[EFECTELE GUVERNĂRII] Impactul modificărilor legislative asupra proiectelor de investiții din comuna Stâlpeni

Scris de Andrei Văcaru
229 vizualizari

În comuna Stâlpeni sunt planificate și se desfășoară mai multe proiecte de investiții, prin PNRR, PNDL „Anghel Saligny” și prin Compania Națională de Investiții (CNI).

Proiecte CNI care vizează comuna Stâlpeni

CNI este o instituție publică din România responsabilă pentru dezvoltarea și implementarea unor proiecte de infrastructură de amploare, în special în domeniul construcțiilor publice și al reabilitării infrastructurii existente. Acest lucru include construcția și modernizarea unor obiective esențiale, precum școli, spitale, centre culturale și infrastructură rutieră, pentru a sprijini dezvoltarea locală și regională. CNI a fost înființată în 2001 și funcționează sub autoritatea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. Scopul său este să sprijine autoritățile locale în implementarea proiectelor de infrastructură care contribuie la îmbunătățirea condițiilor de trai și dezvoltarea comunităților.

Față de alte localități, unde există o mulțime de proiecte depuse pentru realizare de CNI sau finalizate (exemplu Mihăești cu 2 proiecte realizate, un cămin cultural care a costat de 3-4 ori mai puțin decât modernizarea celui de la Livezeni și amenajarea Văii lui Marinică în cătunul Vlădeni), în localitatea Stâlpeni, județul Argeș, CNI are trei proiecte importante pe lista sa.

Primul proiect vizează încă din anul 2020, conform listei de investiții cu care s-a lăudat primarul Șerbănoiu, construirea unui dispensar uman în satul Stâlpeni, punctul Poștă. Acest proiect, cu o valoare de 5.147.291 lei, conform aceleași surse, se află încă în faza de achiziție și are ca obiectiv îmbunătățirea accesului la servicii medicale pentru locuitorii zonei.

Al doilea proiect, inițiat în 2020, prevede construirea unei baze sportive în satul Rădești, tot în comuna Stâlpeni. Deși valoarea investiției este momentan nedefinită, proiectul a fost inclus în lista sinteză, indicând planificarea și evaluarea în curs. „În condițiile în care nu se vor mai finanța proiectele pentru asfaltare de drumuri prin această structură, avem toate șansele să obținem finanțare pentru cele două obiective”, afirma în primăvara acestui an primarul Șerbănoiu, deși nimic nu s-a schimbat de atunci.

Iar cel de-al treilea proiect, finalizat în 2004, a fost construcția sălii de sport la Liceul „I.C. Petrescu” din Stâlpeni, cu o valoare totală de 1.283.716 lei. Acesta a fost finalizat, însă are probleme mari privind instalațiile electrice, starea zidurilor și a acoperișului, autoritățile locale străduindu-se să obțină de ani buni autorizația ISU.

Construire Dispensar uman în satul Stâlpeni, punctul Poștă, comuna Stâlpeni

Proiectul „Construire Dispensar uman în satul Stâlpeni, punctul Poștă, comuna Stâlpeni” are ca obiectiv principal construirea unei unități sanitare care să ofere servicii medicale comunității locale. Conform informațiilor disponibile, proiectul este în prezent în faza de achiziție și nu a fost încă demarat.

La prima licitație pentru execuția proiectului din aprilie, a fost înregistrată o singură ofertă. Potrivit regulilor de achiziții publice, este necesar să fie cel puțin două oferte valide pentru ca procesul de licitație să poată fi considerat valabil. În absența a două sau mai multe oferte, licitația nu poate fi adjudecată. La a doua licitație din luna iulie, nu s-a înscris niciun ofertant. Aceasta poate fi din cauza unor factori precum cerințele tehnice specifice ale proiectului, termenii contractuali sau altele.

O a treia licitație este estimată de primarul Șerbănoiu a se organiza în toamna acestui an, la începutul lunii septembrie, însă are puține șanse de a fi adjudecată, din cauza valorii mici a devizului. Informația a fost făcută în ultima ședință de Consiliu Local, unde a menționat că este necesară actualizarea costurilor de construcție, ceea ce poate afecta viabilitatea financiară a proiectului. Aceasta înseamnă că prețurile estimate anterior s-ar putea să nu mai fie relevante și că bugetul inițial al proiectului ar putea să nu mai acopere toate cheltuielile necesare.

Prin urmare, comuna Stâlpeni se vede în situația de a nu avea prea curând un dispensar uman, atât de necesar funcționării serviciilor medicale în comună. Principalul obstacol identificat pare a fi legat de lipsa de interes din partea companiilor de construcție, ceea ce poate fi influențat de diverse probleme economice sau logistice. Inflația este un alt factor major care complică estimarea costurilor și alocarea bugetului necesar pentru finalizarea proiectului.

Creșterea devizelor de execuție, un „modus operandi” doar la Stâlpeni?

Primarul Șerbănoiu a menționat aceste provocări în ședința de consiliu local, ședință în care a propus, și consilierii locali au aprobat, încărcarea efortului de cofinanțare a unui alt obiectiv de investiții, „Prima înființare rețea de canalizare și stație de epurare în satele Livezeni și Dealu Frumos, comuna Stâlpeni, județul Argeș” cu peste 800.000 de lei, încărcând tot efortul financiar al comunei cu peste 2.000.000 lei, bani pe care același primar spune că nu îi are în buget. Astfel, din octombrie 2021 și până astăzi, devizul acestui proiect a crescut de la un total de 13.281.035 lei la 14.025.344 lei, iar cofinanțarea de la bugetul comunei Stâlpeni, de la 450.534 lei la 2.000.657 lei.

Și acesta nu este singurul de acest fel. Modernizarea Căminului Livezeni a intrat în primăvara anului 2023 în vizorul DIICOT, procurorii făcând percheziții la Primăria Stâlpeni, însă nu numai la aceasta. Iată ce a declarat pentru publicația anchetaonline.ro primarul Șerbănoiu: „Mi-au luat toate documentele pe un cămin cultural, investiție făcută pe fonduri europene. Zeus SA a lucrat pe acest proiect, din ce am înțeles și de la ceilalți colegi din primăriile la care a fost DIICOT și la ei tot lucrările cu Zeus i-au interesat. Mi-au luat toată documentația – cu contracte, cu licitație, absolut tot. Au luat-o, au sigilat-o, au făcut proces-verbal… Au stat aproape cinci ore.”

Iar despre motivele încărcării devizelor, tot Șerbănoiu afirma că: „S-a făcut pe fonduri europene, dar am avut și cheltuieli neeligibile plătite din bugetul local. Au fost ceva bani, pentru că trebuia să se facă în perioada de pandemie, când nu prea s-a lucrat, că erau restricții, și au fost întârzieri mari. Apoi a fost o perioadă de ploi, după aceea au apărut Legea 114 cu mărirea salariilor constructorilor și Ordonanța 47 cu ajustarea prețurilor la materialele de construcții și la mine mi s-a ridicat prețul, față de contractul inițial, cu 3-4 miliarde lei vechi. Probabil că asta le-a sărit în ochi. Dar totul este cu documente în spate, eu chiar nu îmi fac niciun fel de griji.”

Legiferări făcute de guvernele PSD-ALDE și PSD-PNL care măresc efortul de finanțare al localităților pentru proiectele de investiții

Cele două legi despre care face referire primarul Șerbănoiu par a fi OUG 114/2018, emisă de guvernul Dăncilă, format din PSD și ALDE, ordonanță prin care se creștea salariile în construcții la 3.000 de lei și OUG 47/2022, emisă de guvernul Ciucă, format din PSD și PNL, privind ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru.

Modificările legislative aduse de OUG 114/2018 și OUG 47/2022 au avut un impact considerabil asupra eforturilor de cofinanțare ale bugetelor locale pentru proiectele de investiții. OUG 114/2018, prin creșterea salariilor în construcții, a avut ca efect o majorare semnificativă a costurilor pentru proiectele de infrastructură.

În același timp, OUG 47/2022, care reglementează ajustarea prețurilor pentru contractele de achiziție publică, a introdus proceduri suplimentare și condiții mai complexe pentru actualizarea valorilor contractelor în funcție de fluctuațiile prețurilor. Aceasta a complicat și mai mult gestionarea bugetelor locale, provocând întârzieri și dificultăți în asigurarea cofinanțării necesare pentru finalizarea proiectelor.

Astfel, aceste modificări legislative, dar și altele care au contribuit la creșterea inflației și la creșterea costurilor investițiilor, au accentuat provocările cu care se confruntă autoritățile locale, împiedicându-le să-și finalizeze proiectele la timp și în conformitate cu bugetele inițial prevăzute. Eforturile de dezvoltare locală sunt astfel afectate, punând presiune asupra capacității administrațiilor locale de a investi în infrastructură și servicii publice esențiale, inclusiv la Stâlpeni.

Va rămâne comuna Stâlpeni fără dispensar nou din cauza guvernării iresponsabile?

Așa cum spuneam, proiectul de construire a dispensarului din Stâlpeni este esențial pentru îmbunătățirea serviciilor de sănătate în zonă, dar se confruntă cu provocări semnificative. Continuarea acestui proiect va depinde de CNI, care va trebui să colaboreze îndeaproape cu autoritățile locale și cu potențialii ofertanți pentru a găsi soluții care să permită realizarea proiectului și să asigure funcționalitatea acestuia pentru comunitate.

Însă, modificările legislative inițiate de guvernele în care PSD a deținut majoritatea, precum și inflația din ultimii ani, cea mai mare din Europa, pot face eforturile CNI fără obiect, riscând ca acest proiect să nu se mai realizeze la Stâlpeni sau cel puțin nu în anii următori. Asta cu toate asigurările primarului Șerbănoiu care spunea la aceeași ședință de consiliu local că „i s-a promis că se rezolvă”. Dar de patru ani se tot „rezolvă”, deși nici măcar nu a început turnarea fundației.

Foto: locația unde ar trebui să se construiască noul dispensar – captură Google Street


Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News


Alte recomandari

Scrie un comentariu

*Prin trimiterea comentariilor, ești de acord cu politica de confidențialitate privind prelucrarea datelor personale.


Site-ul utilizeaza fisiere de tip cookie pentru a personaliza si imbunatati experienta dumneavoastra pe site. Am actualizat politicile pentru a integra in acestea modificarile specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date. Te rog sa citesti modul in care prelucram online datele cu caracter personal. Prin continuarea navigarii pe site confirmi acceptarea utilizarii fisierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele tale pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Accept Citeste Politica de confidentialitate