Până acum știam sigur câteva date generale din HCL-rile privind bugetul local estimat al comunei Stâlpeni la începutul anului 2021, date precum valoarea acestuia, de 7.878.500 de lei, iar după rectificările (fără număr) făcute acum un an, am mai aflat că valoarea cheltuielilor totale cu personalul ce deservește UAT Stâlpeni au fost de 1.900.500 de lei.
Acum, o dată cu publicarea declarațiilor de avere ale funcționarilor publici și ale consilierilor locali, vedem și repartiția acestor sume, pentru cei 36 de beneficiari de venituri de la bugetul local, din care 20 de funcționari și personal contractual (primăria) și 16 consilieri și delegați sătești (consiliul local).
Analiza pe care urmează să o citiți a plecat de la fiecare declarație în parte. La sumele de acolo, am adăugat cum era și normal, la fiecare valoare netă, un venit brut estimat pentru anul 2021, știind că doar 57,21% rămâne la angajat, iar restul de 42,79% ajunge la stat (detalii aici).
Asta înseamnă un venit real mai mare față de sumele declarate, dar care venit nu poate fi determinat exact pentru că nu știm valoarea deducerilor și valoarea sumelor ce au trebuit returnate, în urma controlului Curții de conturi care a constat că veniturile acordate, începând cu anul 2017 au fost calculate greșit și trebuie recuperate.
Aproape 25% din buget pe salarii și indemnizații
Așa cum spuneam, din bugetul pentru 2021, cheltuielile de personal estimate din declarațiile de avere sunt de 18,78%, în sumă netă, iar dacă am calcula din totalul cheltuielilor, așa cum se arată în ultima rectificare, înseamnă peste 24% din total buget.
Adică 1 leu din fiecare 4 lei strânși la buget se duce pentru plata funcționarilor publici și a indemnizațiilor consilierilor locali. Mult! Pentru că din ianuarie 2022 salariile funcționarilor s-au mărit cu 25%, de la 1 septembrie se anunță alte majorări, în timp ce prognoza bugetului comunei Stâlpeni pentru 2025 se anunță a fi cu peste 2 milioane de lei mai puțin față de 2020.
Ori, mergând în acest trend, putem deduce ușor că va urma ca fiecare 2 lei din cei 4 din buget vor ajunge sub formă de salarii și indemnizații. În acest caz, va mai fi bugetul în stare să asigure bani și pentru altceva, în afara cheltuielilor cu personalul, la care se adaugă cele de funcționare și parteneriatele inutile, cum este cel cu Școala de Arte?
Evident că nu. Și atunci, ce trebuie făcut și de când, pentru că avem la dispoziție 2 ani până la următoarele alegeri la Stâlpeni.
Să fii membru de partid este bănos. Dar să fii PSD-ist e de peste 3 ori mai bine!
Analiza declarațiilor de avere dă și alte concluzii, politice. Precum repartiția acestor venituri pentru fiecare din cele două instituții, primărie și consiliul local. O împărțire de aproape 3 la 10 în defavoarea Consiliului Local Stâlpeni, care „culege” doar 343.000 de lei din cheltuielile estimate, în timp ce primăria Stâlpeni se alege cu peste 1.130.000 de lei.
Sau putem analiza cum se împart banii între partide. Știam deja că veniturile se împart la 3 formațiuni politice, respectiv PSD, PNL și Pro România. Declarațiile de avere publicate ne arată cum se împart aceste venituri, salariile de primar, viceprimar, administrator public și indemnizațiile de consilier local (delegat sătesc).
Aceste date ne spun că, pe partid, este de peste 3 ori mai bănos să fii membru PSD la Stâlpeni, față de celelalte două filiale locale, cu un net de 240.137 lei, respectiv peste 340.000 de lei brut estimat anual. Urmează la mare distanță Pro România cu 26.357 lei net, respectiv 37.635 de lei brut estimat, dar asta din cauza faptului că au un membru în Consiliul local mai mult decât PNL, cel care primește doar 20.630 de lei net, brut estimat undeva la 29.458 lei.
Calculând per total membri, un PSD-ist, funcționar sau ales local, primește în medie, brut estimat, 28500 de lei anual, în timp ce un membru PNL se alege cu o medie de 9.800 de lei. Cel mai puțin, în condițiile în care aproape toți banii primiți din indemnizațiile de consilieri se duc pe donații, primește un membru al partidului Pro Romania, cu doar 6.877 de lei net, respectiv 47803 lei brut estimat.
Bugetul local și familiile „bugetare”
În Stâlpeni sunt multe familii care primesc venituri, unele consistente, de la buget. Dacă spre exemplu soția este funcționar la primărie, iar soțul agent de poliție în comună, ori soțul este inspector/profesor, iar soția, la fel, cadru didactic, plătiți din bani publici, ei bine!, haideți să vedem cine sunt familiile care beneficiază doar de venituri de la bugetul local. Iar aici regăsim doar trei familii.
Cel mai mult primește familia Dinculescu, 98.085 net, estimat la peste 140.000 de lei pe an brut. Pe locul doi este familia Dumitrescu, 88.524 de lei net, estimat la 126.403 lei brut anual, iar pe locul trei familia Sora, cu 50.701 lei net, estimat la un brut anual de peste 72.300 de lei.
Aceasta nu este o analiză a celor mai bogate/sărace familii, ci o clasificare privind acordarea de bani din bugetul local, raportat strict la acesta, conform declarațiilor de avere pentru anul 2021. Spun asta pentru că am fost acuzat nemeritat de atacuri la familie, ceea ce aici nu este cazul, fiind doar o statistică.
Concluzii
Așa cum spuneam, la Stâlpeni cheltuielile la buget cresc an de an, în timp ce bugetul local scade la fel, an de an. Iar dacă analizăm ce s-a propus și ce s-a realizat ca investiții în anul 2021, vedem că jocul făcut de autoritățile locale se închide „la masă” cu un mare ZERO. Și să le luam pe rând, conform HCL 89/2021, „marile investiții din 2021 din comună”:
- Extindere rețea canalizare Cotoreni – Cicu – Preoteasa – s-a realizat?
- Modernizare – Finalizare Cămin Livezeni – s-a realizat?
- Extindere rețea canalizare Rădești – s-a realizat?
- Modernizare grup sanitar liceul Stâlpeni – realizat!
- Modernizare platformă betonată Târgul Săptămânal – s-a realizat?
- Construire Dispensar Uman Stâlpeni – nerealizat!
- Obținere autorizație ISU Grădiniță – s-a realizat?
- Modernizare teren de sport Stâlpeni – nerealizat!
- Modernizare bazin apă Livezeni – s-a realizat?
- Modernizare drum Rădești – Pițigaia – nerealizat!
Care este raportul cost/beneficiu pentru Stâlpeni, respectiv cât ne costă cei ce ar trebui să facă versus ceea ce fac? Că lumea care se duce la primărie zice că nici nu este băgată în seamă și nici nu li se rezolvă problemele. Și nu este cam scump ca la Stâlpeni comuna să dea, bani publici, un milion și jumătate în 2021 doar pentru un WC la atelierele de la Stâlpeni?
Păi e, dar ce fală, să fii mare și tare la primărie, să te lauzi în comună ca mare „personalitate”, să te susțină partidul, care te răsplătește din plin, iar de arătat ceea ce ai făcut? Ai ce arăta?
Și cine, din această analiză, credeți dumneavoastră că este partidul sau care sunt oamenii care se opun cel mai mult la schimbare? Că poate așa înțelegem și de ce tot aceștia sunt cei ce ne înjură cel mai tare. Pentru că lor le este bine, nu îi interesează binele dvs. și nu ar vrea să se schimbe nimic în bine!
Până când?
Documente:
- Repartiție buget local Stâlpeni anul 2021;
- Repartiție buget local Primăria Stâlpeni anul 2021;
- Repartiție buget local Consiliul local Stâlpeni anul 2021;
- Repartiție buget local partide anul 2021.
Foto: Freepik
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News