 ori mai mare în interval de un an.
- Lipsa unei evidențe a zilelor cu necesitate de deszăpezire
Având în vedere că la Stâlpeni ninge doar câteva zile pe an, nu am găsit în documentele publice ale Primăriei Stâlpeni evidențe precise ale zilelor în care este necesară deszăpezirea. Asta poate crea confuzie și poate deschide calea către speculații privind plățile excesive. Și nu numai.
Spre exemplu, în lipsa unei statistici a căderilor de zăpadă la Stâlpeni și a necesității deszăpezirii, se pot factura pe baza unui contract valabil și legal încheiat, „la înțelegere”, ore plătite către firma contractoare, fără ca acestea să fi fost efectuate.
Un sistem eficient de evidență a intervențiilor de deszăpezire ar contribui la transparența și responsabilitatea gestionării resurselor financiare și ar înlătura orice formă de suspiciune. La fel, printr-o comunicare eficientă cu locuitorii comunei, fie prin comunicate de presă, fie în Raportul anual pe care Primarul Șerbănoiu este obligat să îl citească în fața Consiliului local, dar nu a făcut-o niciodată.
- Contracte directe către firme „de casă” ale primăriei
Procedurile de achiziție directă către anumite firme, cum ar fi Prometeu SRL și Adimar Construct Solution SRL (câte 3 contracte în 5 ani doar pentru deszăpezire și material antiderapant), ridică întrebări despre concurență și transparență. Mai ales că aceste firme au și alte contracte încheiate cu primăria, valorând sute de mii de lei sau mai mult.
Într-un context în care deszăpezirea este necesară doar ocazional, procesul de atribuire al contractelor prin atribuire directă și nu prin licitație publică, nu este echitabil față de toți potențialii furnizori de servicii. Asta ridică alte semne de întrebare, privind existența unor înțelegeri subterane ale furnizorilor acceptați cu primarul comunei Stâlpeni.
La final, pentru a răspunde cât costă deszăpezirea la Stâlpeni, în condițiile în care este evident că Primăria Stâlpeni se confruntă cu provocări în gestionarea eficientă a resurselor destinate deszăpezirii, răspunsul este „cât vrea primarul Șerbănoiu”. Pentru că el alege furnizorii, el deschide pe SICAP procedurile la prețuri din ce în ce mai mari, așa cum am văzut, el încheie contractele cu firmele și tot el plătește firmelor orele de servicii efectuate.
Totuși, locuitorii comunei au nevoie de explicații detaliate din partea primarului Șerbănoiu pentru a înțelege mai bine deciziile luate de acesta și pentru a se asigura că fondurile publice sunt direcționate către servicii esențiale în mod rațional și transparent. Ele pot fi oferite prin comunicate de presă sau pe site-ul pe care l-a achiziționat de curând, din bani publici.
Și unde ar putea explica și de ce, totuși, primăria Stâlpeni plătește atâția bani publici când are cu ce face singură deszăpezirea câteva zile pe an, atât cât este nevoie?
Foto: Freepik
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News