La Primăria Comunei Stâlpeni, liniștea aparentă a sfârșitului de an 2024 a fost tulburată de controlul și concluziile unui raport de audit întocmit de Curtea de Conturi.
Salarii majorate de două ori în 2024 și calculate incorect
Sub lupa auditorilor, s-a descoperit că după a doua majorare a veniturilor angajaților din aparatul de specialitate al primarului Șerbănoiu, între iunie și noiembrie 2024, salariile personalului au fost majorate în mod eronat, generând plăți necuvenite. Pentru recuperarea diferențelor, primarul Gabi Șerbănoiu a fost nevoit să emită la finalul anului dispoziția cu nr. 603, prin care să dispună recuperarea banilor, într-un exercițiu de corectare a greșelilor aparatului său administrativ.
Problema își are rădăcinile în aplicarea greșită a unei ordonanțe privind salarizarea bugetarilor, dar acest aspect tehnic trece pe plan secund. Ceea ce rămâne, este suma totală de 3.584 RON care trebuie returnată, fie de către angajați, fie prin ajustări către bugetul de stat. Suma nu este mare raportat la fiecare angajat, însă de ce greșelile se fac doar în beneficiul angajaților din Primăria Stâlpeni și în defavoarea bugetului local?
„Beneficiarii” sumelor necuvenite
Lista persoanelor vizate, atașată dispoziției oficiale a primarului având nr. 603, are 19 nume, fiecare asociat cu câteva sute de lei primiți fără drept. Conform documentului, cei care vor trebui să returneze banii sunt:
- Baicu Laura Maria – 216 RON
- Chira Elena Daniela – 216 RON
- Dinculescu Marius Florinel – 246 RON
- Dumitrescu Cristina Nicoleta – 234 RON
- Filipescu Mihaela – 216 RON
- Mihai Mihaela – 216 RON
- Sora Oana Livia – 212 RON
- Plăiașu Maria Corina – 216 RON
- Radu Ion – 162 RON
- Stanciu Cristina Viorica – 216 RON
- Tudose Marian – 204 RON
- Cîmpeanu Ion – 120 RON
- Driga Ionela Larisa – 180 RON
- Baicu Vasile Sarmiș – 186 RON
- Ionescu Filofteia – 102 RON
- Mesteacăn Ovidiu Eugen – 246 RON
- Răducanu Ion – 96 RON
- Stanciu Dumitru – 132 RON
- Tudosescu Gheorghe – 168 RON
Un caz aparte: administratorul public Mesteacăn Eugen
Printre cei vizați de măsura recuperării banilor se numără și Mesteacăn Eugen, administrator public al comunei, numit de primar în această funcție. Așa cum am scris într-un articol, la data numirii sale, Mesteacăn ocupa și poziția de consilier local, o situație incompatibilă conform legii. În contractul său de angajare, semnat pe 24 octombrie 2024, se precizează explicit la capitolul XI. Încetarea contractului că „Prezentul contract încetează prin: … – apariția unei situații de incompatibilitate prevăzută de lege”.
Iar conform Codului Administrativ, articolul 244: Atribuțiile, numirea și eliberarea din funcție a administratorului public, „(8) Eliberarea din funcție a administratorului public (…) intervine în următoarele situații: a) în situația în care durata contractului de management a expirat.” Sau, ca să folosim termenul din contract, a încetat. Prin urmare, Mesteacăn este eliberat din funcție chiar de la data semnării contractului cu Șerbănoiu.
Cum prin dispoziția nr. 623 din 18 decembrie 2024, primarul a stabilit pentru funcția CONTRACTUALĂ de administrator public un salariu de bază de 9.231 RON/lună, se ridică întrebarea dacă Mesteacăn, nu trebuie cumva să returneze toate salariile primite, nu doar cei 246 lei, având în vedere situația de incompatibilitate existentă la data numirii și anularea la semnătură a contractului pe baza căruia a fost încadrat.
Cine repară greșelile?
Problemele sesizate de Curtea de Conturi la primăria Stâlpeni sunt mult mai multe și mai grave.
Raportul Curții de Conturi, intitulat „Raport de audit de conformitate” înregistrat cu nr. 77679 din 21.11.2024, împreună cu „Scrisoarea către conducere”, având nr. înregistrare 77681 din aceeași dată, scot la iveală o serie de nereguli grave în activitatea Primăriei Stâlpeni, condusă de primarul Gabi Șerbănoiu. Aceste probleme, ce denotă o administrare deficitară, au generat un prejudiciu total semnificativ, evaluat la peste 180.000 RON. Iată cum arată acestea:
- Neîntocmirea și actualizarea fișelor de post pentru personalul primăriei, o obligație fundamentală pentru o administrație funcțională;
- Plăți lunare ilegale în contul unor persoane fizice fără forme legale de angajare, în calitate de încasatori la Târgul săptămânal din Stâlpeni;
- Plăți ilegale în valoare de 7.810 lei, acordate între 1 septembrie 2023 și 31 octombrie 2024 unui salariat, prin netransformarea postului și promovarea ilegală. La această sumă se adaugă majorări de întârziere de 281 lei;
- Drepturi acordate ilegal funcției de bibliotecar, prejudiciind bugetul local cu 3.263 lei;
- Nerespectarea normelor de salarizare pentru personalul medico-sanitar, cu un prejudiciu total de 3.740 lei;
- Plăți nelegale în valoare de 81.163 lei către asistenți personali ai persoanelor cu handicap, pentru perioada decembrie 2022 – februarie 2024;
- 71.206 lei acordați ilegal în decembrie 2023 asistenților persoanelor cu handicap grav;
- Acordarea ilegală a unui spor de 7,5% pentru gradația de vechime unui asistent personal, în valoare de 2.368 lei, inclusiv majorări;
- Conflict de interese în controlul financiar preventiv: persoana responsabilă de controlul financiar preventiv din primărie supraveghea și propria activitate, încălcând reglementările în vigoare;
- Nerespectarea legislației privind controlul intern managerial, ceea ce reflectă o lipsă de transparență, de funcționare în raport cu legea și de organizare.
Se constată astfel că prejudiciul generat de activitatea Primăriei Stâlpeni, condusă de Gabi Șerbănoiu, este considerabil mai mare decât cel menționat în dispoziția 603 emisă la final de an. Deși administrația locală încearcă să recupereze ce se mai poate, modul de funcționare al aparatului de specialitate al primarului din Stâlpeni, evidențiat în raportul Curții de Conturi, este unul dezastros.
Trebuie precizat că neregulile în salarizarea personalului din Primăria Stâlpeni nu reprezintă o premieră. În trecut, Curtea de Conturi a descoperit că administrația locală a aplicat coeficienți de salarizare specifici unei localități cu peste 5.000 de locuitori, raportând eronat numărul real al populației la salariile încasate. Această practică a condus la acordarea unor salarii mai mari decât cele legale.
Deși Curtea de Conturi a impus atunci recuperarea sumelor plătite ilegal, funcționarii au fost ulterior scutiți de această obligație printr-o ordonanță de urgență emisă de Guvern. În acest fel, banii publici încasați ilegal au rămas în buzunarele beneficiarilor.
Chiar dacă administrația locală încearcă să recupereze ce se mai poate, raportul Curții de Conturi evidențiază un mod de operare dezorganizat și lipsit de profesionalism. Angajații își vor vedea salariile diminuate, sumele restante vor fi regularizate fiscal, dar întrebarea esențială rămâne: cine răspunde, cu adevărat, pentru greșelile care continuă să scoată bani ilegal din bugetul local, în timp ce se împovărează an după an, cu impozite crescute, comunitatea?
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News