Activitatea recentă a lui Mesteacăn Eugen, consilier local, înlocuitor temporar al primarului și administrator public, mi-a atras atenția deoarece arată un dispreț accentuat față de lege și dă impresia comunei Stâlpeni ca fiind aceea a unui sat fără câini. Mesteacăn poate fi acuzat de mai multe încălcări ale legislației administrative, ceea ce poate ridica semne de întrebare cu privire la integritatea sa și la modul în care a gestionat funcțiile publice pe care le-a deținut în ultima vreme. Mai ales că în trecut, așa cum am mai scris, era angajat la mai multe firme din comună, în timp ce exercita prin contract de management, funcția de administrator public.
Cronologia evenimentelor
Pe parcursul lunii octombrie și începutul lunii noiembrie 2024, s-au desfășurat următoarele evenimente relevante, în ordinea lor cronologică:
- Pe 11 octombrie 2024, Mesteacăn a solicitat numirea sa în funcția de administrator public pentru un nou mandat, continuând activitatea precedentă (2020–2024). În același timp, a fost ales în 9 iunie 2024 consilier local pentru mandatul 2024–2028.
- Pe 18 octombrie 2024, mandatul său de administrator public a încetat oficial prin Dispoziția de primar nr. 432, iar în aceeași zi, Mesteacăn a depus jurământul ca și consilier local, asumându-și acest rol.
- Pe 24 octombrie 2024, Mesteacăn a fost numit din nou administrator public prin Dispoziția primarului nr. 444, deși era deja consilier local în funcție. Această suprapunere a celor două funcții a creat o situație de incompatibilitate.
- Pe 29 octombrie 2024, Mesteacăn și-a înregistrat demisia din funcția de consilier local, dar aceasta nu a fost constatată imediat de către consiliul local.
- Pe 31 octombrie 2024, Mesteacăn a fost desemnat ilegal în funcția de înlocuitor al primarului, conform art. 163 din Codul Administrativ, funcția putând fi delegată doar viceprimarului sau a unui consilier desemnat de CL. De la această dată, el a început să îndeplinească atribuții specifice primarului, intrând sub incidența legii.
- Pe 4 noiembrie 2024, Mesteacăn a convocat o ședință extraordinară a Consiliului Local pentru constatarea demisiei sale din funcția de consilier local. Totodată, a întocmit și semnat referatul de aprobare pentru ordinea de zi a ședinței.
- Pe 5 noiembrie 2024, prin Dispoziția nr. 453, Mesteacăn a anulat o dispoziție a primarului din 31 octombrie 2024, continuând să își exercite atribuțiile de înlocuitor al acestuia.
- Pe 6 noiembrie 2024, a condus adunări sătești în localitățile Ogrezea și Dealul Frumos, iar pe 7 noiembrie 2024, a făcut același lucru în satul Pițigaia, în calitate de înlocuitor al primarului.
În cele din urmă, pe 7 noiembrie 2024, în cadrul unei ședințe extraordinare a Consiliului Local, s-a constatat oficial demisia lui Mesteacăn din funcția de consilier local, clarificându-se parțial situația de incompatibilitate în care acesta s-a aflat anterior.
Data | Activitatea | Administrator public mandat 2020 – 2024 | Administrator public mandat 2024 – 2028 | Consilier local mandat 2024 – 2028 | Înlocuitor primar |
---|---|---|---|---|---|
11.10.2024 | Cerere numire administrator public nr. 6886 din 11.10.2024 | administrator public | |||
18.10.2024 | Încetare mandat administrator public dispoziția nr. 432 | administrator public | consilier local ales | ||
18.10.2024 | Depunere jurământ de consilier local | administrator public | consilier local în funcție | ||
24.10.2024 | Numire administrator public prin dispoziție primar 444 | administrator public | consilier local în funcție | ||
29.10.2024 | Demisie consilier local înregistrată cu nr. 7539 | administrator public | înlocuitor primar | ||
31.10.2024 | Numit înlocuitor primar (ilegal conf art. 163 Codul administrativ) | administrator public | înlocuitor primar | ||
04.10.2024 | Convoacă ședință extraordinară CL pentru constatarea demisiei prin Dispoziția 452 pentru 07.11.2024 | administrator public | înlocuitor primar | ||
04.10.2024 | Întocmește și semnează referatul de aprobare pentru ordine de zi ședință înregistrat cu 7513 | administrator public | înlocuitor primar | ||
05.11.2024 | Anulează Dispoziția primarului nr. 446/31.10.2024 prin Dispoziția 453/05.11.2024 | administrator public | înlocuitor primar | ||
06.11.2024 | Conduce adunările sătești ca înlocuitor al primarului la Ogrezea și Dealul Frumos | administrator public | înlocuitor primar | ||
07.11.2024 | Conduce adunarea sătească din Pițigaia ca înlocuitor al primarului | administrator public | înlocuitor primar | ||
07.11.2024 | Se constată în ședință extraordinară demisia lui Mesteacăn din funcția de consilier local | administrator public | înlocuitor primar |
Ce i se poate imputa lui Mesteacăn Eugen?
În primul rând, ascunderea identității celui ce a semnat documente, sub motivul GDPR. Mesteacăn poate fi semnatarul documentelor de convocare a Consiliului Local (CL) în calitate de înlocuitor al primarului, dar public acest aspect nu poate fi clarificat. Toate documentele publice conțin un pătrat de culoare neagră, aplicat peste semnături, ceea ce sugerează o lipsă de transparență în activitățile administrative. Apoi, convocarea Consiliului Local Stâlpeni în interes personal, pentru a lua act de propria sa demisie. Se poate suspecta că Mesteacăn a convocat CL nu pentru a servi interesele cetățenilor, ci pentru a-și promova agenda personală, ceea ce contravine principiilor etice ale funcției publice.
De asemenea, conducerea ședințelor din 6 și 7 noiembrie pentru desemnarea delegaților sătești la Ogrezea, Dealu Frumos și Pițigaia, fără autoritatea conferită de lege. Conform Codului administrativ, Mesteacăn a condus ședințele de desemnare a delegaților sătești fără a avea autoritatea necesară. Aceasta ar putea constitui o încălcare gravă a normelor administrative. La fel, i se poate imputa incompatibilitatea în exercitarea funcțiilor, deoarece Mesteacăn a exercitat simultan funcția de administrator public și cea de consilier local timp de cinci zile, ceea ce contravine articolului 88 din Legea 161/2003. Conform acestui articol, calitatea de consilier local este incompatibilă cu cea de funcționar public sau angajat în aparatul consiliului local, respectiv al primăriei Stâlpeni, CL din localitate neavând un aparat de specialitate în subordine. De aceea și-a dat și demisia din funcția de consilier și anul acesta și în 2021, deoarece cele două sunt incompatibile.
Și nu în cele din urmă, desfășurarea de activități excedente Contractului de Management. Se poate susține că Mesteacăn a desfășurat activități care depășesc limitele Contractului de Management prevăzut în anexa Dispoziției 444 din 2024, în care primăria este angajator, ceea ce ridică întrebări despre legalitatea acțiunilor sale.
I se poate imputa ceva și primarului Șerbănoiu?
Da, primarul Șerbănoiu se poate confrunta, de asemenea, cu probleme legate de modul în care a gestionat situația, cel puțin din perspectiva următoarelor cauze. Prima este aceea a lipsei desemnării unui înlocuitor adecvat, deoarece era obligat de art. 163 din Codul Administrativ să numească înlocuitor viceprimarul sau o persoană desemnată de Consiliul local. În prevederile Deciziei primarului nr. 448 din 31.10.2024 nu este cazul delegării parțiale a unor atribuții, situație prevăzută de art. 157 din același Cod Administrativ, ci de exercitarea temporară a atribuțiilor primarului, determinată de intrarea primarului în concediul medical. Chiar în textul dispoziției se regăsește fraza „exercitarea atribuțiilor primarului în perioada cât acesta este în concediu medical”, ceea ce intră sub incidența art. 163:
(1) În caz de vacanță a funcției de primar, în caz de suspendare din funcție a acestuia, precum și în situațiile de imposibilitate de exercitare a mandatului, atribuțiile ce îi sunt conferite prin prezentul cod sunt exercitate de drept de viceprimar sau, după caz, de unul dintre viceprimari, desemnat de consiliul local în condițiile art. 152 alin. (4), cu respectarea drepturilor și obligațiilor corespunzătoare funcției.
Prin urmare, primarul trebuia să se adreseze CL pentru desemnarea unui consilier (în lipsa existenței unui viceprimar), care să preia atribuțiile funcției. Aceasta ar putea indica o atât o gestionare defectuoasă a responsabilităților administrative, cât și ignorarea consultării Consiliului local, mai ales că în perioada următoare erau convocate adunările pentru desemnarea delegaților sătești în Ogrezea, Dealu Frumos și Pițigaia.
Iar în al doilea rând, primarului i se poate imputa numirea administratorului public, deși știa că este consilier local, prin Dispoziția de primar nr. 444. La data numirii lui Mesteacăn, primarul cunoștea faptul că acesta era consilier local în funcție, participând împreună la depunerea jurământului, ceea ce ridică întrebări despre generarea cu intenție a acestei incompatibilități, cu impact asupra activităților ulterioare numirii.
Cine verifică aceste posibile încălcări ale legii?
Aceste acuzații ce pot fi aduse atât lui Mesteacăn Eugen, cât și primarului Șerbănoiu subliniază necesitatea unei analize riguroase și transparente a activităților administrative de către instituțiile abilitate ale statului. Fără analiza obiectivă a acestora, începând cu Prefectul Județului Argeș, se poate crea la Stâlpeni un climat toxic, împins intenționat în afara statului de drept carear trebui să fie caracterizat prin respectul față de lege. Mai ales că aleșii locali sunt obligați, inclusiv prin jurământ, să respecte legislația și normele etice pentru a menține încrederea cetățenilor în instituțiile publice.
Foto: arhiva foto a gazetei
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Gazeta de Stalpeni și pe Google News